Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Godkända och underkända röster

Startat av Elias Prenbo, 27 maj 2016 kl. 21:01:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Will Siv skrivet  1 november 2024 kl. 19:31:05Som andra förklarat så var Media Dubbs röstval (förutom Andreas Nilsson och vissa som Doreen Denning fick godkända innan) inte officiellt godkända av Disney och när KM övertog jobbet behövde dom göra röstprover och flera blev godkända och fick vara kvar och fortsatte att spela in på Media Dubb i Stockholm.
Men då godkände ju Doreen Per Sandborgh som Sigge?
Om jag förstår dig rätt.....
Sedan så var ju Johannes Brost godkänd som Joakim då han spelade honom 4 år innan i Musses Julsaga, dvs John spelade ju Joakim första gången i DuckTales.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 november 2024 kl. 19:36:30Men då godkände ju Doreen Per Sandborgh som Sigge?
Sedan så var ju Johannes Brost godkänd som Joakim då han spelade honom 4 år innan i Musses Julsaga, dvs John spelade ju Joakim första gången i DuckTales.
Per Sandborgh har väl aldrig dubbat hos Doreen Denning eller Barrefelt/Europafilm/Sonet/Europa Studios?

Karaktärer som skapades specifikt för DuckTales (såsom Anki, Sigge, Matilda, Albert, osv.) utfördes aldrig vid röstprov hos MediaDubb.

PatoskyeIII

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 november 2024 kl. 19:33:52Men det gör det inte rätt att casta en kvinna som Knattarna.
Det är ren snållhet sådan skit beror på.
Sånt brukar göras för att barn jobbar långsammare och har mindre tid att jobba på grund av skola och liknande.

Men alla som haft oturen att torteras med Eva Stiberg som Bambi förstår att man aldrig ska låta tjejer spelar unga killar i dubbningar.
Vi hade ju ett tag där det var en ung pojke som spelade Knattarna i början av 2010-talet och där lät de ju som barn men jag tror att många upplevde det som lite konstigt...

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 november 2024 kl. 19:36:30Men då godkände ju Doreen Per Sandborgh som Sigge?
Doreen fick uppdraget att hitta godkända röster till diverse större/kändare Disneyfigurer inte till sådana som Sigge, Ducktales dubbningen fanns redan så hon tog ju in Andreas Nilsson för att få honom officiellt godkänt hos Disney Character Voices men fram tills att Ulf började fanns det ingen som var godkänd som Sigge eftersom att dubbningen med Per inte är från Disney och att Disney Character Voices verkar ha fokuserat på de större rollerna.

Will Siv

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 november 2024 kl. 19:10:23Hon fråntog också Staffan rollen som Knattarna, när man varit olyckliga nog att ha sett Bambi med originaldubb som liten så förstår man att kvinnor ej ska spela manliga karaktärer, tänker med fassa på Eva Stiberg som Bambi och Reino Bäckmans skitdubbningar 🤮, där detta misstaget gjordes hela tiden.
Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 november 2024 kl. 19:33:52Men det gör det inte rätt att casta en kvinna som Knattarna.
Det är ren snållhet sådan skit beror på.
Sånt brukar göras för att barn jobbar långsammare och har mindre tid att jobba på grund av skola och liknande.

Men alla som haft oturen att torteras med Eva Stiberg som Bambi förstår att man aldrig ska låta tjejer spelar unga killar i dubbningar.

Jag har visserligen inte sett/hört original dubbningen av "Bambi" så jag kan inte uttala mig om hur det är det.

Men det funkar alldeles utmärkt med att tjejer spelar unga killar, förutom Monica (och även Mia Kihl och Mariam Wallentin) är ju stjärnexemplet Annica Smedius som Bart Simpson.

Och det finns flera som är bra på att spela pojkar, som Anna Engh och Mimmi Sandén.
Inte Per, han var ju Media Dubb stammis då, så det var nog Lasse Svensson som valde han.

Vad gäller Johannes så är det inte säkert på att han kunde fortsätta, han var kanske upptagen, eller om han testades och blev underkänd, kanske @Oscar Isaksson vet  ???

KM gjorde ju några musiksagor med andra röster, en där Per-Erik-Hallin spelar Joakim (med sin Kalle-röst) och en med Peter Wanngren.
Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 november 2024 kl. 19:42:03Per Sandborgh har väl aldrig dubbat hos Doreen Denning eller Barrefelt/Europafilm/Sonet/Europa Studios?

Karaktärer som skapades specifikt för DuckTales (såsom Anki, Sigge, Matilda, Albert, osv.) utfördes aldrig vid röstprov hos MediaDubb.
Citat från: PatoskyeIII skrivet  1 november 2024 kl. 19:43:33Vi hade ju ett tag där det var en ung pojke som spelade Knattarna i början av 2010-talet och där lät de ju som barn men jag tror att många upplevde det som lite konstigt...

Doreen fick uppdraget att hitta godkända röster till diverse större/kändare Disneyfigurer inte till sådana som Sigge, Ducktales dubbningen fanns redan så hon tog ju in Andreas Nilsson för att få honom officiellt godkänt hos Disney Character Voices men fram tills att Ulf började fanns det ingen som var godkänd som Sigge eftersom att dubbningen med Per inte är från Disney och att Disney Character Voices verkar ha fokuserat på de större rollerna.
Kalles röst var tydligen den enda som behövde godkännas, efter att Per-Erik tackade nej till att jobba för TV3, även om han sen fortsatte spela Kalle hos KM, innan Andreas övertog helt.
- what.