Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam

Citat från: moviefan skrivet 10 februari 2022 kl. 16:41:12
Aladdin ser jag verkligen framemot. Hoppas på  Den lilla sjöjungfrun i framtiden samt äldre Ducktales.  När visades dessa senast ?
Såvitt jag kan minnas så visades äldre DuckTales senast under tidiga 2000-talet i Disneydags, runt 2004-2005, vill jag minnas.
Det är vad jag kommer ihåg i alla fall. Jag har själv inte kollat så mycket Disneydags sedan 2011-ish.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet 10 februari 2022 kl. 16:41:12
Aladdin ser jag verkligen framemot. Hoppas på  Den lilla sjöjungfrun i framtiden samt äldre Ducktales.  När visades dessa senast ?
Såvitt jag kan hitta av Disneyanias fina genomgång verkar gamla DuckTales (Knatte, Fnatte & Tjatte på äventyr) ha sänts senast mellan januari och november 2017, om än långt ifrån alla avsnitt.

Den lilla sjöjungfrun verkar ha sänts senast mellan januari 2016 och mars 2017. Då borde alla avsnitt ha sänts, förutom pilotavsnittet Whale of a Tale som ju av någon okänd anledning inte har sänts sedan 1999. Det avsnittet saknas även på Disney+, både i Norden och USA, varför man tyvärr kan misstänka att det är något slags rättighetsproblem i hela världen med det avsnittet. :(

Ingen av de två serierna är med andra ord vansinnigt länge sedan de visades, så nog finns det många andra serier som inte har sänts på betydligt längre tid...

Aladdin verkar ha sänts senast under 2013, så det var i alla fall lite längre sedan - plus att den serien känns mer angelägen som komplement till Disney+, i och med att det är ett av fåtal tecknade 1990-talsserier från Disney som inte släppts på Disney+ någonstans i världen.

Anders M Olsson

Väldigt märkligt... Nu har samtliga avsnitt av Disneydags och Sofia den första på SVT Play fått sluttid i morgon kl 23:59. Om det stämmer kommer de bara att ligga kvar lite mer än ett dygn till.

Till och med gårdagens avsnitt av Disneydags och dagens avsnitt av Sofia den första är flaggade att bara ligga kvar 1 dag till. Normalt brukar ju avsnitten ligga kvar under några veckor, och tas bort ett och ett. Men om det här stämmer kommer samtliga hittills publicerade avsnitt att försvinna på en gång!

Kanske har det blivit något fel? Men för säkerhets skull, passa på att tanka ner avsnitten medan de fortfarande ligger kvar!

Instruktioner för hur man gör finns längre upp i den här tråden:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=3212.msg123744#msg123744

Anders M Olsson

Som befarat har SVT nu tagit bort samtliga avsnitt av Disneydags och Sofia den första från SVT Play. Det enda som finns kvar nu är platshållare för de kommande avsnitten.

Väldigt konstigt med tanke på att avsnitten brukar ligga kvar några veckor efter sändning. Det betyder att det senaste avsnittet av Disneydags bara låg kvar 2½ dag och Sofia den första ännu kortare, bara 1½ dag. Det är ju faktiskt inte klokt! SVT är minst sagt oberäkneliga...

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 mars 2022 kl. 08:25:48
Som befarat har SVT nu tagit bort samtliga avsnitt av Disneydags och Sofia den första från SVT Play. Det enda som finns kvar nu är platshållare för de kommande avsnitten.

Väldigt konstigt med tanke på att avsnitten brukar ligga kvar några veckor efter sändning. Det betyder att det senaste avsnittet av Disneydags bara låg kvar 2½ dag och Sofia den första ännu kortare, bara 1½ dag. Det är ju faktiskt inte klokt! SVT är minst sagt oberäkneliga...

Ja, det är verkligen dålig stil utav dem...

moviefan

Kul att de började med första avsnittet av Aladdin  i morse.  :D

Anders M Olsson

Tydligen stämde förhandsinformationen. Dagens avsnitt innehöll Trassel, Aladdin och två tecknade kortfilmer.

Både Trassel och Aladdin körs tydligen i repris från första början, även om det kan finnas olika åsikter om avsnittsordningen på Aladdin. Det var i vilket fall som helst första säsongens första avsnitt av Trassel, och samma avsnitt av Aladdin som man började med när serien senast sändes i Disneydags åren 2012-2013.

Jag hade hoppats på ett nytt urval kortfilmer, men man harvar vidare ur paketet med 42 kortfilmer som har visats i repris om och om igen de senaste fem åren.

Daniel Hofverberg

Trevligt med Aladdin, som trots allt inte finns på Disney+ och inte har sänts på ganska många år.

Men hur tänker man när man börjar från början med Trassel så här fort...?! :o Det logiska hade väl varit att sända de säsong 2-avsnitt som man hoppade över förra gången...?

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 mars 2022 kl. 11:37:43
Jag hade hoppats på ett nytt urval kortfilmer, men man harvar vidare ur paketet med 42 kortfilmer som har visats i repris om och om igen de senaste fem åren.
Det hade jag också hoppats på. Det känns ju tråkigt och fantasilöst med samma kortfilmer som repriseras in absurdum, och det blir ju ännu mer påtagligt när de numera visar två kortfilmer i varje avsnitt istället för en... :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 mars 2022 kl. 11:52:00
Men hur tänker man när man börjar från början med Trassel så här fort...?! :o Det logiska hade väl varit att sända de säsong 2-avsnitt som man hoppade över förra gången...?

Ja, eller kanske ännu bättre - sända andra säsongen från början. Det skulle bli bättre för kontinuiteten än att hoppa in mitt i andra säsongen. Det är ändå bara de sex första avsnitten som har visats tidigare.

Men det kan väl accepteras att de börjar från början med första säsongen, förutsatt att de sen fortsätter direkt och visar hela andra säsongen. Men man ska väl inte hoppas på för mycket. Den säsong av Disneydags som inleddes igår består av 42 avsnitt. Första säsongen av Trassel är på 25 avsnitt och den andra är på 24, så båda säsongerna får inte plats inom ramen för den innevarande säsongen av Disneydags.

Sen finns det en klar nackdel med att göra som SVT gör, att köra strikt enligt produktionsordningen. Det betyder att pilotavsnittet Trassel innan för evigt hamnar sist i första säsongen, trots att det lägger grunden för hela serien, och således borde visats först.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 mars 2022 kl. 11:52:00
Det hade jag också hoppats på. Det känns ju tråkigt och fantasilöst med samma kortfilmer som repriseras in absurdum, och det blir ju ännu mer påtagligt när de numera visar två kortfilmer i varje avsnitt istället för en... :(

I dag gjorde SVT faktiskt ett avsteg från sina vanor och visade en kortfilm som inte har varit med i Disneydags sen 2013, nämligen Kalle som kock (Chef Donald, 1941).

Den andra kortfilmen var dock en som har varit med flera gånger de senaste åren - Plutos mystiska paket (Pluto's Surprise Package, 1949).

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 mars 2022 kl. 09:37:07
I dag gjorde SVT faktiskt ett avsteg från sina vanor och visade en kortfilm som inte har varit med i Disneydags sen 2013, nämligen Kalle som kock (Chef Donald, 1941).
Mycket intressant, och trevligt att de för en gångs skull visat en kortfilm som inte redan repriserats in absurdum. Lite egendomligt dock - betyder det att SVT faktiskt har rättigheter att visa fler kortfilmer än de 42 kortfilmer som nu har cirkulerat femtioelva gånger...?

Märklig svensk bildversion dock, där titelskylten anger titeln som "Kalle Anka, Kalle som kock" - det ser minst sagt egendomligt ut... Såg det verkligen ut så 2013...? ???

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 mars 2022 kl. 09:37:07
Den andra kortfilmen var dock en som har varit med flera gånger de senaste åren - Plutos mystiska paket (Pluto's Surprise Package, 1949).
Vilket för övrigt är en av enstaka kortfilmer som har svensk bildversion på SVT trots att det inte finns någon dialog och således heller ingen dubbning.

För övrigt märkligt och svagt att Aladdin varken har någon svensk bildversion (som den väl haft en gång i tiden?), och heller inte har några som helst utsatta dubbcredits på SVT. :( Med tanke på att serien hade utsatta dubbcredits när den sändes på Disney Channel, om än "lånade" från Dubbningshemsidan, så borde väl Disney åtminstone kunna använda samma utsatta credits nu...?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 mars 2022 kl. 00:59:11
Mycket intressant, och trevligt att de för en gångs skull visat en kortfilm som inte redan repriserats in absurdum. Lite egendomligt dock - betyder det att SVT faktiskt har rättigheter att visa fler kortfilmer än de 42 kortfilmer som nu har cirkulerat femtioelva gånger...?

Märklig svensk bildversion dock, där titelskylten anger titeln som "Kalle Anka, Kalle som kock" - det ser minst sagt egendomligt ut... Såg det verkligen ut så 2013...? ???

Ja, såvitt jag kan se var det exakt samma bildversion 2013 med den något märkligt uppställda svenska titeln.

Den enda skillnaden jag kan se är att Disneydags numera sänds i bredbild 16:9, och den röda bakgrunden till de svenska rösterna täcker hela bilden, medan den var beskuren till sändningsformatet 4:3 förra gången. Själva kortfilmen är nu som då i 4:3.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 mars 2022 kl. 00:59:11
Det står väl Kalle Anka, Kalle som kock på grund av att Andreas Nilsson säger Walt Disneys Kalle Anka, Kalle som kock.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 mars 2022 kl. 13:32:43
Det står väl Kalle Anka, Kalle som kock för att det är de som Andreas Nilsson säger...
Jo, jag misstänker också att någon har stirrat sig blint på speakerrösten utan någon djupare tanke. I så fall troligen av någon som inte har svenska som modersmål...

Fast Andreas Nilsson säger ju faktiskt "Walt Disneys Kalle Anka", och inte bara "Kalle Anka"...

Anders M Olsson

Liksom förra veckan bjöd dagens avsnitt av Disneydags på en lite "fräschare" kortfilm, nämligen Piff och Puff (Chip an' Dale, 1947). Det är visserligen inte jättelänge sen den senast visades (2016), men den är inte heller en av de 42 kortfilmer som har visats om och om igen in absurdum de senaste fem åren.

Den andra kortfilmen - Plutos tröja (Pluto's Sweater, 1949) - visades senast 2019 och ingår således i den ökända "42-listan".