Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Re-släppt Disney klassiker - nya bonusmaterial?

Startat av Richardo, 11 april 2017 kl. 10:43:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 17 april 2017 kl. 16:31:14
I början var Blu-ray versionerna dyrare än DVD,  men nu tycker jag att priserna är ganska lika. Ibland är till och med Blu-ray utgåvorna billigare än DVDerna i butikerna jag handlar i.  :)

Ojdå, vilken förändring!

Jag vet inte hur det är i Malmö där jag bor, men jag kan iallafall fråga de i kassan nästa gång jag handlar.  :)

Dock tror jag att det är väldigt svårt att hita begagnade Bluray-filmer i Second Hand affärer, som jag brukar leta i under helger i jämna veckor. Dock händer det ibland att jag hittar VHS-filmer och ibland även DVD-filmer som jag tror kan vara svåra att få tag i i dagsläget.

TBT_STR_QR

Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Disneyfantasten

Citat från: TBT_STR_QR skrivet 17 april 2017 kl. 17:07:54
I vissa fall har Blu-Ray och DVD t.o.m samma pris. Det är de på Discshop i alla fall just nu. Titta själva.

DVD: http://www.discshop.se/filmer/dvd/disney_klassiker_16_tornrosa/P92610
Blu-Ray: http://www.discshop.se/filmer/bluray/disney_klassiker_16_tornrosa_blu_ray/P69126

Ja, fast det är på CDON, jag är inte säker på om internet-priser är exakt samma som när man köper i en vanlig affär eller Second Hand affär, men jag kan ha fel...

Alexander

Hitta Nemo

DVD utgåvan från 2013 har bäst bild,  men skillnaden är inte stor alls jämfört med de andra DVD utgåvorna. Den DVD utgåvan som jag skulle rekommendera är 2 disc utgåvan från 2004 som har massor med bonusmaterial. Blu-Ray utgåvan från 2013 har bäst bild men har inte lika mycket bonusmaterial som DVD utgåvan från 2004.
3D utgåvan har inget särskilt bonusmaterial(bara ett rörligt visuellt akvarium som TV skärmdumpare) och bör därför endast införskaffas för filmens 3D grafiker.

Blu-ray, DVD och 3D Blu-Ray utgåvorena från 2013 är de som finns i butikerna.

Bäst Blu-ray utgåva: Blu-ray utgåvan från: 2013 (Utgåvan med bäst bildkvalite)
Bäst DVD utgåva : 2 Disc utgåvan från 2004 (Utgåvan med bäst bonusmaterial)

Bäst utgåva : 2 Disc DVD utgåvan från 2004 (Har väldigt bra bild och mycket bonusmaterial)

Superhjältarna

DVD utgåvan från 2011  har knappt något bonusmaterial och bör därför skippas. DVD utgåvan från 2005 har däremot mycket mer bonusmaterial och bildkvalite är exakt lika bra som på DVD utgåvan från 2011. Blu-Ray utgåvan har bäst bild men inte lika mycket bonusmaterial som DVD utgåvan från 2005.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2011
Bäst DVD utgåva : 2 disc utgåvan från 2005

Bäst utgåva : 2 Disc DVD utgåvan från 2005 (Har mest bonusmaterial)

TBT_STR_QR

Finns det en förklaring till varför DVD-versionerna har mer bonusmaterial än Blu-Ray-versionerna?
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Alexander

Citat från: TBT_STR_QR skrivet 17 april 2017 kl. 19:24:39
Finns det en förklaring till varför DVD-versionerna har mer bonusmaterial än Blu-Ray-versionerna?

I USA hade Blu-ray versionerna två skivor (som innehöll mer bonusmaterial än DVD utgåvorna från 2004 och 2005) men när de kom till Europa så fick alla länderna av märklig anledning endast den första skivan från 2-disc seten.  :(

Disneyfantasten

Jag skulle gärna vilja ha köptips ifall jag är ute och handlar i en affär som säljer DVD/Bluray, hur är priserna?  :) (typ 2 för =, 5 för =, 10 för =, ungefär i den vägen).

Daniel Hofverberg

Citat från: TrondM skrivet 17 april 2017 kl. 14:17:19
Jeg vet ikke hvor mange filmer Pixar har gjort dette med, men jeg mener de lagde en egen 4:3 versjon av A Bug's Life, med flere scener rendret på nytt.
Det stämmer att Pixar gjort separata versioner i 16:9 och 4:3 med några av sina äldre filmer, däribland just Ett småkryps liv, där man renderat om scener för att flytta rollfigurer närmare varandra i bild. För Pixars del var det förstås inte för bio, utan för att tillmötesgå alla som hade TV-apparater i 4:3 (de här filmerna gjordes ju innan Widescreen-TV fanns).

Tyvärr är det dock ingen av de svenska DVD- eller Blu-Ray-utgåvorna av filmerna som har med 4:3-versionen, utan här är det bara Widescreen-versionerna som använts. Amerikanska DVD-utgåvor har däremot haft båda versionerna av filmerna, så man själv fått välja. Möjligen kanske svenska VHS-utgåvor av Ett småkryps liv kan ha haft den äkta 4:3-versionen, men inte ens det är jag säker på.

Vid datoranimerade filmer lär det ju dock inte ara ett alltför mastodontarbete att göra en separat version i 4:3, när man ändå har framme allting i renderingsprogrammen. När Lady och Lufsen animerades lär det ju däremot ha varit ett väldigt omfattande arbete, med den teknik som fanns att tillgå 1955...

Alexander

Bilar

Alla DVD utgåvor är identiska i sitt innehåll, likadant med Blu-ray utgåvorna. Men emellan DVD och Blu-ray så är det Blu-ray utgåvorna som har bäst bild och lite mer bonusmaterial än DVD utgåvorna.

3D utgåvan har inget bonusmaterial och ska endast köpas om man vill ha filmen i 3D.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2008/2014
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2007/2011

Bäst utgåva : Blu-ray utgåvan från 2008/2014

Råtatouille

DVD utgåvorna har samma bildkvalite men 2 Disc utgåvan från 2008 har mycket mer bonusmaterial än utgåvan från 2011. Blu-Ray utgåvorna är identiska och erbjuder lika mycket bonusmaterial (om man bortser från spelen) som 2 Disc DVD utgåvan från 2008, men de har bättre bildkvalite.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2008/2011
Bäst DVD utgåva : 2 Disc utgåvan från 2008

Bäst utgåva : Blu-ray utgåvan från 2008/2011 (Bättre bild,  men samma bonusmaterial som DVD utgåvan från 2008)

Disneyfantasten

Hos DVD-utgåvorna är det förresten en ommixning så att vissa repliker, skrik eller uttal fattas (däribland körsången i eftertexterna hos Mästerdetektiven Basil Mus, som tidigare nämnts i denna tråd), det är ännu en anledning till att jag föredrar VHS hos äldre Disneyfilmer  :) .

Svärdet i Stenen är väl den enda Disneyfilmen där alla VHS-utgåvor har monoljud, eller?

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet 13 april 2017 kl. 07:17:59
Filmen om Nalle Puh

Alla DVD utgåvor är exakt samma, bara att omslagen är annorlunda. DVD utgåvorna innehåller mest bonusmaterial, medan Blu-ray innehåller bäst bild men saknar helt bonusmaterial.

Blu-Ray utgåvan från 2013 och DVD utgåvan från 2012 är de som finns i butikerna.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2013 (Saknar tyvärr helt bonusmaterial,  men bilden är jättebra och slår DVD utgåvornas)
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2002/2006/2012 ( Alla är identiska i innehållet och har en bildkvalite som fortfarande är bra, med bra bonusmaterial)

Bäst utgåva: DVD utgåva från 2002/2006/2012 (Mest för bonusmaterialet)
Vad gäller Filmen om Nalle Puh är det värt att notera att alla DVD-utgåvor har med den fulla bilden i 4:3 1,33:1 (eller tekniskt sett en pytteaning beskärning i bredd från 1,37:1), medan Blu-Ray-utgåvan är beskuren i höjdled till 1,66:1. Tekniskt sett är visserligen Filmen om Nalle Puh ansedd att vara i Open Matte och på bio visades filmen i 1,75:1, men 90% av filmen utgörs ju av de tre kortfilmerna (Nalle Puh på honungsjakt, Nalle Puh och den stormiga dagen och Nalle Puh och den skuttande tigern) och jag hittar inget som tyder på att kortfilmerna någonsin visats i något annat format än 1,37:1 (bio) respektive 1,33:1 (TV/VHS/DVD). Därför är det nog värt att hålla sig till DVD-utgåvorna för den filmen, för att få med hela bilden.

Men på bio var alltså filmen vanligtvis beskuren ännu mer i höjdled till 1,75:1 - att Disney istället valt 1,66:1 för Blu-Ray-utgåvan kan väl tyda på att de insett att det blir lite för trångt i höjdled om man maskar filmen till 1,75:1 så att de därför till Blu-Ray-utgåvan valt en kompromisslösning med något mindre beskärning.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 april 2017 kl. 23:26:05
Hos DVD-utgåvorna är det förresten en ommixning så att vissa repliker, skrik eller uttal fattas (däribland körsången i eftertexterna hos Mästerdetektiven Basil Mus, som tidigare nämnts i denna tråd), det är ännu en anledning till att jag föredrar VHS hos äldre Disneyfilmer  :) .

Svärdet i Stenen är väl den enda Disneyfilmen där alla VHS-utgåvor har monoljud, eller?
Ibland har sådant förekommit även på VHS-utgåvor (bland annat är en replik utbytt i 1994 års VHS-utgåva av Snövit och de sju dvärgarna; oklart varför), så att hålla sig till VHS är ingen garanti. Men visst: generellt sett gäller ju att ju äldre utgåvan är (oavsett format), desto större chans att den är orörd utan att någonting ändrats.

Ommixningar har ju inte hänt så ofta, men däremot anser ju många att nyare års releaser, i synnerhet på Blu-Ray, ibland varit för aggressivt restaurerade så att detaljer och/eller tunna linjer gått förlorade i en besatthet att helt undvika brus. Ingen annan är ju i närheten av lika illa som Svärdet i stenen (som man måste undvika till varje pris!) , men icke desto mindre kan man här och var märka av att filmer blivit lite väl hårt restaurerade så att de ser ut som helt nya filmer även om de har flera decennier på nacken. I de fall inget skiljer vad gäller dubbning eller ommixning kan en bra kompromiss vara att istället hålla sig till DVD-utgåvor.

Är man osäker vilka Blu-Ray-utgåvor som är värt att köpa (om man redan har filmerna på DVD) kan det vara klokt att i första hand satsa på att införskaffa de filmer som är datoranimerade. Det är nämligen där man märker allra störst skillnad, i och med att helt datoranimerade filmer kan föras över digitalt till DVD och Blu-Ray utan att behöva gå omvägen via analoga medier (film); så att de därför inte behöver restaureras då man kan använda den orörda bilden och bara komprimera ner den till önskad bitrate.

Alexander

Wall-e

2 disc DVD och Blu-ray utgåvorna från 2008 är de utgåvorna som har mest bonusmaterial. Bildkvaliten är annars samma som på utgåvorna från 2011 men de från 2011 har inte alls lika mycket bonusmaterial eftersom de endast består av första skivan från 2008 utgåvornas 2 disc set.

Utgåvorna från 2011 är de som fortfarande tillgängliga i butikerna.

Bäst Blu-ray utgåva: 2 disc Utgåvan från 2008
Bäst DVD utgåva: 2 disc Utgåvan från 2008

Bäst utgåva: 2 disc Blu-ray utgåvan från 2008

Alla DVD utgåvor är identiska i sitt innehåll. Blu-ray utgåvan från 2011 är endast första skivan från 2 disc set utgåvan från 2010 och kan därför skippas.

Utgåvorna från 2011 är de som fortfarande går att köpa i butikerna.

Bäst Blu-ray utgåva: 2 disc Utgåvan från 2010
Bäst DVD utgåva: Utgåvan från 2010/2011

Bäst utgåva: 2 disc Blu-ray utgåvan från 2010

Alexander

Toy Story 3

Alla DVD utgåvor är identiska i sitt innehåll och enda skillnaden är omslagen.
2 disc Blu-ray utgåvan från 2010 är den som har bäst bild och bonusmaterial. Blu-Ray utgåvan från 2014 innehåller endast första skivan från 2010s 2 disc set, och kan därför skippas.

Bäst Blu-ray utgåva : 2 Disc utgåvan från 2010
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2010/2014 ( Samma innehåll )

Bäst utgåva : 2 Disc Blu-ray utgåvan från 2010

Bilar 2

Finns en DVD version och två olika Blu-ray utgåvor. Blu-Ray utgåvan från 2011 som kom i en skimrig plåtlåda innehöll 2 Blu-ray skivor och är utgåvan med mest bonusmaterial,  medan Blu-ray utgåvan också från 2011 i vanligt Blu-ray fodral endast innehöll första skivan från plåtlådans 2 disc set.

Bäst Blu-ray utgåva : 2 disc Blu-ray plåtlåde utgåvan från 2011
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2011

Bäst utgåva: 2 Disc Blu-ray plåtlåde utgåvan från 2011

Modig

Finns inte mycket att säga eftersom det finns endast en DVD  och Blu-ray utgåva. Men här är 3D Blu-Ray utgåvan bäst för den har två vanliga Blu-ray skivor fyllt med bonusmaterial i setet (den vanliga Blu-ray utgåvan har endast första skivan i sig) . Det här var en tillfällig strategi från Disney till att få Blu-ray kunderna att köpa de dyra 3D utgåvorna så att Blu-ray konsumenterna skulle få tillgång till båda sina Blu-ray skivor och att den dåliga försäljningen av 3D utgåvor skulle öka.

Bäst Blu-ray utgåva : 3 Disc Blu-ray 3D utgåvan från 2012
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2012

Bäst utgåva: 3 Disc Blu-ray 3D utgåvan från 2012

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 april 2017 kl. 17:10:01
Ja, fast det är på CDON, jag är inte säker på om internet-priser är exakt samma som när man köper i en vanlig affär eller Second Hand affär, men jag kan ha fel...

I de fysiska butikerna jag brukar handla mina Disney filmer i, brukar priserna oftast vara så här mellan DVD och Bluray versionerna av Disney klassikerna:

Ica Maxi

DVD: 99 (Ibland kostar de 149)
Blu-ray : 149 (Ibland kostar de 199)

Hemmakväll

DVD: 99 (Ibland kostar de 149 eller 199)
Blu-ray: 139 ( Ibland kostar de 99 eller 149)

Elgiganten

DVD: 149 (Ibland kan de kosta 99 eller 199 kr)
Blu-ray : 179 (Ibland kan de kosta 99 eller 149 kr)

Mediamarkt Jag handlar mina Blu-ray filmer oftast här   :D

DVD: 129 (Ibland kan de kosta 99 eller 149 kr)
Blu-ray: 129 (Ibland kan de kosta 29, 49 eller 99 kr) Dessa billiga priserna är väldigt sällan, men när det sker då hugger räven till  ;D

Hur har ni det där ni är?  :)

Alexander

Monsters University

Inte mycket att säga här eftersom det endast finns en DVD och Blu-ray utgåva. Men här är 3D utgåvan bäst inom bonusmaterial för att den innehåller 2 Blu-ray skivor. (Den vanliga Blu-ray utgåvan har endast en skiva i sig.)

Bäst Blu-ray utgåva : 3 Disc Blu-ray 3D utgåvan från 2013
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2013

Bäst utgåva : 3 Disc Blu-ray 3D utgåvan från 2013