Är Eurotroll ett av dem första dubbningsbolagen som skapades här i Sverige? Har hört det någonstans. Vet inte om det var på Annica Smedius hemsida eller var det var men tror det.
Nej, långt ifrån först - Eurotroll grundades den 20 mars 1992; bara någon månad efter att Kinnevikkoncernen hade köpt upp Lasse Svenssons förra bolag Media Dubb (och döpt om det till Mediadubb International).
Media Dubb däremot grundades ju 1987, och bör ha varit en av de första renodlade dubbningsbolagen i Sverige. Före det dubbade ju Lasse Svensson i egen regi hos Trefa Video, innan han grundade Media Dubb.
KM Studio grundades 1985, men däremot vet jag inte om de hade dubbningsuppdrag riktigt så tidigt eller inte. När Pangljud grundades vet jag inte, men senare än så skulle jag tro.
Det var också några allmänna ljudstudior som tidigt tog sig an dubbningsuppdrag, men långt ifrån tillräckligt för att kunna leva på dubbningsbiten. Gothenburg Sound Studios i Göteborg, som dubbade ganska flitigt under 1980-talet, grundades exempelvis redan 1965; men de lär nog inte ha gjort dubbningar förrän någon gång på 1980-talet.