Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

(Fråga) nyligen släppta anime serier/filmer

Startat av TBT_STR_QR, 7 augusti 2014 kl. 22:15:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MB

Citat från: Will Siv skrivet  1 april 2025 kl. 16:27:40Förresten var din inte ens genererad, utan bara ett filter.
Det verkar faktiskt inte vara det utan ChatGPT verkar analysera bilden och sen bygga upp en ny.

"Unlike previous AI image generators like DALL-E 3, GPT-4o employs an autoregressive approach to image creation. This method constructs images pixel by pixel in sequence rather than refining them from noise, resulting in more detailed and coherent outputs."

Adam Larsson

Citat från: Will Siv skrivet  1 april 2025 kl. 16:27:40Istället för att rita en själv/ be någon att göra det......

Känns som att jag inte borde förklara varför det är dåligt, men hon gör det:
Jag förstår att det här berör dig för att du är väl animatör men för oss som inte är det och inte kan teckna eller måla Mona Lisaor är AI ett bra verktyg.

Will Siv

Citat från: Adam Larsson skrivet  1 april 2025 kl. 16:35:35Jag förstår att det här berör dig för att du är väl animatör men för oss som inte är det och inte kan teckna eller måla Mona Lisaor är AI ett bra verktyg.
Använd det inte, antingen lär du dig göra det eller låter oss som kan göra det.

Du vill väll inte heller att röstskådespelare byts ut med ai-röster (och att företag kan ta andras röster utan lov)  ???
- what.

MOA

Citat från: Will Siv skrivet  1 april 2025 kl. 16:50:46Använd det inte, antingen lär du dig göra det eller låter oss som kan göra det.

Du vill väll inte heller att röstskådespelare byts ut med ai-röster (och att företag kan ta andras röster utan lov)  ???
Nej det vore absolut upprörande, får aldrig inträffa

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet  1 april 2025 kl. 16:50:46Använd det inte, antingen lär du dig göra det eller låter oss som kan göra det.
Jag tror inte att du och andra konstnärer skulle ställa upp på att rita/måla gratis varenda gång som någon i världen behöver någon bild - så många timmar finns inte på dygnet...

För oss som faktiskt inte är konstnärer eller är nära anhörig med någon sådan (som kan ställa upp gratis), så är bildgenereringstjänster via AI utmärkta verktyg. :)

Men det betyder givetvis inte att jag tycker det är rätt att anlita AI-tjänster för att generera illustrationer till böcker utgivna av kommersiella bokförlag (som har hänt ibland på senare tid), eller andra kommersiella sammanhang där det faktiskt finns en budget för att anlita illustratörer/konstnärer - men så är ju långt ifrån alltid fallet.

Citat från: Adam Larsson skrivet  1 april 2025 kl. 16:35:35Jag förstår att det här berör dig för att du är väl animatör men för oss som inte är det och inte kan teckna eller måla Mona Lisaor är AI ett bra verktyg.
Precis, för oss som inte kan teckna är AI ett utmärkt verktyg, så länge man vet när man bör använda det och när man inte bör det.

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 april 2025 kl. 21:00:38Jag tror inte att du och andra konstnärer skulle ställa upp på att rita/måla gratis varenda gång som någon i världen behöver någon bild - så många timmar finns inte på dygnet...

För oss som faktiskt inte är konstnärer eller är nära anhörig med någon sådan (som kan ställa upp gratis), så är bildgenereringstjänster via AI utmärkta verktyg. :)

Men det betyder givetvis inte att jag tycker det är rätt att anlita AI-tjänster för att generera illustrationer till böcker utgivna av kommersiella bokförlag (som har hänt ibland på senare tid), eller andra kommersiella sammanhang där det faktiskt finns en budget för att anlita illustratörer/konstnärer - men så är ju långt ifrån alltid fallet.

Precis, för oss som inte kan teckna är AI ett utmärkt verktyg, så länge man vet när man bör använda det och när man inte bör det.
Nej! Det är inte alls bra! Inga ursäkter, se videorna jag la upp.

Det här är värre än förfalskad konst, för det är inte bara att man kopierar en bild, utan snarare att man slänger ihop flera bilder i en mixer och resultatet är inte vackert.......

Och vi som faktiskt vill jobba med det blir uteblivna (och regeringen gör redan INGENTING åt arbetslösheten!)

Det finns redan färdiga (och riktiga) bilder som ni kan använda grattis.

Men stöder ni bildgenering så stöder ni inte konst.
- what.

Adam Larsson

Citat från: Will Siv skrivet  1 april 2025 kl. 21:02:42Nej! Det är inte alls bra! Inga ursäkter, se videorna jag la upp.

Det här är värre än förfalskad konst, för det är inte bara att man kopierar en bild, utan snarare att man slänger ihop flera bilder i en mixer och resultatet är inte vackert.......

Och vi som faktiskt vill jobba med det blir uteblivna (och regeringen gör redan INGENTING åt arbetslösheten!)

Det finns redan färdiga (och riktiga) bilder som ni kan använda grattis.

Men stöder ni bildgenering så stöder ni inte konst.
Så du menar alltså att du bara är emot AI för att den tränat på andras material? Men hur ska man annars träna upp den? Men såklart borde man ha rättigheterna till det man tränar den på.

Will Siv

Citat från: Adam Larsson skrivet  1 april 2025 kl. 21:26:46Så du menar alltså att du bara är emot AI för att den tränat på andras material? Men hur ska man annars träna upp den? Men såklart borde man ha rättigheterna till det man tränar den på.
Jag är emot att den används över huvudtaget.

Använd den bara inte
- what.

Disneyfantasten

Jag litar inte heller på A.I., kommer aldrig någonsin att använda mig av den under några som helst omständigheter.

Adam Larsson

Citat från: Will Siv skrivet  1 april 2025 kl. 21:38:15Jag är emot att den används över huvudtaget.

Använd den bara inte
Så du menar att man inte ska använda AI överhuvudtaget? Jag kan förstå att man inte ska sprida falska bilder och videos men den kan ju vara bra för att leta information och så speciellt nu när den har en funktion som faktiskt visar källor

Will Siv

Citat från: Adam Larsson skrivet  1 april 2025 kl. 21:40:41Så du menar att man inte ska använda AI överhuvudtaget? Jag kan förstå att man inte ska sprida falska bilder och videos men den kan ju vara bra för att leta information och så speciellt nu när den har en funktion som faktiskt visar källor
Jag menar för att "skapa" (alltså bildgeneringen), det var väl bara det vi pratade om......

Det finns bättre sätt ai KAN användas på (sysslor t.e.x)

Man kan faktiskt söka information själv (enklast med Google, eller på det klassiska sättet, gå på Bibliotek)
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet  1 april 2025 kl. 21:02:42Det finns redan färdiga (och riktiga) bilder som ni kan använda grattis.
Och om man behöver bilder som inte finns färdiga tillgängliga att använda gratis då? Finns det något nätverk där konstnärer ställer upp på att jobba flera timmar gratis utan ersättning för att skapa en massa bilder från scratch...? Dessutom finns det inte så många tillgängliga bildbanker som är gratis, då de flesta kräver ersättning för användningen.

Ska alla fall där AI-bilder används idag göras av levande människor skulle det behövas miljontals fler utbildade konstnärer och illustratörer än vad som finns idag, och som dessutom måste jobba utan ersättning i de fall som projekt inte har någon budget som täcker in illustrationer/konst...

Det finns som sagt mängder av fall där det helt enkelt inte finns någon budget att anlita konstnärer/illustratörer, men där det ändå behövs bilder. Tänk exempelvis på de fall där författare ger ut böcker via eget förlag, där de själva måste betala alla kostnader för tryckning och utgivning - rör det sig om barnböcker så behöver ju sådana nästan alltid illustrationer, och har man redan betalat en massa pengar för alla kostnader för publicering är det inte troligt att författarna har råd att anlita professionella illustratörer. Och att alla författare ska känna någon nära anhörig som är bra på att rita och som ställer upp gratis är inte särskilt troligt...

Men det betyder som sagt inte att det är okej att använda AI-bilder vid kommersiellt utgivna barnböcker utgivna av stora etablerade förlag; som typ Bonniers och liknande. Det har ju börjat förekomma på senare år, och det är givetvis väldigt olyckligt när det sker för att bokförlag ska tjäna lite mer pengar på att slippa anlita illustratörer.

Men man kan inte dra samtliga fall under en och samma kam, utan måste bedöma från fall till fall.

Många företag, däribland min arbetsgivare, använder ju exempelvis också AI-genererade bilder vid interna Powerpoint-presentationer, interna skisser inför större arbeten och andra liknande sammanhang; när det behövs bilder som inte går att få tag i men det är helt omöjligt att anlita konstnärer.

Citat från: Will Siv skrivet  1 april 2025 kl. 21:02:42Och vi som faktiskt vill jobba med det blir uteblivna (och regeringen gör redan INGENTING åt arbetslösheten!)
I de fall som AI används vid kommersiella projekt med tilltagen budget istället för att anlita konstnärer/illustratörer är det givetvis problematiskt och olyckligt.

Men i majoriteten av fallen används det ju när det helt enkelt inte finns någon budget för att anlita professionella konstnärer, och att alla konstnärer skulle ställa upp på att arbeta gratis är som sagt inte särskilt troligt. Visst vore det toppen om de kunde det, men det är som sagt inte realistiskt - alla behöver vi ju trots allt mat på bordet.

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 april 2025 kl. 22:17:03Och om man behöver bilder som inte finns färdiga tillgängliga att använda gratis då? Finns det något nätverk där konstnärer ställer upp på att jobba flera timmar gratis utan ersättning för att skapa en massa bilder från scratch...? Dessutom finns det inte så många tillgängliga bildbanker som är gratis, då de flesta kräver ersättning för användningen.

Ska alla fall där AI-bilder används idag göras av levande människor skulle det behövas miljontals fler utbildade konstnärer och illustratörer än vad som finns idag, och som dessutom måste jobba utan ersättning i de fall som projekt inte har någon budget som täcker in illustrationer/konst...

Det finns som sagt mängder av fall där det helt enkelt inte finns någon budget att anlita konstnärer/illustratörer, men där det ändå behövs bilder. Tänk exempelvis på de fall där författare ger ut böcker via eget förlag, där de själva måste betala alla kostnader för tryckning och utgivning - rör det sig om barnböcker så behöver ju sådana nästan alltid illustrationer, och har man redan betalat en massa pengar för alla kostnader för publicering är det inte troligt att författarna har råd att anlita professionella illustratörer. Och att alla författare ska känna någon nära anhörig som är bra på att rita och som ställer upp gratis är inte särskilt troligt...

Men det betyder som sagt inte att det är okej att använda AI-bilder vid kommersiellt utgivna barnböcker utgivna av stora etablerade förlag; som typ Bonniers och liknande. Det har ju börjat förekomma på senare år, och det är givetvis väldigt olyckligt när det sker för att bokförlag ska tjäna lite mer pengar på att slippa anlita illustratörer.

Men man kan inte dra samtliga fall under en och samma kam, utan måste bedöma från fall till fall.

Många företag, däribland min arbetsgivare, använder ju exempelvis också AI-genererade bilder vid interna Powerpoint-presentationer, interna skisser inför större arbeten och andra liknande sammanhang; när det behövs bilder som inte går att få tag i men det är helt omöjligt att anlita konstnärer.
I de fall som AI används vid kommersiella projekt med tilltagen budget istället för att anlita konstnärer/illustratörer är det givetvis problematiskt och olyckligt.

Men i majoriteten av fallen används det ju när det helt enkelt inte finns någon budget för att anlita professionella konstnärer, och att alla konstnärer skulle ställa upp på att arbeta gratis är som sagt inte särskilt troligt. Visst vore det toppen om de kunde det, men det är som sagt inte realistiskt - alla behöver vi ju trots allt mat på bordet.
Hur tror du allt det gjordes innan ai.......

Och helt ärligt, det argumentet du har är bara löjligt.

VARFÖR skulle nån göra en bilderbok utan att faktiskt göra den själv  ???  Om det är ai som skapar den så har man inte gjort nåt.

https://www.svt.se/kultur/influencerfamiljens-ai-illustrerade-barnbok-kritiseras

(Dom försökte inte ens rätta till alla fel)

Och att man inte skulle "ha råd" är rent strunt, är det inte isf ekonomin som är det riktigt problemet.......

(men det här är nog inte rätt ställe att ta upp det......)

Och det är inte gratis att använda ai heller, och vad menar du med "jobba gratis"  ??? ingen gör det om man inte vill (om det är nåt som är viktigare för personen själv än pengar)

Det Jeff säger passar in på ai tjänsterna.

Och 
Citat från: Will Siv skrivet  1 april 2025 kl. 16:27:40Känns som att jag inte borde förklara varför det är dåligt, men hon gör det:

- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet  1 april 2025 kl. 22:50:28Hur tror du allt det gjordes innan ai.......
Enkelt, då gavs sådana böcker inte ut alls; om inte författaren ifråga kände någon anhörig som kunnat illustrera gratis eller för en liten symbolisk summa.

Citat från: Will Siv skrivet  1 april 2025 kl. 22:50:28Och helt ärligt, det argumentet du har är bara löjligt.

VARFÖR skulle nån göra en bilderbok utan att faktiskt göra den själv  ???  Om det är ai som skapar den så har man inte gjort nåt.

https://www.svt.se/kultur/influencerfamiljens-ai-illustrerade-barnbok-kritiseras

(Dom försökte inte ens rätta till alla fel)
Jag skrev faktiskt barnböcker, inte bilderböcker - det är två vitt skilda saker, och det finns många böcker riktade till barn och ungdomar där den skrivna texten är det viktigaste, men som ändå behöver illustrationer som komplement. Även vuxenböcker lär ju behöva någon slags bild till omslaget - då rör det sig kanske inte om klassiska illustrationer, utan ofta mer stiliserat än så, men likväl behövs någon slags bild på omslaget; och rör det sig om egenutgivna böcker har man knappast råd att anlita någon professionell designer/formgivare att ordna omslaget.

Just det där fallet är utan tvekan ett sådant fall som faller in i nyss nämnda kategori med olyckligt och problematiskt, då det är en bok utgiven av ett professionellt förlag som rimligen bör ha haft råd att anlita en riktig illustratör. Nog för att The Book Affair inte direkt är i storleksklass med Bonniers eller Rabén & Sjögren, men det är ändå inget pyttelitet förlag som rimligtvis borde ha råd att anlita professionella illustratörer.

Förlaget har ju försvarat sig med att det vid tillfället när boken skulle ges ut inte gick att få tag i någon illustratör som hade tid, men då kan man ju undra hur mycket de egentligen har ansträngt sig...?

Citat från: Will Siv skrivet  1 april 2025 kl. 22:50:28Och att man inte skulle "ha råd" är rent strunt, är det inte isf ekonomin som är det riktigt problemet.......
Är det så att det finns gott om illustratörer som är villig att arbeta för en liten symbolisk summa på 200 - 300 kr, så ber jag så mycket om ursäkt - i så fall har jag helt missuppfattat vilka prislappar det handlar om för att anlita en illustratör för att göra ett flertal eller kanske ett dussintal illustrationer. :)

Det är som sagt stor skillnad på om det är ett stort företag/förlag eller om det är en privatperson som ska bekosta det. För många privatpersoner är en tusenlapp väldigt mycket pengar, medan det för ett stort bokförlag är en droppe i havet. Och rör det sig om ett projekt som inte kommer driva in några pengar har man förmodligen inte ens i närheten av en tusenlapp att avvara, utan då handlar det förmodligen i de flesta fall om någon liten symbolisk summa på någon hundralapp, en godispåse, blombukett eller liknande; mest bara som tack för hjälpen.

Citat från: Will Siv skrivet  1 april 2025 kl. 22:50:28Och det är inte gratis att använda ai heller, och vad menar du med "jobba gratis"  ??? ingen gör det om man inte vill (om det är nåt som är viktigare för personen själv än pengar)
Det finns flera AI-tjänster som är gratis att använda för att generera bilder, ja. Kanske inte på riktigt samma nivå som de kommersiella verktygen, men tillräckligt för de flestas privata behov.

Vad jag menar med "jobba gratis" är att om det rör sig om icke-kommersiella projekt eller privatpersoner, så finns det knappast några pengar att avvara för illustrationer - så då är de enda alternativen AI-tjänster eller att hitta illustratörer som kan jobba gratis. Sådana gissar jag inte växer på träd...
(I vissa fall kan man förstås leva utan bilder, beroende på vad det handlar om, men det är ju långt ifrån alltid ett alternativ)