Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Godkända och underkända röster

Startat av Elias Prenbo, 27 maj 2016 kl. 21:01:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 juni 2024 kl. 09:37:01Att Gunilla Åkesson av någon anledning inte var tillgänglig tror jag är betydligt mer sannolikt än att hon skulle ha blivit underkänd av Disney - det är ju väldigt ovanligt att göra nya röstgodkännanden till en uppföljare, om det inte har gått åtskilliga år sedan den första filmen. Så att Disney skulle ha gjort en ny granskning och plötsligt underkänt Gunilla  bara ett par år senare förefaller osannolikt.

Kanske Gunilla hade åtaganden i Stockholm (eller på annan ort) när tvåan spelades in - såsom teaterpjäs, filmroll eller något annat hon redan tackat ja till - så att hon därför inte kunde ta sig till Karlskoga...?
Hans Lindgren blev underkänd i samband Janne Långben the Movie uppföljare till Långbens Galna Gäng.
Jan Modin blev senare underkänd nästan på direkten och Johan gör rösten i En Extremt Långbent Film.
Så det har hänt att röster blir underkända för uppföljare,  vilket är varför jag tror det kan ha hänt med Den Otroliga Vandringen II.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 juni 2024 kl. 10:08:16Hans Lindgren blev underkänd i samband Janne Långben the Movie uppföljare till Långbens Galna Gäng.
Jan Modin blev senare underkänd nästan på direkten och Johan gör rösten i En Extremt Långbent Film.
Så det har hänt att röster blir underkända för uppföljare,  vilket är varför jag tror det kan ha hänt med Den Otroliga Vandringen II.
Så undrar man hur Jan Modin kunde bli godkänd & hur Hans Lindgren kunde bli underkänd

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 27 juni 2024 kl. 11:05:42Så undrar man hur Jan Modin kunde bli godkänd & hur Hans Lindgren kunde bli underkänd
Ingen aning det blev dock dumt att Långben:s röst bytes ut 3 gånger under en 4 års period 1995-1999.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 juni 2024 kl. 11:24:00Ingen aning det blev dock dumt att Långben:s röst bytes ut 3 gånger under en 4 års period 1995-1999.
Snarare 1996-1999 eftersom Janne Långben The Movie hade Sverigepremiär på bio 1996-07-26 och den svenska dubbningen spelades in juni det året.

Såhär är det;

- Hans Lindgren var Långbens svenska röst från 1967 fram till 1996, de två sista gångerna han var Långben var dels i Raw Toonage som SVT sände våren 1996 och den svenska dubbningen genomfördes januari-mars 1996, och dels i kortfilmer dubbade i samband med VHS-filmen Musses Galna Sommar som gavs ut 1996-05-22

- Jan Modin var Långbens röst först i Janne Långben The Movie som hade Sverigepremiär på bio 1996-07-26 och spelades in juni 1996, han var även Långben i ramberättelsen till VHS-filmerna Musse Piggs Bästa (som gavs ut 1997-12), Mimmis Bästa (som gavs ut 1999-02-17) och Plutos Bästa (som gavs ut 1999-02-17), och medverkade även i VHS-filmerna Kul Med Engelska: Skola och Motsatser och Kul Med Engelska: Stad och Hus (som båda gavs ut 1998-08-19) samt även några Disney-kortfilmer dubbade för Disneydags-visningar 1997-1998

- Johan Lindqvist godkändes som Långben våren 1999 och har fortsatt sedan dess

Jag tycker iallafall att det var ett klokt drag att byta ut Jan Modin i den rollen, som visserligen är en duktig skådespelare och gjort många bra roller, men som Långben är han inte någon höjdare, hans röst låter inte särskilt "Långben-ig", hans tolkning är aningen tillgjord och konstlad och rösten är helt enkelt malplacerad för den karaktären, han är heller inte särskilt lik de engelska originalrösterna och bibehåller inte heller rätt röstkaraktär, Hans Lindgrens och Johan Lindqvists tolkningar passar mycket bättre ihop med Långben, så Johan tycker jag kunde ha fått rollen redan 1996.

Däremot tycker jag det är synd att Stephan Karlsén inte längre är Svartepetters röst, han byttes ut i samband med Musse, Kalle och Långben De Tre Musketörerna 2004, Benke Skogholt är visserligen en duktig skådespelare och har gjort många bra roller, men han har en aningen för mörk röst för att riktigt kunna passa Svartepetter då rösten är mörkare än de engelska originalrösterna och röstkaraktären bibehålls inte riktigt heller, sedan 2020 verkar han dock alternera rollen med Jan Åström, som jag tycker passar bättre ihop med karaktären, men bäst i den rollen är Stephan Karlsén, han är fortfarande aktiv inom dubbning.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 juni 2024 kl. 12:39:17Snarare 1996-1999 eftersom Janne Långben The Movie hade Sverigepremiär på bio 1996-07-26 och den svenska dubbningen spelades in juni det året.

Såhär är det;

- Hans Lindgren var Långbens svenska röst från 1967 fram till 1996, de två sista gångerna han var Långben var dels i Raw Toonage som SVT sände våren 1996 och den svenska dubbningen genomfördes januari-mars 1996, och dels i kortfilmer dubbade i samband med VHS-filmen Musses Galna Sommar som gavs ut 1996-05-22

- Jan Modin var Långbens röst först i Janne Långben The Movie som hade Sverigepremiär på bio 1996-07-26 och spelades in juni 1996, han var även Långben i ramberättelsen till VHS-filmerna Musse Piggs Bästa (som gavs ut 1997-12), Mimmis Bästa (som gavs ut 1999-02-17) och Plutos Bästa (som gavs ut 1999-02-17), och medverkade även i VHS-filmerna Kul Med Engelska: Skola och Motsatser och Kul Med Engelska: Stad och Hus (som båda gavs ut 1998-08-19) samt även några Disney-kortfilmer dubbade för Disneydags-visningar 1997-1998

- Johan Lindqvist godkändes som Långben våren 1999 och har fortsatt sedan dess

Jag tycker iallafall att det var ett klokt drag att byta ut Jan Modin i den rollen, som visserligen är en duktig skådespelare och gjort många bra roller, men som Långben är han inte någon höjdare, hans röst låter inte särskilt "Långben-ig", hans tolkning är aningen tillgjord och konstlad och rösten är helt enkelt malplacerad för den karaktären, han är heller inte särskilt lik de engelska originalrösterna och bibehåller inte heller rätt röstkaraktär, Hans Lindgrens och Johan Lindqvists tolkningar passar mycket bättre ihop med Långben, så Johan tycker jag kunde ha fått rollen redan 1996.

Däremot tycker jag det är synd att Stephan Karlsén inte längre är Svartepetters röst, han byttes ut i samband med Musse, Kalle och Långben De Tre Musketörerna 2004, Benke Skogholt är visserligen en duktig skådespelare och har gjort många bra roller, men han har en aningen för mörk röst för att riktigt kunna passa Svartepetter då rösten är mörkare än de engelska originalrösterna och röstkaraktären bibehålls inte riktigt heller, sedan 2020 verkar han dock alternera rollen med Jan Åström, som jag tycker passar bättre ihop med karaktären, men bäst i den rollen är Stephan Karlsén, han är fortfarande aktiv inom dubbning.
Tror anledningen är att Johan inte var dubbningsaktiv 96.
Han nämnde i denna intervjun (någonstans) att Flubber var den första dubbningen han gjorde, vet ej när den Svenska dubben gjordes men jag antar att den gjordes 97-98 ish https://youtu.be/XictcJrLGaI?si=K4IqijL6ztzKluu_ 
Hade Johan varit dubbningsaktiv 1996 så tror jag att han hade fått rollen som Långben istället för Jan Modin i Janne Långben the Movie.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 juni 2024 kl. 12:52:23Tror anledningen är att Johan inte var dubbningsaktiv 96.
Han nämnde i denna intervjun (någonstans) att Flubber var den första dubbningen han gjorde, vet ej när den Svenska dubben gjordes men jag antar att den gjordes 97-98 ish https://youtu.be/XictcJrLGaI?si=K4IqijL6ztzKluu_
Hade Johan varit dubbningsaktiv 1996 så tror jag att han hade fått rollen som Långben istället för Jan Modin i Janne Långben the Movie.
Det är i och för sig sant.

Det förklarar dock inte Stephan Karlséns utbyte hos Svartepetter 2004, han är fortfarande mycket aktiv inom dubbningssammanhang, Jan Åström var också i allra högsta grad aktiv redan då så han hade kunnat ta över rollen då i och med att han medverkar i några KM-dubbningar t.ex. Den Lilla Sjöjungfrun 2 Havets Hemlighet 2000 och Djungelboken 2 2003.

DingoPictures2005

Angående Gunnar Ernblad och Albert så har jag hittat en bio affisch (tagen från hemsidan Charguigou)
Där står Roger Storm med men inte Gunnar Ernblad......

Will Siv

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 juni 2024 kl. 22:10:05Angående Gunnar Ernblad och Albert så har jag hittat en bio affisch (tagen från hemsidan Charguigou)
Där står Roger Storm med men inte Gunnar Ernblad......
Då borde det ju definitivt vara ett misstag med credits listan.

Men frågan återstår om Gunnar inte var tillgänglig.  ???
- what.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet  1 november 2024 kl. 13:37:43Då borde det ju definitivt vara ett misstag med credits listan.

Enligt honom själv hade han inte ens blivit tillfrågad inför långfilmen, oklart varför dock...

DingoPictures2005

Citat från: Will Siv skrivet  1 november 2024 kl. 13:37:43Då borde det ju definitivt vara ett misstag med credits listan.

Exakt.

På Disney+ är ingen omnämnd alls som Albert 🤔.

Oskar

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 november 2024 kl. 14:11:45Enligt honom själv hade han inte ens blivit tillfrågad inför långfilmen, oklart varför dock...
han var säker upptagen med översättning till media dubb eller videobolaget eller spela in dubbning.

DingoPictures2005

Citat från: Oskar skrivet  1 november 2024 kl. 19:07:01han var säker upptagen med översättning till media dubb eller videobolaget eller spela in dubbning.
Jag tror det beror på att Monica gillade att byta röster 💔.
Hon förstörde ju hela DuckTales när Ulf Källvik fick spela Sigge😭😭😭.
Hon fråntog också Staffan rollen som Knattarna, när man varit olyckliga nog att ha sett Bambi med originaldubb som liten så förstår man att kvinnor ej ska spela manliga karaktärer, tänker med fassa på Eva Stiberg som Bambi och Reino Bäckmans skitdubbningar 🤮, där detta misstaget gjordes hela tiden.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 november 2024 kl. 19:10:23Jag tror det beror på att Monica gillade att byta röster 💔.
Hon fråntog också Staffan rollen som Knattarna, när man varit olyckliga nog att ha sett Bambi med originaldubb som liten så förstår man att kvinnor ej ska spela manliga karaktärer, tänker med fassa på Eva Stiberg som Bambi och Reino Bäckmans skitdubbningar 🤮, där detta misstaget gjordes hela tiden.
Jag tror nog att Disney såg Monica Forsberg som mer passande i och med allt Russi Taylor också va kvinna.

Will Siv

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 november 2024 kl. 19:10:23Jag tror det beror på att Monica gillade att byta röster 💔.
Calm down.

Hur förklarar du att hon fick kvar John Harryson som Joakim och försökte behålla Tor Isedal som Nalle-Puh och sen få Steve Kratz godkänd som Tig(g)er......

Det är inte helt upp till henne vem som får rollen, det är Disney som bestämmer det.

Som andra förklarat så var Media Dubbs röstval (förutom Andreas Nilsson och vissa som Doreen Denning fick godkända innan) inte officiellt godkända av Disney och när KM övertog jobbet behövde dom göra röstprover och flera blev godkända och fick vara kvar och fortsatte att spela in på Media Dubb i Stockholm.
Citat från: BPS skrivet  1 november 2024 kl. 19:18:50Jag tror nog att Disney såg Monica Forsberg som mer passande i och med allt Russi Taylor också va kvinna.
Exakt.
- what.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet  1 november 2024 kl. 19:18:50Jag tror nog att Disney såg Monica Forsberg som mer passande i och med allt Russi Taylor också va kvinna.
Men det gör det inte rätt att casta en kvinna som Knattarna.
Det är ren snållhet sådan skit beror på.
Sånt brukar göras för att barn jobbar långsammare och har mindre tid att jobba på grund av skola och liknande.

Men alla som haft oturen att torteras med Eva Stiberg som Bambi förstår att man aldrig ska låta tjejer spelar unga killar i dubbningar.