Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Nya äventyr med Nalle Puh - Media Dubbs dubbning

Startat av Erika, 27 mars 2007 kl. 20:43:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 20 oktober 2022 kl. 21:20:25Och det där med archives tendens att avbryta uppladdningen lite hur som helst slumpmässigt är verkligen irriterande. Ännu värre om man har skrivit en lång och informativ beskrivning till uppladdningen, och sedan inte kan få tillbaks den om uppladdningen går snett på samma moment, varenda gång.

Det har hänt mig själv ett antal gånger, och det värsta är att man kan inte ens klicka bort det lilla fönstret som visar uppladdningsprocessen för att spara ner texten som man skrivit. Det enda som fungerar är att ladda om sidan, med förlust av allt som följd.
Precis, det är fruktansvärt irriterande... :(

Nu är i alla fall 3 av 11 avsnitt uppladdade, och med tanke på att jag satte på uppladdningen kl. 16:00 idag, så talar ju det sitt eget tydliga språk om hur snabbt det går...

Steffan Rudvall

Stort tack för uppladdningen av alla avsnitten speciellt Cleanliness is Next to Impossible. Detta är ett fint återseende.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 oktober 2022 kl. 10:10:07Stort tack för uppladdningen av alla avsnitten speciellt Cleanliness is Next to Impossible. Detta är ett fint återseende.
Varsågod. :)

Nu verkar i alla fall uppladdningen av alla 11 avsnitten vara klar, så nu återstår "bara" Archives bearbetning och konvertering till online-spelbara versioner...
https://archive.org/details/nya-aventyr-med-nalle-puh-media-dubb

Lillefot

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 oktober 2022 kl. 10:10:07Stort tack för uppladdningen av alla avsnitten speciellt Cleanliness is Next to Impossible. Detta är ett fint återseende.
Vänta, är det verkligen så att det avsnittet med Media Dubbs dubbning har hittats?
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Steffan Rudvall

Citat från: Lillefot skrivet 21 oktober 2022 kl. 11:42:52Vänta, är det verkligen så att det avsnittet med Media Dubbs dubbning har hittats?
Ja det är med i Daniels uppladdning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 21 oktober 2022 kl. 11:42:52Vänta, är det verkligen så att det avsnittet med Media Dubbs dubbning har hittats?
Ja, jag fick tag i det för inte så jättelänge sedan. Fast tyvärr ingen suverän kvalitet, och ljudet har lite irriterande pulserande läten/biljud...

Lillefot

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 oktober 2022 kl. 11:43:55Ja det är med i Daniels uppladdning.
Men oj oj oj, det var roligt att höra. Jag hade vid det här laget varit beredd på att det varit helt förlorat.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 oktober 2022 kl. 11:45:44Ja, jag fick tag i det för inte så jättelänge sedan. Fast tyvärr ingen suverän kvalitet, och ljudet har lite irriterande pulserande läten/biljud...

Det var ju lite trist, men med tanke på hur länge det avsnittet varit som bortblåst får det nog duga med halvdan kvalitet. Som sagt, jag hade nästan tappat hoppet om att det någonsin skulle bli tillgängligt igen med den äldre dubbninge.
Men det är helt okej.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 21 oktober 2022 kl. 11:49:13Det var ju lite trist, men med tanke på hur länge det avsnittet varit som bortblåst får det nog duga med halvdan kvalitet. Som sagt, jag hade nästan tappat hoppet om att det någonsin skulle bli tillgängligt igen med den äldre dubbninge.
Grundkvaliteten är inte tokig, så de problem med ljudet som finns tror jag nog ska gå att få bort genom lite restaurering och bearbetning... Jag har dock inte haft tid eller ork att göra det nu, utan har nöjt mig med uppladdning "as is" tills vidare.

Lustigt nog ser jag att det just nu är bara Cleanliness Is Next to Impossible som går att spela upp i webbläsaren och är färdigbehandlad, så du kan avgöra själv utan att ladda hem det.

Då är det nog egentligen mer problematiskt med ljudkvaliteten på Babysitter Blues, för där är ljudet allmänt dåligt och inget HiFi-ljud, i och med att det avsnittet kommer från en VHS-kopia av en VHS-kassett (med andra ord kopierat genom att koppla ihop två videobandspelare, på det sätt som man ofta gjorde förr i tiden)... Där finns det med andra ord mest troligt ingenting att göra. Men eftersom avsnittet har släppts på hyr-VHS, så borde det väl bara vara en tidsfråga innan jag eller någon annan får tag i den kassetten och kan digitalisera den på nytt. Det rör sig alltså om hyr-VHS-utgåvan av Nalle Puh - Det stora honungsrånet (där just det avsnittet tagits bort från köputgåvan).

Daniel Hofverberg

Nu har äntligen Archive behandlad och konverterat alla avsnitt, så att alla 11 Media Dubb-dubbade avsnitt går att spela över nätet:
https://archive.org/details/nya-aventyr-med-nalle-puh-media-dubb

Men vi vet ju aldrig hur Disney kommer att agera, så i vanlig ordning rekommenderar jag alla att ladda hem avsnitten lokalt, så att ni har dem ifall videon skulle tas ned. Jag hoppas och tror att risken är relativt liten, då Disney ofta inte verkar ha brytt sig när det rör sig om VHS-kvalitet, men det är förstås alltid klokt att ta det säkra före det osäkra. :)

Goliat

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 oktober 2022 kl. 06:49:13Finns det nån chans eller möjlighet att ljudet kan fixas till bättre kvalité? Det är inte så bra som the Scooby doo show säsong 2 när det kommer till ljudkvalitén.
Brus kan åtgärdas, däremot är störningarna rätt höga så även om de hanteras så kommer de låta lite bättre men det kommer höras artifakter.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 22 oktober 2022 kl. 07:05:23Brus kan åtgärdas, däremot är störningarna rätt höga så även om de hanteras så kommer de låta lite bättre men det kommer höras artifakter.
Jag förmodar att du syftar på Cleanliness Is Next To Impossible...? För de flesta andra avsnitt tycker jag har bra ljudkvalitet, och inte mycket att orda om som trots allt i de flesta fall kommer från VHS-utgåvor i HiFi.

Men Babysitter Blues är som sagt inte alls bra (men förr eller senare bör man väl kunna få tag i en bättre kopia, då avsnittet har släppts på hyr-VHS) och sen har väl Pooh Oughta Be In Pictures ingen toppenkvalitet men är ändå helt okej ljudmässigt. Bildmässigt är det sämre, men det går ju alltid att synka om till bättre bildkällor.

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 oktober 2022 kl. 06:49:13Finns det nån chans eller möjlighet att ljudet kan fixas till bättre kvalité? Det är inte så bra som the Scooby doo show säsong 2 när det kommer till ljudkvalitén.
Men i min åsikt har 8 av de 11 avsnitten bättre ljudkvalitet än The Scooby-Doo Show, då de trots allt kommer från "riktiga" VHS-utgåvor istället för egna inspelningar - och HiFi-ljud istället för bara monospåret.

Bib

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 oktober 2022 kl. 02:38:59Men vi vet ju aldrig hur Disney kommer att agera, så i vanlig ordning rekommenderar jag alla att ladda hem avsnitten lokalt, så att ni har dem ifall videon skulle tas ned. Jag hoppas och tror att risken är relativt liten, då Disney ofta inte verkar ha brytt sig när det rör sig om VHS-kvalitet, men det är förstås alltid klokt att ta det säkra före det osäkra. :)
The Scooby Doo Show är ju fortfarande kvar tror att stora företag som Warner Brothers och Disney inte bryr sig om archive.org

Daniel Hofverberg

Citat från: Bib skrivet 22 oktober 2022 kl. 11:38:19The Scooby Doo Show är ju fortfarande kvar tror att stora företag som Warner Brothers och Disney inte bryr sig om archive.org
Ja, det är förvånansvärt med tanke på att Scooby-Doo - Where Are You? plockades bort av Warner Bros. redan efter 4 - 5 dagar.

Och när det gäller Ovanliga dubbningar har Disney plockat bort t.o.m. VHS-utgåvan av Alice i Underlandet, men såvitt jag vet hittills inga andra filmer...

Så kort sagt, man kan inte lita på att någonting kommer att finnas kvar, utan kan aldrig veta hur filmbolagen resonerar; eller om det bara är slumpen som avgör...

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 oktober 2022 kl. 12:13:30Ljudkvalitén är bra på dom avsnitten, frågan var om det är möjligt att fixa ljudet på avsnitten till bättre kvalité när det gäller nya äventyr med nalle puh.
Vilka avsnitt syftar du på? För 8 av de 11 avsnitten av Nya äventyr med Nalle Puh anser jag har bättre ljudkvalitet än The Scooby-Doo Show, då de är från officiella VHS-utgåvor och i HiFi stereo istället för bara mono (för monospåret på VHS är ju ingen höjdare, oavsett om materialet i sig har stereoljud eller inte).

Babysitter Blues skulle jag personligen gissa inte går att få särskilt mycket bättre med nuvarande kopia, utan där får man nog avvakta och försöka få tag i hyr-VHS-utgåvan av Nalle Puh - Det stora honungsrånet; borde dyka upp på Tradera eller second hand-affärer förr eller senare.

Cleanliness Is Next to Impossible däremot är nog osannolikt att vi kan få tag i någon ny inspelning av inom överskådlig tid, i och med att det där krävs TV3-inspelningar från före 1990 - och det var ju inte så många som hade tillgång till TV3 så tidigt - så där får man nog göra det bästa av situationen och försöka restaurera ljudet så gott det går.

Pooh Oughta Be In Pictures går nog inte göra så mycket åt, men har väl å andra sidan inga direkta störningar eller större problem - så även fast ljudet inte är så bra som jag hade önskat, så är det heller inte alls dåligt. Jag vet inte om vi har någon annan inspelning än min av det avsnittet...?

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 oktober 2022 kl. 12:21:59Pooh Oughta Be In Pictures går nog inte göra så mycket åt, men har väl å andra sidan inga direkta störningar eller större problem - så även fast ljudet inte är så bra som jag hade önskat, så är det heller inte alls dåligt. Jag vet inte om vi har någon annan inspelning än min av det avsnittet...?
Kanske inte exakt vad du frågar efter, men det finns en inspelning till av avsnitet på archive, från TV3 som lades upp för många år sedan. Den hade dock vad jag minns stundtals grava ljudproblem, med ljud som ibland försvann eller blev knappt hörbart.

Sedan har det funnits ännu en, också inspelad från Kanal 5 som hade jämnare kvalitet på ljudet. Det verkar inte finnas kvar dock.
Men det är helt okej.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lillefot skrivet 22 oktober 2022 kl. 13:04:20Sedan har det funnits ännu en, också inspelad från Kanal 5 som hade jämnare kvalitet på ljudet. Det verkar inte finnas kvar dock.
Hade den bättre eller sämre kvalitet än min inspelning?

Jag tycker som sagt inte att min har tokigt ljud (men sämre bild), även om det inte är så bra som jag hade önskat.