Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disneyprylar

Startat av moviefan, 6 augusti 2016 kl. 20:09:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika

Citat från: moviefan skrivet 30 maj 2025 kl. 13:52:00Hade ni disney dockor ? Jag hade denna Ariel tyco docka.  ;)
Den hade min ena lillasyster med! :)

Själv hade jag en Jasmine-docka, Mattels utgåva från 1992. En extra klänning till dockan som följde med. Minns att jag älskade dockan!

Det var den här:

https://www.youtube.com/watch?v=8Q1L5_9VzFI

Will Siv

Missade att det här ämnet fanns så jag skapade ett till

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=16564.0#msg185925

Men jag frågar igen, någon som har WALL-E merch (från 2008)  ???
- what.

moviefan

Denna Esmeralda docka, hade jag. Det fanns en annan variant, med röda klänningen.  ;)

moviefan

Har ni varit inne på Temu ? Finns hur mycket merchandise som hellst.   ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet  8 juni 2025 kl. 05:45:30Har ni varit inne på Temu ? Finns hur mycket merchandise som hellst.  ;)
På Temu finns absolut oerhört mycket, men kvaliteten varierar rejält; allt från kvalitetsprodukter till plastigt skräp som går sönder snabbt. Dessutom kommer ju allt från Kina, vilket kanske inte är det allra bästa för miljön.

Så köp med försiktighet, även om jag också ibland har handlat där när priserna skilt sig för mycket från samma eller motsvarande produkt i Sverige.

Särskilt när det gäller elektronik kan det ibland vara värt att handla där, för merparten av all elektronik tillverkas ju i Kina även om man köper det lokalt från en svensk butik; varför det liksom inte gör någon skillnad i vilket skede som frakten från Kina sker.

(Från Temu skickas allt från Kina till Europa och mellanlagras i lager inom EU, så att man inte drabbas av PostNords ockeravgifter och så att man betalar moms direkt vid köpet - så inga otrevliga överraskningar när man får varan, på så sätt)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 juni 2025 kl. 08:24:08Särskilt när det gäller elektronik kan det ibland vara värt att handla där, för merparten av all elektronik tillverkas ju i Kina även om man köper det lokalt från en svensk butik; varför det liksom inte gör någon skillnad i vilket skede som frakten från Kina sker.
Som du själv säger kan kvalitén variera rejält. Skillnaden är att om man köper från en seriös svensk importör är det den som kontrollerar och ansvarar för kvalitén. Om man själv importerar från Kina får man själv göra det.

Speciellt när det gäller nätanslutna eller laddbara produkter kan man rentav råka ut för farliga produkter som kan ge elstötar eller orsaka brand.

Även produkter som ser likadana ut utanpå kan skilja sig rejält inuti. Om man t.ex. köper en mobilladdare, vilket är ett ganska vanligt köp från Kina, går det oftast inte att öppna den utan att förstöra den. Och även om man kunde öppna den och se hur den är uppbyggd inuti måste man ha speciella yrkeskunskaper för att veta vad man ska titta efter för att veta om den är säker.

Det förekommer mycket fusk. T.ex. märks varor ibland med ett falskt CE-märke (normalt garanti för europeiska säkerhetskrav). Men kineserna hävdar att märket bara betyder "China Export"... :)