Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Hacke Hackspett

Startat av ddubbning, 11 maj 2006 kl. 19:26:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 september 2012 kl. 20:06:02
Utöver de två dubbningarna finns ju även ytterligare en dubb, som användes på Pickwicks VHS-utgåvor och som, om jag inte minns fel, dubbades av Pangljud.

Intressant, tack för upplysningen!

CitatJag har också lagt märke till att Svensk Mediedatabas inte har någonting om Nisse bland SVTs sändningar. Mest troligt beror det på att serien aldrig gått som fristående programpunkt, utan bara som del av andra programblock.

Jag har i alla fall rannsakat mitt minne i kombination med Wikipedia, och det jullovsmorgonprogram där jag såg Katten Nisse var nog Morgonstjärnan med Pernilla Wahlgren, som sändes december 1985 - januari 1986.

Aha, ja det låter som en mycket rimlig och trolig förklaring till varför SMDB inte har någonting om SVT:s sändingar av Nisse. Konstigt nog finns förresten inte heller Morgonstjärnan registrerad i SMDB.

CitatTyvärr finns ingenting tidigare än 1997 (och bara från 1998 i större skala) registrerat för TV3, då de började referensbanda till Statens ljud- och bildarkiv väldigt sent. 1997 hade alla dessa serier slutat sändas för länge sedan.

Mycket synd att de började referensbanda så sent, det hade varit mycket intressant om alla TV3-program sen starten hade funnits registrerade hos SMDB.

Daniel Hofverberg

Citat från: ddubbning skrivet  7 september 2012 kl. 12:08:13
Konstigt nog finns förresten inte heller Morgonstjärnan registrerad i SMDB.
Morgonstjärnan finns faktiskt med i Svensk Mediedatabas - problemet är att titeln står inskriven som "Morgonstjärnan." (med en punkt i slutet), och då dyker den inte upp automatiskt om man bara söker på "Morgonstjärnan".

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 september 2012 kl. 15:11:13
Morgonstjärnan finns faktiskt med i Svensk Mediedatabas - problemet är att titeln står inskriven som "Morgonstjärnan." (med en punkt i slutet), och då dyker den inte upp automatiskt om man bara söker på "Morgonstjärnan".

Inte konstigt att jag inte hittade Morgonstjärnan då, tack för upplysningen!

gorehound

Har inte hunnit titta igenom alla kassettband ännu p.g.a. att jag har så mycket annat att göra. Men jag fann en VHS kassett som är fylld med en hel del Hacke-avsnitt. Dessvärre så är tejpen riktigt dålig, bilden flimrar utav bara tusan så det går inte att titta på tyvärr. Däremot så får jag ut ganska bra ljud, så jag skulle nog kunna försöka rippa ljudspåret till mp3-filer ifrån dessa avsnitt åt dig Daniel.

Kommer att fortsätta leta avsnitt på fler band i helgen.

Daniel Hofverberg

Tråkigt att höra att bilden är så usel. Det hjälper inte att tracka eller liknande?

Under förutsättning att de här kortfilmerna har släppts på DVD någonstans, åtminstone i USA, så bör det dock duga med enbart ljudet då det borde vara möjligt att synka om ljudet till en bättre bildkälla. Men i så fall är det en stor fördel om du av den usla bilden åtminstone lyckas att utläsa kortfilmernas titlar, så man vet vad man ska leta efter.

gorehound

Jag har faktiskt inte testat med tracking, så det ska jag göra imorgon. Man ser ganska bra bild då och då, men ungefär var 5:e sekund så stiger det upp ett irriterande flimmer över skärmen ifrån botten och som är kvar i kanske 5-8 sekunder. Så det blir inga problem för mig att kolla vad titlarna på avsnitten är. Jag ska försöka mixtra lite till och se om jag kan lösa problemet.

Daniel Hofverberg

Det låter som typiska trackingproblem, tycker jag - att den automatiska trackingen blir lurad av signalen på något sätt, och därför hela tiden försöker att "förbättra" bilden.

Prova att tracka om tills bilden ser okej ut, så borde videon med lite tur behålla den manuella inställningen utan att själv försöka tracka om (så att bilden förblir likadan hela tiden).

Har du tillgång till mer än en videobandspelare är det också en bra idé att testa med en annan video. Jag har själv råkat ut för band som enstaka videobandspelare uppvisar just det här symptomet på, medan andra videor kan hantera det utan problem.

Beck

Hej gorehound!

Hur har det gått med Hacke-avsnitten?
Vilka avsnitt har du med svenska röster?

Citat från: gorehound skrivet  5 september 2012 kl. 16:00:56
Jag grävde runt lite bland mina kartonger och fann många av farsans gamla VHS-kassetter som han brukade spela in mängder (jag talar otroliga mängder) med tecknad film på åt mig och syskonen när vi var barn. På några av banden fanns det episoder av Hacke Hackspett (Woody Woodpecker show) dubbade till svenska.

Jag gjorde en sökning på det här forumet men lyckades inte hitta en tråd så jag startade denna. Är det möjligtvis någon som minns detta? Vilka stod för dubbningsproduktionen m.m.? Farsan spelade mest bara in delarna av programmet när de börjar visa kortfilmerna som producerades av Walter Lantz Productions under 40/50/60-talet. Av det jag har sett så medverkar följande:

Hacke Hackspett - Irene Lindh (tror jag?)
Berättare - Gunnar Ernblad
De flesta skurkrollerna görs också av Gunnar Ernblad.
Chilly Willy - ? (har ärligt talat ingen aning, kan möjligen vara Irene här också, fast med en väldigt pitchad röst)
Andy Panda - Staffan Hallerstam
Kommissarie Willoughby - Jag har hört rösten förut, men kommer inte på vem det är just nu. Sorry! (EDIT: kan vara Per Sandborgh)

Hoppas någon annan här sitter med mer information om detta =)
Ska försöka att överföra lite avsnitt ifrån mina gamla VHS-band till Youtube eller nåt i framtiden.

gorehound

Har inte fått ordning på en lista över de avsnitt jag har eftersom den inte är funnen ännu. Men jag har lyckats fixa lite med att överföra bild från VHS till PC. Dessvärre är ljudet rätt kasst, blir väldigt mycket brus eftersom jag blev tvungen att höja en hel del under redigeringsprogrammet. Finns det några tips på hur man kan sänka bruset m.m.? Tips på bra guider och sånt skulle uppskattas stort.

La upp två filmer på Youtube!

Woody Woodpecker (1941)

http://www.youtube.com/watch?v=RmLZPTf47qo

Broadway Bow Wow's (1954)

http://www.youtube.com/watch?v=FRypXQUW7ro

BONUS! -- lite julstämning  ;)

http://www.youtube.com/watch?v=F6nknqMsE20
(ljudet var mycket klarare här, förmodligen eftersom källmaterialet inte är en extremt gammal kassett)

JRL

Citat från: gorehound skrivet 25 december 2012 kl. 21:31:16
Har inte fått ordning på en lista över de avsnitt jag har eftersom den inte är funnen ännu. Men jag har lyckats fixa lite med att överföra bild från VHS till PC. Dessvärre är ljudet rätt kasst, blir väldigt mycket brus eftersom jag blev tvungen att höja en hel del under redigeringsprogrammet. Finns det några tips på hur man kan sänka bruset m.m.? Tips på bra guider och sånt skulle uppskattas stort.

Brus är alltid ett bekymmer :/ När man restaurerar material professionellt använder man programvaror för brusreducering som nog ingen hemanvändare har råd med (men de ger ett fantastiskt resultat, har själv varit med om att använda det). De billigare varianter som finns lämnar en hel del att önska... Bästa sättet att få så lite brus som möjligt att se till att ha så stark utsignal som möjligt innan du spelar in det i datorn. Ju mindre man behöver förstärka i efterhand desto bättre resultat.

En nödlösning är att kapa diskanten med ett så kallat lågpassfilter. Det mesta bruset är förmodligen högfrekvent, så genom att ta bort en del diskant borde det kunna låta bättre. Om det blir svårt att höra vad som sägs kan du även prova att höja lite runt 1200 Hz.

gorehound

Citat från: JRL skrivet 26 december 2012 kl. 01:24:24
Brus är alltid ett bekymmer :/ När man restaurerar material professionellt använder man programvaror för brusreducering som nog ingen hemanvändare har råd med (men de ger ett fantastiskt resultat, har själv varit med om att använda det). De billigare varianter som finns lämnar en hel del att önska... Bästa sättet att få så lite brus som möjligt att se till att ha så stark utsignal som möjligt innan du spelar in det i datorn. Ju mindre man behöver förstärka i efterhand desto bättre resultat.

En nödlösning är att kapa diskanten med ett så kallat lågpassfilter. Det mesta bruset är förmodligen högfrekvent, så genom att ta bort en del diskant borde det kunna låta bättre. Om det blir svårt att höra vad som sägs kan du även prova att höja lite runt 1200 Hz.

Tack så mycket för tipsen, ska leka runt lite mer med redigering och sådant. Förhoppningsvis så kommer resultaten att bli bättre. Hjälpte en del att öka volymen på utsignalen. Nästa stora hinder är att dämpa färgflimmer (som oftast dyker upp i blå bakgrunder), har dock lyckats få lite bättre resultat om jag justerar nyansinställningarna lite grann.

Tre nya kortfilmer ligger nu uppe:

Paste Makes Waste - Björnfamiljen / The Beary Family

http://www.youtube.com/watch?v=WDZK4BHusQ0

Chilly's Hide-A-Way - Chilly Willy

http://www.youtube.com/watch?v=aVBO3BoQw8E

Horse Play - Hacke Hackspett

http://www.youtube.com/watch?v=uwvV1mkWszA

Hay Rube

http://www.youtube.com/watch?v=-_2mTRlPiYM

gorehound

http://www.youtube.com/watch?v=-_2mTRlPiYM

Hay Rube, från 1954. =) just nu håller jag även på att försöka rippa en av mina favoriter bland Lucky Luke-filmerna. (Bröderna Daltons Hämnd)

gorehound

Hittar mycket Hacke från sent 50-60-tal.
Här har ni en till.

Hacke och den trädälskande hunden (careless caretaker)

http://www.youtube.com/watch?v=uMHvXtOCKKI

gorehound

Istället för att spamma tråden med nya avsnitt så lämnar jag en länk till en spellista som ni kan kika på då och då :) just nu finns 17 kortfilmer uppe.

http://www.youtube.com/playlist?list=PLZl3J0QVl0iTQxCyeJqCluHg4F-6fdaIG

Daniel Hofverberg

Annars har jag absolut ingenting emot att du postar länkar när du lägger upp nya kortfilmer. Den här gamla sällsynta dubbningen är nog de flesta intresserad av.