Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Lejonkungen

Startat av DisneyTLK, 9 januari 2013 kl. 00:21:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Avengersfan skrivet 28 juni 2019 kl. 13:48:57
Lejonkungen har ju fått 11-årsgräns av Statens medieråd. Det är andra filmen i år som har dubbat till svenska fått 11 år (Aladdin är den första). Kommer att bli åldersnoja också över den filmen (filmen är ju datoranimerad)? Det har varit åldersnoja över Spider-Man: Into the Spider-Verse i vintras. Staten satte 11 år på den filmen, men förvaltingsrätten sänkte till 7 år, vilket Staten ogillade och överklaga detta till kammarrätten, men kammarrätten gick på förvaltingsrättens linje.
Min gissning är att Disney sannolikt kommer överklaga åldersgränsen för Lejonkungen till Förvaltningsrätten - trots allt lär ju de vinna mycket på om barn från 7 år får se filmen (vilket ju innebär alla åldrar i vuxet sällskap) - men att det oavsett utslag inte kommer gå längre än så. Trots allt är det ju vanligt förekommande att åldersgränser överklagas till Förvaltningsrätten, men i 9 fall av 10 nöjer sig båda parter med deras utslag utan att överklaga till Kammarrätten.

Spider-Man: Into the Spider-Verse blev ju ett litet specialfall i och med att Förvaltningsrätten inte bara ansåg att filmen inte kan vara till skada för välbefinnandet för barn från 7 år, utan att de dessutom skrev i domen att "Förvaltningsrätten bedömer också att det är positivt för barn att ta del av filmens budskap om att alla kan bli en superhjälte oavsett kön, etnicitet eller ålder" - medan Statens Medieråd ansåg att det inte finns lagutrymme i svensk lag för att ta hänsyn till budskap; så att det därför hade varit värdefullt med prejudikat.

Det lite lustiga är ju att Kammarrätten mycket riktigt konstaterar att det inte finns utrymme i lagen för att ta hänsyn till budskap eller en films historiska intresse; men att de ändå avslår Statens Medieråds överklagan och fastställer åldersgränsen till 7 år.

Oftast har ju Förvaltningsrätten uttryckt sig på ett tydligare sätt, och då brukar det sällan finnas skäl för vare sig Statens Medieråd eller filmbolaget ifråga att överklaga deras beslut. Just därför brukar de flesta inte orka hålla på och överklaga mer, utan att de nöjer sig med deras beslut (oavsett vilket det är).

TrondM

I Norge har filmen fått 9-årsgrense.

https://medietilsynet.no/filmdatabasen/46574

CitatPartier med urovekkende stemning, flere faretruende situasjoner og voldsomme kamper gjør at filmen får 9-årsgrense.

I Norge er aldersgrensene: Alle, 6 år, 9 år, 12 år, 15 år og 18 år

gstone

Här en bild på Mcdonalds leksakerna för filmen erna
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Är det någon som vet dom svenska rösterna till Azizi och Kamari ?

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 29 juni 2019 kl. 18:24:34
Är det någon som vet dom svenska rösterna till Azizi och Kamari ?

Det är namnen på hyenorna va? (som i den tecknade filmen heter Banzai och Flin)

Som jag förstått det så bytte de namn för att vara mer afrikanska?

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 juni 2019 kl. 18:31:53
Det är namnen på hyenorna va? (som i den tecknade filmen heter Banzai och Flin)

Som jag förstått det så bytte de namn för att vara mer afrikanska?

Ja det är samma karaktärer Banzai och Flin.

Men i den här version kommer Flin har riktig dialog.

Elios

Citat från: gstone skrivet 29 juni 2019 kl. 19:03:28
Ja det är samma karaktärer Banzai och Flin.

Men i den här version kommer Flin har riktig dialog.

Så då kommer alla hyenorna att tala då. Trevligt.  ;D

gstone

Citat från: Elios skrivet 29 juni 2019 kl. 23:52:52
Så då kommer alla hyenorna att tala då. Trevligt.  ;D

Jag antar det efter som alla tre har röstskådespelare på Engelska och all tre av dom är rätt kända såg skulle tro att ingen av dom är anlitad bara för att skratta.

Plus att alla tre har norska röster och varför skulle man dubba en karaktärer som bara skrattar ?

Elios

Har alltid undrat hur Banzai kommer att låta!?^^  ;D

gstone

Citat från: Elios skrivet 30 juni 2019 kl. 00:32:09
Har alltid undrat hur Banzai kommer att låta!?^^  ;D

Banzai är han som talar och görs anders öjebo

Flin/Ed är han som bara skrattar.

Elios

Citat från: gstone skrivet 30 juni 2019 kl. 00:37:19
Banzai är han som talar och görs anders öjebo

Flin/Ed är han som bara skrattar.

Just det! ;)

gstone

Hoppas unga Simba och Nala spelas av barn med musikal teater bakgrund. Så att dom både kan agera bra och sjunga Snart är det jag som är kung bra.

Elios

Jag tror nog helt klart att John Lundvijk kommer passa bra som Simba.  ;D

gstone

Jag tycker dom borde göra svensk versioner av  karaktärs affischerna och skriva " svensk skådespelare" är " Karaktärens namn" prices som dom gjord med orginal rösterna.

Det är är vad jag menar med karaktärs affischer

https://www.google.se/amp/collider.com/the-lion-king-character-posters-cast/amp/

Elios

Ska också sägas att även Jens Hultén hade passat väldigt bra som Scar. Men Fred Johansson blir nog kanon.  ;D