Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Babar

Startat av Beck, 24 oktober 2006 kl. 16:58:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 februari 2025 kl. 15:13:14Bra idé - jag skulle just maila Henrik, så jag skriver upp den på listan. Vad är det serien heter?
Babar och Badous äventyr 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Babar och Badous äventyr  

"Babar och hans drottning Celeste har blivit äldre. Nu är det deras barnbarn Badou som upplever spännande äventyr tillsammans med vännerna Chiku, Zawadi, Munroe och Jake."

Oskar

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 25 februari 2025 kl. 14:32:02Hade en gammal liggande, som jag lyssnat mig till.

Babar - Kenneth Milldoff
Celeste - Anja Schmidt
Pom - Håkan Mohede
Flora - Helen Sjöholm
Alexander - Mats Qviström
Isabelle - Helen Sjöholm
Arthur - Mats Qviström
Zephir - Dan Bratt
Madame - Anja Schmidt
Cornelius - Håkan Mohede
Pompadour - Mats Qviström
Rataxes - Håkan Mohede
Lady Rataxes - Anja Schmidt
Basil - Mats Qviström
Victor - Håkan Mohede

Kanske borde sammanställa en utförligare lista över KM Studio...
regissör är antingen Mikael roupé eller Håkan mohede eller Anja Schmidt eller någon andra.

Oscar Isaksson

Citat från: Oskar skrivet 25 februari 2025 kl. 17:37:19regissör är antingen Mikael roupé eller Håkan mohede eller Anja Schmidt eller någon andra.
Jo och kan även vara Dan Bratt, sånt är svårt att veta.

Oscar Isaksson

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 25 februari 2025 kl. 14:32:02Kanske borde sammanställa en utförligare lista över KM Studio...
Babar som vuxen - Peter Wanngren
Celeste som vuxen - Monica Forsberg
Pom - Maria Kihl
Flora - Anna Nylen
Alexander - Jimmy Björndahl
Isabelle - Birgitta Fernström
Zephir - Bertil Engh
Babar som barn - Robert Andersson
Celeste som barn - Anna Nylen
Arthur som barn - Monica Forsberg
Madame - Birgitta Fernström
Cornelius - Bertil Engh
Pompadour - Roger Storm
Rataxes - Ulf Källvik
Drottning Rataxes - Cisela Björklund
Basil - Hans Gustafsson

Övriga röster:
Anders Öjebo
m.fl.

samt ovanstående skådespelare i övriga roller

Tekniker borde åtminstone vara Anders Öjebo. Ringer någon liten klocka att Lennart Olsson berättade att han själv även var tekniker för Babar.

Osäker på om Arthur som vuxen medverkar i säsong 1 och 2 som KM dubbade.

A

Det är väl rätt många avsnitt av den här serien som inte finns tillgängliga? De flesta Sun Studio episoderna väl?

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 25 februari 2025 kl. 19:30:51Babar som vuxen - Peter Wanngren
Pom - Maria Kihl
Flora - Anna Nylen
Zephir - Bertil Engh
Cornelius - Bertil Engh
Pompadour - Roger Storm
Rataxes - Ulf Källvik
Basil - Hans Gustafsson

Övriga röster:
Anders Öjebo
m.fl.

Tekniker borde åtminstone vara Anders Öjebo. Ringer någon liten klocka att Lennart Olsson berättade att han själv även var tekniker för Babar.

tack så oerhört mycket

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet 25 februari 2025 kl. 17:37:19regissör är antingen Mikael roupé eller Håkan mohede eller Anja Schmidt eller någon andra.
Citat från: Oscar Isaksson skrivet 25 februari 2025 kl. 17:47:53Jo och kan även vara Dan Bratt, sånt är svårt att veta.
Kanske vore läge att fråga Håkan Mohede om Babar...? Han verkar väl trots allt spela åtminstone ett par större roller, och det var väl ganska många avsnitt som Sun Studio dubbade (?), så han kanske kommer ihåg vem som regisserade. :)

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 februari 2025 kl. 23:06:47Kanske vore läge att fråga Håkan Mohede om Babar...? Han verkar väl trots allt spela åtminstone ett par större roller, och det var väl ganska många avsnitt som Sun Studio dubbade (?), så han kanske kommer ihåg vem som regisserade. :)
De dubbade majoriteten av serien hela tre säsonger på 13 avsnitt var alltså 39 avsnitt i en serie på 65.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 25 februari 2025 kl. 23:12:04De dubbade majoriteten av serien hela tre säsonger på 13 avsnitt var alltså 39 avsnitt i en serie på 65.
Tack för klarläggandet. Var det de första säsongerna som KM Studio dubbade, och sen tog Sun Studio över?

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 februari 2025 kl. 23:15:01Tack för klarläggandet. Var det de första säsongerna som KM Studio dubbade, och sen tog Sun Studio över?
KM Studio dubbade säsong 1 och 2 och Sun Studio 3 - 5. Sen vet jag faktiskt inte om säsong 6 från 2000 har dubbats men @Oscar Isaksson kanske vet det?

Oscar Isaksson

Citat från: BPS skrivet 25 februari 2025 kl. 23:26:26KM Studio dubbade säsong 1 och 2 och Sun Studio 3 - 5. Sen vet jag faktiskt inte om säsong 6 från 2000 har dubbats men @Oscar Isaksson kanske vet det?
Hittills har jag inte sett att säsong 6 har dubbats till svenska. För att nämna, runt 2012 hade Viaplay 65 avsnitt bara, inget med säsongen från 2000.

Erik Friman

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 25 februari 2025 kl. 19:30:51Babar som vuxen - Peter Wanngren
Pom - Maria Kihl
Flora - Anna Nylen
Zephir - Bertil Engh
Cornelius - Bertil Engh
Pompadour - Roger Storm
Rataxes - Ulf Källvik
Basil - Hans Gustafsson

Övriga röster:
Anders Öjebo
m.fl.

Tekniker borde åtminstone vara Anders Öjebo. Ringer någon liten klocka att Lennart Olsson berättade att han själv även var tekniker för Babar.

Den vuxna Arthur dök upp endast en scen i slutet av avsnitt 23 Monkey Buisness. Minns hans röst som påminner om Roger Storm.

Har för mig att Olli Markenroos (som brukade anlitas hos Sun Studio i Köpenhamn) medverkade ett par avsnitt från säsong 2 hos KM Studio. Troligen samma tidpunkt när han dubbade Disneyserierna som Nalle Puh och någon gästroll i DuckTales.

Oscar Isaksson

Citat från: Erik Friman skrivet 26 februari 2025 kl. 20:16:30Den vuxna Arthur dök upp endast en scen i slutet av avsnitt 23 Monkey Buisness. Minns hans röst som påminner om Roger Storm.

Har för mig att Olli Markenroos (som brukade anlitas hos Sun Studio i Köpenhamn) medverkade ett par avsnitt från säsong 2 hos KM Studio. Troligen samma tidpunkt när han dubbade Disneyserierna som Nalle Puh och någon gästroll i DuckTales.
Ah, tack så mycket. :D Får lyssna in mig på säsong 2 lite mer grundligare snart (har inte haft tillgång till alla avsnitt.)

Disneyfantasten

Citat från: Erik Friman skrivet 26 februari 2025 kl. 20:16:30Har för mig att Olli Markenroos (som brukade anlitas hos Sun Studio i Köpenhamn) medverkade ett par avsnitt från säsong 2 hos KM Studio. Troligen samma tidpunkt när han dubbade Disneyserierna som Nalle Puh och någon gästroll i DuckTales.
Han var även med i Luftens Hjältar och Bumbibjörnarna. (likaså också i musiksagan EuroDisney Tjuvaktiga Papegojan och en gästroll i Timon och Pumbaa)

Hans två första dubbningar var Tomtens Verkatad och En Vintersaga som båda dubbades 1989, i vilka han var körsångare.