Jag har ännu inte fått recensionsex på Djungelboken på Blu-Ray, men det förvånar mig inte alls att ljudet är oförändrat - tvärtom hade jag blivit MYCKET förvånad om det hade gått att få det bättre. Jag tycker själv inte att ljudkvaliteten gör så jättemycket, men mest stör jag mig på biljuden som uppstår vid bokstaven S.
Det är lite oklart hur det kommer sig att ljudkvaliteten är så pass bristfällig, men helt klart är att det har ett samband med att alla VHS- och DVD-utgåvor (och nu även Blu-Ray) har ljud i antingen stereo eller surround/5.1. När Djungelboken gick upp på bio 1987 var den nämligen i mono (exakt samma som vid premiären 1968), och då var det perfekt ljudkvalitet helt utan sprak eller biljud. När filmen visades på bio på nytt för sista gången 1993 var ljudet däremot i stereo, och då var det exakt samma bristfälliga ljud som på VHS och DVD.
Min gissning är därmed att det separerade ljudbandet med enbart dialog och sång utan M&E (musik och effektljud) var i sämre skick än den färdiga monomixen som ursprungligen användes på bio. YouTube-klippet verkar såvitt jag kan avgöra vara i mono, så den kommer troligtvis från den ursprungliga monomixen; vilket förklarar den bättre ljudkvaliteten. Utifrån tidsperioden (1968) är det egentligen förvånansvärt att det ens funnits bevarat svenska dialogspår utan M&E, men kanske har Europafilm sparat ett dialogband av misstag (kanske någon arbetskopia) som därmed inte funnits hos Disneys arkiv.
Det ryktas nämligen att Disney hade planer på att dubba om Djungelboken i och med deras krav på stereo- eller surroundljud (mest troligt i samband med nypremiären på bio 1993), men att de i sista minuten fick tag i ett separat svenskt dialogspår (om än i sämre kvalitet) och därmed kunde mixa om filmen till stereo utan omdubbning. Planerna på att dubba om filmen bör i alla fall ha varit ganska långt gångna, då Olof Thunberg berättade för mig att han hade blivit tillfrågad av KM Studio att reprisera sin roll som Shere Khan i en omdubbning, och att han hade blivit godkänd på nytt av Disney i USA.