Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Monsters, Inc. (2001)

Startat av moviefan, 25 juni 2017 kl. 18:28:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Will Siv

Nånting jag kom på nu.

Det är märkligt att dom i filmen refererar till Monsters Inc som "fabrik" (factory), borde det inte vara kraftverk (power plant)  ???

Man säger ju inte "el-fabrik" (power-factory....... bra namn till ett rock band ::) ;) ) för det "tillverkas" inte på samma sätt.

- what.

gstone

monsterfrun tar ett foto med sin man har samma röst som Mata i  Kejsarens nya stil på engelska

Även tantors mamma i Tarzan
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 april 2020 kl. 17:02:34Vilka spelar Robert Fransson, Frida Nilsson*, Kerstin Högberg, Lizette Pålsson*, Anders Öjebo, Tomas Futvoye**, Peter Kjellström, Niclas Ekholm, Urban Frånberg, Jonas Kruse, Anna Nyman, Anton Nyman**, Stefan Berglund, Blenda Nyman**, Ola Norman, Krister Roséen, Johan Wilhelmsson, Daniel Bergfalk, Erik Berglund**, Johan Lindqvist*** och Bittan Norman i filmen?

*Jag tror att Lizette Pålsson spelar Mamman i husvagn men är tyvärr inte helt säker, dock KAN det vara Frida Nilsson också, tror att Pålsson också spelar hon som i början säger "har det så bra älskling" men är fortfarande inte helt hundra där heller...

**Jag skulle gissa att dessa personer spelar några av monster-barnen, men vet inte vilka...

***Jag trodde förut att han spelade Claws, men nu är jag inte riktigt lika säker...

I övrigt spelas iallafall Charlie Proctor definitivt av Mats Jernudd och jag är rätt säker på att Pojken i husvagnen spelas av Anton Olofsson Raeder...
Såg nyss filmen igen (på SVT Play med dom saknade blooper scenerna och låten under eftertexterna)

Anders (Öjebo) spelar det lilla, bevingade monstret i början (han som svarar "Du med raring" innan går/flyger), väldigt passande om Lizette spelar hans fru (som du nämnde), tror också att det är hon (hon lät som Mimmi)

Frida spelar Betty, alltså hon som först säger "Jag är Monsters Incorporated!" i reklamfilmen, man kan också höra henne säga "God morgon Sully!" när dom kommer in.

Antar att några av dom andra spelar CDA-agenterna.

EDIT: kom på att Peter Kjellström spelar han som nyser eld i början (och säger: "Ah typiskt!")

Undrar om inte rösterna står i framträdande ordning  ???
- what.

Will Siv

Jag märkte förresten att Stefan Frelander inte står med bland rösterna  ???
- what.

Will Siv

Nånting för @Disneyfantasten  :)

förresten har du set mitt inlägg i den andra tråden (om rösterna)  ??? 

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=11650.0#msg61788
- what.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet  9 juli 2025 kl. 22:40:05Såg nyss filmen igen (på SVT Play med dom saknade blooper scenerna och låten under eftertexterna)

Anders (Öjebo) spelar det lilla, bevingade monstret i början (han som svarar "Du med raring" innan går/flyger), väldigt passande om Lizette spelar hans fru (som du nämnde), tror också att det är hon (hon lät som Mimmi)

Frida spelar Betty, alltså hon som först säger "Jag är Monsters Incorporated!" i reklamfilmen, man kan också höra henne säga "God morgon Sully!" när dom kommer in.

Antar att några av dom andra spelar CDA-agenterna.

EDIT: kom på att Peter Kjellström spelar han som nyser eld i början (och säger: "Ah typiskt!")

Undrar om inte rösterna står i framträdande ordning  ???
Ursäkta mig, tack för infon, även om jag i efterhand uppdaterade rollistan tack vare hjälp från både @TonyTonka och svar på mail från Johan Lindqvist.  :) 

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14488.msg130392#msg130392

(plus, Johan spelar en av CDA-agenterna)

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet  9 juli 2025 kl. 22:55:06Jag märkte förresten att Stefan Frelander inte står med bland rösterna  ???
Kan nog vara för att man på Bluray och Disney+ (samt även TV-visningar) bytt ut bloopers mot "vanliga" eftertexter, fråga mig bara inte varför man gjort så.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 22 juli 2025 kl. 20:59:08Nånting för @Disneyfantasten  :)

Kreativt av den som gjorde videon, och framförallt passande till miljöerna.

BPS

DingoPictures2005

Citat från: Will Siv skrivet  9 juli 2025 kl. 22:55:06Jag märkte förresten att Stefan Frelander inte står med bland rösterna  ???
https://dubbnings.fandom.com/sv/wiki/Monsters_Inc
Även Dominique Pålsson medverkar enligt @TonyTonka wiki med referns till röstskådespelarna podden.

Vilket är något som @Daniel Hofverberg kan lägga till.