Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Det susar i säven dubbningar på vhs !

Startat av gstone, 3 januari 2017 kl. 12:05:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag har hitta några vhs filmer med den brittiska stop-motion seerie det susar i säven från Cosgrove Hall Films och jag undrar är det samma dubbning som SVT visade som  Per-Arne Ehlin regisserade med Peter Harryson och Heinz Hopf ? eller är det en annan dubbning ? Finns det flera dubbningar av det susar i säven eller bara en kon någon svara på det ?

Vhs filmerna är

Det susar i säven paddan brättar 2

Sommareskapder

Labyrinten och DET SUSAR I SÄVEN från vhs bolaget ARENA

Har dessa vhs filmer samma dubbning so gjordes av Per-Arne Ehlin ?

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Erika

Om jag inte minns helt fel, så har vhs-utgåvorna en helt annan dubbning som gjordes av Media Dubb. Däremot vill jag minnas att SVT:s klassiska dubbning användes på en dvd-utgåva som släpptes för ca 10 år sedan.

Elios

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 20 januari 2026 kl. 07:47:55När visades denna på SVT?
Den brittiska stop motion-animerade TV-serien Det susar i säven sändes på SVT2 1986 (första dubbningsomgången) och på SVT1 1988 (andra dubbningsomgången), med repriser 1995 och 2000. Tyvärr är det bara 15 avsnitt som har dubbats till svenska, trots att serien i Storbritannien består av hela 52 avsnitt.

Du har väl inte missat att @Ovanliga dubbningar lagt upp alla 15 dubbade avsnitten med SVTs dubbning på Archive, i riktigt bra kvalitet...?
https://archive.org/details/det-susar-i-saven-1984

Den "tillhörande" långfilmen av samma team (som egentligen fungerar som ett slags pilotavsnitt till serien) sändes bara vid två tillfällen på SVT2 1985, och sedan aldrig igen.

Det gäller för övrigt att hålla tungan rätt i mun, för att inte blanda ihop den här serien och filmen med de mängder av andra filmatiseringar som finns av Kenneth Grahames klassiska roman från 1908 - det finns nästan obegränsat med filmer och serier världen över som bygger på samma bok, varav väldigt många heter just Det susar i säven... Risken för förväxling är med andra ord ganska stor...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 januari 2026 kl. 08:51:44Den brittiska stop motion-animerade TV-serien Det susar i säven sändes på SVT2 1986 (första dubbningsomgången) och på SVT1 1988 (andra dubbningsomgången), med repriser 1995 och 2000. Tyvärr är det bara 15 avsnitt som har dubbats till svenska, trots att serien i Storbritannien består av hela 52 avsnitt.

Du har väl inte missat att @Ovanliga dubbningar lagt upp alla 15 dubbade avsnitten med SVTs dubbning på Archive, i riktigt bra kvalitet...?

Den "tillhörande" långfilmen av samma team (som egentligen fungerar som ett slags pilotavsnitt till serien) sändes bara vid två tillfällen på SVT2 1985, och sedan aldrig igen.

Det gäller för övrigt att hålla tungan rätt i mun, för att inte blanda ihop den här serien och filmen med de mängder av andra filmatiseringar som finns av Kenneth Grahames klassiska roman från 1908 - det finns nästan obegränsat med filmer och serier världen över som bygger på samma bok, varav väldigt många heter just Det susar i säven... Risken för förväxling är med andra ord ganska stor...
Finns även ett spel där Peter Harryson är enda VA:n jag känner igen, han spelar paddan. Kunde nästan tänka mig rösten i huvudet innan han började snacka

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 januari 2026 kl. 08:51:44Den brittiska stop motion-animerade TV-serien Det susar i säven sändes på SVT2 1986 (första dubbningsomgången) och på SVT1 1988 (andra dubbningsomgången), med repriser 1995 och 2000. Tyvärr är det bara 15 avsnitt som har dubbats till svenska, trots att serien i Storbritannien består av hela 52 avsnitt.

Du har väl inte missat att @Ovanliga dubbningar lagt upp alla 15 dubbade avsnitten med SVTs dubbning på Archive, i riktigt bra kvalitet...?

Även Barnkanalen har visat Det susar i säven i repris flera gånger mellan 2004-2008. 

Vet du om långfilmen också var dubbad ?.  

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 20 januari 2026 kl. 19:17:54Vet du om långfilmen också var dubbad ?. 
Ja, långfilmen var dubbad av ungefär samma team och ungefär samma skådespelare som TV-serien.

Jag ser att jag verkar ha missat att lägga upp creditlistan på sajten, trots att jag gjorde klart den för flera månader sedan, men credits finns i det här inlägget så länge:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=496.msg140099;topicseen#msg140099

Och creditlistan kommer förstås upp på sajten vid nästa uppdatering - ber om ursäkt att jag verkar ha missat det, på något skumt sätt... :-[