Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lista över dubbade ungdomsfilmer

Startat av Tove, 8 oktober 2012 kl. 20:31:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Tove

Hej, jag arbetar med ett gäng ungdomar med läs och skrivsvårigheter.
Vissa av dem älskar att se film.
Inte tecknade Disneyfilmer utan Fantasy, Äventyr, Sience Fiction, allt med music, bra storys och lite fart på. Problemet är språket.
Det måste vara på svenska.
Därför är det så många filmer som inte kan avnjutas, som Sagan om Ringen tex.
Finns det en lista någonstans på dubbade filmer?

Var skall jag hitta den isf?
Hur hittar man filmerna?
Mejla mig gärna eftersom jag förmodligen inte tittar in här så ofta.

Tackar i förväg!
tovebjurstromer@ yahoo.se

TonyTonka

Citat från: Tove skrivet  8 oktober 2012 kl. 20:31:49
Hej, jag arbetar med ett gäng ungdomar med läs och skrivsvårigheter.
Vissa av dem älskar att se film.
Inte tecknade Disneyfilmer utan Fantasy, Äventyr, Sience Fiction, allt med music, bra storys och lite fart på. Problemet är språket.
Det måste vara på svenska.
Därför är det så många filmer som inte kan avnjutas, som Sagan om Ringen tex.
Finns det en lista någonstans på dubbade filmer?

Var skall jag hitta den isf?
Hur hittar man filmerna?
Mejla mig gärna eftersom jag förmodligen inte tittar in här så ofta.

Tackar i förväg!
tovebjurstromer@ yahoo.se

Harry Potter filmerna 1-7 har i alla fall dubbats.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

SwedishKuriboh

Om du letar tag på en äldre VHS så finns ju Den Oändliga Historien (aka The Neverending Story) med svensk dubb!

Utöver det är jag lite osäker, men hoppas andra här kan leta upp något som lockar!

TonyTonka

Och så har ju den första Star Wars filmen dubbats, men jag tror inte den finns på dvd än.

Sedan vet jag inte, men räknas Simpsons - Filmen som en ungdomsfilm? Den har ju dubbats med bl.a Anders Byström, Annica Smedius, Gunilla Orvelius, Jenny Wåhlander och många fler röster.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Det beror väl på vad exakt man klassar som "ungdomsfilmer". Den oändliga historien 1 och 2, som tidigare nämnts, är väl ganska givna. Därutöver finns bl.a. Zeus & Roxanne och Roald Dahls Matilda (bara släppta på VHS med svensk dubb), som inte direkt faller inom de genrer du nämner men som ändå kan tänkas klassas som ungdomsfilmer. Möjligtvis kan även Flipper räknas till den kategorin, även om jag personligen hellre ser det som en familjefilm.

Sen kan vi också nämna den i Sverige ganska okända brittiska tecknade ungdoms- och vuxenfilmen Tryggare kan ingen vara (When the Wind Blows), som handlar om potentiella kärnvapenattentat, och dubbades till svenska av Barrefelt Produktion. Den visades på bio i Sverige 1987 och släpptes på VHS första och enda gången 1990, och har aldrig släppts på DVD. Det är ett mörkt drama, och faller inte direkt inom de genrer du nämner, men kan vara värt att uppmärksamma ändå.

Sen får man ju inte glömma de tre Berättelsen om Narnia-filmerna, som samtliga har släppts på DVD i svenskdubbad form.

Om det inte är viktigt med just de genrer som nämndes kan även de holländska filmerna Winkys hemlighet och Winky och jakten på den försvunna hästen nämnas; som möjligtvis kan klassas som ungdomsfilmer. Likaså spelfilmerna med Asterix, som också samtliga har dubbats.

De flesta skulle nog också klassa många av Disney Channels Original Movies som ungdomsfilmer, och inom den kategorin har bl.a. Skyrunners, Frenemies, Lycka till Charlie - Filmen, Lemonade Mouth, Magi på Waverly Place - Filmen, m.fl. dubbats till svenska; men det är nog bara den förstnämnda som kan klassas som fantasy, äventyr eller science-fiction. De tre förstnämnda filmerna har hittills inte släppts på DVD, utan bara visats på Disney Channel och/eller Disney XD (men jag har TV-inspelade DVD-kopior av samtliga, om de är av intresse).

Fler filmer inom genrerna fantasy/äventyr/science-fiction kommer jag inte på på rak arm, men allting beror som sagt på hur exakt man definierar genrerna och målgrupperna.

Citat från: Tonytonka skrivet  8 oktober 2012 kl. 21:12:03
Harry Potter filmerna 1-7 har i alla fall dubbats.
Du menar väl 1 - 5? Harry Potter och Fenixorden var den sista av Harry Potter-filmerna som dubbades, så de sjätte och sjunde (och åttonde) filmerna släpptes bara i textade originalversioner.

Citat från: Tonytonka skrivet  9 oktober 2012 kl. 00:32:09
Och så har ju den första Star Wars filmen dubbats, men jag tror inte den finns på dvd än.
Jag förmodar att du menar den (produktionsmässigt) fjärde Star Wars-filmen; d.v.s. Episod 1 - Det mörka hotet. Den har tyvärr inte släppts på DVD eller Blu-Ray i svenskdubbad form än, utan bara visats på bio. Filmen som sådan finns både på DVD och Blu-Ray i Sverige, men det är äldre utgåvor som släpptes innan den svenska dubbningen fanns, och som därmed bara har engelskt ljudspår. De tre första filmerna som gjordes (d.v.s. episod 4 - 6) har inte dubbats.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 oktober 2012 kl. 02:37:30

Du menar väl 1 - 5? Harry Potter och Fenixorden var den sista av Harry Potter-filmerna som dubbades, så de sjätte och sjunde (och åttonde) filmerna släpptes bara i textade originalversioner.
Jag förmodar att du menar den (produktionsmässigt) fjärde Star Wars-filmen; d.v.s. Episod 1 - Det mörka hotet. Den har tyvärr inte släppts på DVD eller Blu-Ray i svenskdubbad form än, utan bara visats på bio. Filmen som sådan finns både på DVD och Blu-Ray i Sverige, men det är äldre utgåvor som släpptes innan den svenska dubbningen fanns, och som därmed bara har engelskt ljudspår. De tre första filmerna som gjordes (d.v.s. episod 4 - 6) har inte dubbats.

Sjävklart menar jag Harry Potter 1-5. Jag råkade bara skriva fel i hastigheten.  :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

juku


Tove


Elios


gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 oktober 2012 kl. 02:37:30De flesta skulle nog också klassa många av Disney Channels Original Movies som ungdomsfilmer, och inom den kategorin har bl.a. Skyrunners, Frenemies, Lycka till Charlie - Filmen, Lemonade Mouth, Magi på Waverly Place - Filmen, m.fl. dubbats till svenska; men det är nog bara den förstnämnda som kan klassas som fantasy, äventyr eller science-fiction. De tre förstnämnda filmerna har hittills inte släppts på DVD, utan bara visats på Disney Channel och/eller Disney XD (men jag har TV-inspelade DVD-kopior av samtliga, om de är av intresse).


På tal om detta verkar det som det inte finns credits till Lemonade Mouth på hemsidan :(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 14 augusti 2023 kl. 18:56:32På tal om detta verkar det som det inte finns credits till Lemonade Mouth på hemsidan :(
Inte...? Det måste i så fall vara ett förbiseende från min sida, ska titta på det när jag kommer hem från konferensen. :)