Det var svårt att komma på bra ämnesnamn till denna tråd. Men min fråga är.
Har en kvinna gett svensk röst till en manlig karaktär i nån dubbning och tvärtom. (En man som ger röst till kvinnlig karaktär)
Monica Forsberg har dubbat både Bombo i
Bumbibjörnarna och Knattarna. Maria Kihl dubbade Max i
Goof Troop. Inga Tidblad i originaldubben av
Pinocchio. Det finns nog otaliga andra exempel. Det är ganska vanligt att kvinnor dubbar roller som unga pojkar, för röstläget är detsamma, men en vuxen kvinna kan förmodligen dubba betydligt snabbare. Och dessutom finns det andra regler att ta hänsyn till när barn arbetar. Det blir mindre administrativt arbete när en vuxen jobbar, och de kan tillbringa längre tid i studion per dag än ett barn.
Män som ger röster åt kvinnliga karaktärer kan jag däremot inte komma på något exempel på (möjligtvis
Cyborg 009, eller vad den serien nu hette, där en person gjorde alla roller. Har svårt att tänka mig att den dubbningen på något sätt är minnesvärd.). Det går att få en mansröst att låta ganska feminin genom att pitcha den, men det finns ingen uppenbar anledning att göra så (till skillnad från i det andra fallet), så jag tror ärligt talat inte att det förekommer annat än i extrema undantagsfall.