Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Guy de la Berg (1937-2014)

Startat av Erika, 2 december 2014 kl. 13:06:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika

Fick nyss reda på (via svenska Wikipedia) att Guy de la Berg avled den 12 november. Vila i frid.  :'(

http://www.familjesidan.se/details/433061


TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Det var mycket sorgligt att höra; Guy har varit en mycket talangfull skådespelare. Och sedan Tor Isedals bortgång har ju Guy i mina ögon (öron) varit den enda bra (eller ens godkända) Nalle Puh-rösten.

Vila i frid.

Som parentes hoppas jag att det här innebär att SDI inleder röstprover för att hitta åt en ny huvudröst för Nalle Puh, för Jan Jönsson vad mig anbelangar så långt ifrån bra som man kan komma...

Eriksson

Ja, det var verkligen en trist nyhet. Ännu en stor skådespelare och dubbare har gått ur tiden.

Guy de la Berg gjorde en mindre roll i TV-serien Goda grannar, som finns tillgänglig på Öppet arkiv. Herr Håkansson heter hans rollfigur och medverkar i några avsnitt under säsong 1 och 2. Det är för övrigt en mycket bra serie. Ett antal kända dubbare medverkar; Anders Nyström, Per Eggers, Susanne Barklund och Louise Raeder bland andra. http://www.oppetarkiv.se/etikett/titel/Goda_grannar/
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

ddubbning


Cadpig

Ett extremt sent R.I.P från mig.

Markenros kommer alltid att vara Puh nr 1 men Guy de la Berg förknippar jag starkt med min älskade "Puhs film om Heffaklumpen".

Elios

(Jag vet att det gått lång tid och man undrar varför jag gör detta nu men kollade omkring här på forumet och såg att inte vår käre Guy De La Berg har fått en egen minnessida eller vad vi nu kallar det och eftersom han är stor och erfaren skådespelare så tycker jag faktiskt att han förtjänar en sådan här på forumet också.)

Skådespelaren Guy de la Berg avled den 12 november 2014. Många förknippar honom kanske allra mest med Nalle Puh men jag förknippar honom också väldigt mycket med Rektor Prickly i Rasten. Bara man hör hans röst så känner man igen den. Vila fortsatt i frid.  :'(


Daniel Hofverberg

Jag har sammanfogat de båda minnestrådarna nu. :)

Disneyfantasten

Jag blev chockerad när jag fick veta att han gick bort, likaväl som jag också blev det när Charlie Elvegård (rösten till Kanin i samma franschise) gick bort tidigare detta år...  :'(

Jag saknar verkligen Guy De La Berg, varken han eller Charlie han bli särskilt gamla och deras ersättare passar inte karaktärerna alls, till framtida projekt bör man hitta bättre röster till båda...

Elios

Oj såg aldrig att det redan fanns en tråd.
Men vill också tillägga att Guy kommer som tvåa när det gäller nalle puh för tycker mest om Olli Markenros då jag gillar hans lilla fniss där.  ;D

Disneyfantasten

#11
Citat från: Elios skrivet 30 november 2018 kl. 18:24:32
Oj såg aldrig att det redan fanns en tråd.
Men vill också tillägga att Guy kommer som tvåa när det gäller nalle puh för tycker mest om Olli Markenros då jag gillar hans lilla fniss där.  ;D

Tyvärr håller jag inte med om att Olli Markenros passade något vidare som just Nalle Puh, trots att jag är delvis uppväxt med honom och att han är nostalgi för mig, han är inte alls särskilt lik originalrösten och bibehåller inte heller rätt röstkaraktär och dessutom är han alldeles för ljus och gnällig! Jag tycker att hans fnitter är superjobbigt! Det enda jag kan ge honom credit för är att hans sånginsats är hyfsad bra! Han är enligt mig en av de sämre Puh-rösterna, de enda som är sämre än honom är Ulf Källvik och Jan Jönsson... Ingen av dessa tre skådespelare är dålig i sig och jag tror att alla tre gjorde sitt bästa, men personligen skulle jag helst inte vilja höra något av dem i just den här rollen i fler sammanhang... (tycker att de gjort rollen mer än tillräckligt, särskilt Jan Jönsson, som jag är utlessen på)

Däremot tycker jag att Olli Markenros har gjort många andra roller där han är bra, gillar mest hans rollprestation som Hamm i Toy Story filmerna, han är också bra som Helmer Mudd i Looney Tunes, Dr Phil Van Neuter i Mupparna i Rymden, m.fl.

Samma sak tycker jag med Ulf Källvik, han har gjort mycket bättre rollprestationer på andra håll...

Den enda andra roll jag känner till av Jan Jönsson är Muskelsmurfen, som jag hittills inte har hört än...

Men för att återgå till Guy De La Berg; han har alltid varit den bästa Puh-rösten enligt mig och så den karaktär som jag förknippar honom allramest med (han är - tillsammans med Charlie Elvegårds Kanin - den bästa rösten inom svenska Nalle Puh dubbningar), han var även bra som pytonormen Kaa (där han är näst bäst efter Hans Lindgren och det är tråkigt att båda är döda), det är därför synd att inte Herr Stork, Filurkatten eller Roquefort framträtt med repliker i Hos Musse, för isåfall hade jag kunnat höra mer av honom även i dessa roller...

Förutom Sterling Holloway/Jim Cummings karaktärer var han även bra som Slinky i Toy Story 2 & 3, Geten Jeb i Kogänget, Bulldoggen i Katten Gustaf, Pelikanen Gås i ZuperZebran, m.fl.

För att vara hans tidigaste dubbningsroll tycker jag att han även var bra som Archimedes i Svärdet i Stenen (sen följdes det av Djungelboken, där han gjorde en av Elefanterna och så fortsatte han med dubbning)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 november 2018 kl. 18:49:22
Tyvärr håller jag inte med om att Olli Markenros passade något vidare som just Nalle Puh, trots att jag är delvis uppväxt med honom och att han är nostalgi för mig, han är inte alls särskilt lik originalrösten och bibehåller inte heller rätt röstkaraktär och dessutom är han alldeles för ljus och gnällig! Jag tycker att hans fnitter är superjobbigt! Det enda jag kan ge honom credit för är att hans sånginsats är hyfsad bra! Han är enligt mig en av de sämre Puh-rösterna, de enda som är sämre än honom är Ulf Källvik och Jan Jönsson... Ingen av dessa tre skådespelare är dålig i sig och jag tror att alla tre gjorde sitt bästa, men personligen skulle jag helst inte vilja höra något av dem i just den här rollen i fler sammanhang... (tycker att de gjort rollen mer än tillräckligt, särskilt Jan Jönsson, som jag är utlessen på)

Däremot tycker jag att Olli Markenros har gjort många andra roller där han är bra, gillar mest hans rollprestation som Hamm i Toy Story filmerna, han är också bra som Helmer Mudd i Looney Tunes, Dr Phil Van Neuter i Mupparna i Rymden, m.fl.

Samma sak tycker jag med Ulf Källvik, han har gjort mycket bättre rollprestationer på andra håll...

Den enda andra roll jag känner till av Jan Jönsson är Muskelsmurfen, som jag hittills inte har hört än...

Men för att återgå till Guy De La Berg; han har alltid varit den bästa Puh-rösten enligt mig och så den karaktär som jag förknippar honom allramest med (han är - tillsammans med Charlie Elvegårds Kanin - den bästa rösten inom svenska Nalle Puh dubbningar), han var även bra som pytonormen Kaa (där han är näst bäst efter Hans Lindgren och det är tråkigt att båda är döda), det är därför synd att inte Herr Stork, Filurkatten eller Roquefort framträtt med repliker i Hos Musse, för isåfall hade jag kunnat höra mer av honom även i dessa roller...

Förutom Sterling Holloway/Jim Cummings karaktärer var han även bra som Slinky i Toy Story 2 & 3, Geten Jeb i Kogänget, Bulldoggen i Katten Gustaf, Pelikanen Gås i ZuperZebran, m.fl.

För att vara hans tidigaste dubbningsroll tycker jag att han även var bra som Archimedes i Svärdet i Stenen (sen följdes det av Djungelboken, där han gjorde en av Elefanterna och så fortsatte han med dubbning)

Markenros är utan tvekan väldigt bra som Helmer Mudd. Det kan jag hålla med om. Jag kan också nämna att han spelade Jack i Into The Woods på Wermlands operan. Men jag är för ung för att ha sett den förstlingen.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Vet någon Guy De La Berg var bland dom som visades på Guldbaggan 2015 att gå bort under året ?

Vore trevlig att veta att han fick vara hyllade och saknade.


[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Guy De La Berg var med i musikalen En kul grej hände på väg till Forum 2001.

Vet någon vilken roll en spelade ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.