Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Nya äventyr med Nalle Puh - Media Dubbs dubbning

Startat av Erika, 27 mars 2007 kl. 20:43:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 oktober 2022 kl. 13:07:02Hade den bättre eller sämre kvalitet än min inspelning?

Jag tycker som sagt inte att min har tokigt ljud (men sämre bild), även om det inte är så bra som jag hade önskat.
Ljudet var ungefär jämförbart, men jag mindes att bilden var mera jämn i kvalitet.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Zebastian

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 oktober 2022 kl. 13:07:02Hade den bättre eller sämre kvalitet än min inspelning?

Jag tycker som sagt inte att min har tokigt ljud (men sämre bild), även om det inte är så bra som jag hade önskat.
Det var antagligen din version.
Citat från: Lillefot skrivet 22 oktober 2022 kl. 13:28:59Ljudet var ungefär jämförbart, men jag mindes att bilden var mera jämn i kvalitet.
Var fanns den?

Lillefot

Citat från: Zebastian skrivet 22 oktober 2022 kl. 14:36:17Var fanns den?
På archive, senast jag såg den vara kvar var i somras. Det var inte heller den som RC förut hade på sitt konto.
Men det är helt okej.

Marcusen

Citat från: Lillefot skrivet 22 oktober 2022 kl. 15:45:27På archive, senast jag såg den vara kvar var i somras. Det var inte heller den som RC förut hade på sitt konto.
Vad var det för användare som laddade upp den?

Lillefot

Citat från: Marcusen skrivet 22 oktober 2022 kl. 16:00:05Vad var det för användare som laddade upp den?
Det kan ha varit BPS, minns att hans fulla användarnamn stod som uppladdare.
Men det är helt okej.

BPS

Citat från: Lillefot skrivet 22 oktober 2022 kl. 16:18:10Det kan ha varit BPS, minns att hans fulla användarnamn stod som uppladdare.
Om det var min uppladdning så är det nog också Daniels version, jag minns inte hur jag fick tag på det avsnittet dock. Som RC tog jag också ner avsnittet jag hade laddat upp när Daniel gjorde sin uppladdning.

Lillefot

Citat från: BPS skrivet 22 oktober 2022 kl. 16:37:19Om det var min uppladdning så är det nog också Daniels version, jag minns inte hur jag fick tag på det avsnittet dock. Som RC tog jag också ner avsnittet jag hade laddat upp när Daniel gjorde sin uppladdning.
Jag förstår, då har jag nog inbillat mig att det skulle ha varit kvalitetskillnader mellan era filer.
Men det är helt okej.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 oktober 2022 kl. 10:39:14Jag förmodar att du syftar på Cleanliness Is Next To Impossible...? För de flesta andra avsnitt tycker jag har bra ljudkvalitet, och inte mycket att orda om som trots allt i de flesta fall kommer från VHS-utgåvor i HiFi.
Jag tittade bara på ett avsnitt och gick lite fram o tillbaka på det så kan varit det avsnittet.

Det verkar vara bra ljud på resterande faktiskt som du skriver.

Goliat

Lillefot

Men det är helt okej.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 oktober 2022 kl. 19:20:58Menar du att det var två olika dubbningar från mediadubb? Annorlunda röster för vissa karaktärer?
Nej samma dubbning har sänds på båda kanalerna.

Lillefot

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 oktober 2022 kl. 19:44:13Är du helt säker? Betyder det att det är bara 1 dubbning mediadubb gjorde?
Ja, Media Dubb gjorde endast en dubb per avsnitt som de dubbade. Jag menade endast vartifrån inspelningarna av avsnittet kom ifrån.

Det är inte som med KM som ibland fått dubba om sånt de redan har gjort.
Men det är helt okej.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 oktober 2022 kl. 20:46:07Okej, då är den saken tydligt förklarad. Frågan är då vem som kan fixa ljudet på alla avsnitt till bra kvalité?
Någon får gärna göra ett försök att restaurera Cleanliness Is Next to Impossible - där tror jag som sagt inte att vi lär få tag i någon bättre kopia inom överskådlig tid, och att göra någonting åt de störningarna är bortom min kunskap. Jag har okomprimerat ljud i WAV, om någon vill arbeta med istället för Dolby Digital-ljudet.

Babysitter Blues tror jag tyvärr inte att det går att göra så mycket åt - visst kan man reducera bruset lite, men den stora skadan är redan skedd i och med att den är inspelad på en monovideo utan HiFi-spår; så den skadan går inte göra ogjord. Men om vi alla hjälps åt att hålla koll på Tradera och letar i fysiska second hand-affärer efter hyr-VHS-utgåvan av Nalle Puh - Det stora honungsrånet (märk väl inte köputgåvan), så borde det väl bara vara en tidsfråga innan någon hittar åt den och kan digitalisera avsnittet på nytt. :)
(om inte någon här redan sitter på den aktuella hyr-VHS-utgåvan...?)

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 oktober 2022 kl. 19:40:57Nej samma dubbning har sänds på båda kanalerna.
Ja, märkligt nog sände Kanal 5 just Pooh Oughta Be In Pictures som enda avsnitt med Media Dubbs dubbning - och detta trots att avsnittet redan hade dubbats om för flera år sedan när Kanal 5 sände serien som del av Disneydags 1997. Förutom det avsnittet är jag nästan hundra på att Kanal 5 bara sände avsnitt 12 och framåt, för jag följde Disneydags hela det året på Kanal 5 och minns att jag blev väldigt konfunderad när det en enda dag plötsligt inte var Olli Markenros som spelade Puh...

Just det avsnittet sände Kanal 5 också utan ledmotivet/introt, av någon märklig anledning, så att det började direkt med avsnittstitelskylten. Annars sände Kanal 5 många avsnitt med ett kraftigt nedkortat intro på engelska, på bara runt 10 - 15 sekunder.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 oktober 2022 kl. 08:21:08Då är det bara att leta efter avsnitten på VHS från tradera eller andrahandsaffärer som förhoppningsvis är i bra kvalité med ljud.
Precis. Så här ser det rätta omslaget ut till VHS-utgåvan som innehåller Babysitter Blues med Media Dubbs dubbning:
nallepuhdetstorahonungsran86et.jpg

(Men Cleanliness Is Next to Impossible och Pooh Oughta Be In Pictures har alltså inte släppts på VHS med Media Dubbs dubbning, då de två avsnitten dubbades om efter bara något år, så där är vi tyvärr förpassade till TV-inspelningar)

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 oktober 2022 kl. 13:00:11Det var väldigt trista nyheter. Kanske nån annan har den inspelad i bättre kvalité än vad som finns tillgänglig.
Jag tror inte att vi kan räkna med att få tag i någon annan inspelning av Cleanliness Is Next to Impossible inom överskådlig tid, i och med att det har tagit mig flera decennier att överhuvudtaget få tag i den här kopian; som jag fram tills något halvår sedan trodde att vi aldrig skulle kunna få tag i alls... Så där är det nog bara att göra det bästa av situationen och försöka restaurera ljudet så gott det går. Det är tyvärr över min kunskapsnivå, men jag hoppas att någon annan kan göra ett tappert försök.

Pooh Oughta Be In Pictures finns ju som sagt även en TV3-inspelning av på Archive.org, så sannolikheten att det ska dyka upp en tredje version av den är väl ganska begränsad. Men jag tycker å andra sidan att det avsnittet har helt okej kvalitet redan som det är - inte riktigt så dynamiskt och frekvensrikt som jag hade önskat, men långt ifrån dåligt.