Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Birgitta Valberg (1916-2014)

Startat av ddubbning, 31 mars 2014 kl. 16:29:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ddubbning

Skådespelerskan Birgitta Valberg har avlidit, 97 år gammal. Hon skulle ha fyllt 98 i år.

När det gäller röstskådespeleri gjorde hon rösterna till rumpnissarna i Ronja Rövardotter.

Hon medverkade också i flera dubbningar, enligt denna sajt var hon Bambis mamma i orginaldubbningen av Bambi samt den onda fén i originaldubbningen av Törnrosa. På Dubbningshemsidan finns hon också crediterad för rösterna till Morla och Urgl i Den oändliga historien och under "Övriga röster" i creditlistan för Riddaren utan namn.

Vila i frid.

Daniel Hofverberg

Vila i frid.

Det stämmer att Birgitta var med i den tyska klassiska långfilmen Den oändliga historien från 1984, och gjorde i min bedömning en mycket bra insats där. Det är för övrigt väldigt tråkigt att dubbningen av den filmen numera är nästan bortglömd, i och med att DVD-utgåvorna bara har med engelskt ljudspår och den svenska dubben bara släppts på bio och tidiga VHS-utgåvor.

Erika

TonyTonka

Vila i frid.  :(

Jag har tyvärr inte hört någon av hennes dubbningsinsatser (förutom Rumpnissarna då) men jag är övertygad om att hon var minst lika duktig som skådespelarna i omdubbarna av Bambi och Törnrosa.
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Elios

Hade ingen aning om att detta var rösten till rumpnissarna. Trodde det mesta var med dockor där. 

Skokaka

Synd att hon inte gjorde så mycket. Vila i frid. :(