Ett exempel är när Kaiba, som är på tornet i Duelist Kingdom, börjar se en hallucination där hans bror begravs levande inuti hans föruttnade drake och han faller i en trans, där Kaibas unga jag anklagar sitt äldre jag för att vara en föräddare.
Ett annat exempel är när Yugi duellera i Skuggorna värld med Pegasus och hans "Thousand-eyes restrict" tar form. Själva varelsen ser läskig ut.
Ett annat exempel är själva tonen i den första avsnitten, efter att Kaiba träder in och allt blir väldigt dramatiskt, och någon som liknar en begravnings entrpenör kommenderar Yugis farfar och komma med till Kaibas kontor.
Ett annat exempel är den kusliga, mörka tonen och färgerna när Yugi duellerar mot Killer (eller vad han nu heter), där, utöver att allt är mörkt och kusligt, så försöker att ta kål på Yugi genom att bränna honom med eldkastare.
To be honest, inget av det där är i närheten otäckt nog för barn som den censurerade YGO riktar sig till.
Om man tänker på allt våld som fanns i USA's serier riktade mot små pojkar under 80-, 90- och tidigt 00-tal är det vardagsmat.
Jag såg YGO runt 2006 för första gången, den svenskdubbade, och då var jag 11/12 år. Jag fann serien väldigt intressant, men inte vid något enda tillfälle tyckte jag serien var mörk, otäck eller läskig, och detta kommer från en brud som var livrädd för elefanterna i Fem Myror som liten

Det är ju inte så att Yu-Gi-Oh ska ses av 5-åriga barn heller. 10-åringar älskar låtsasvåld och slagsmål i barnprogram, speciellt tecknad. 4Kids får så mycket skit (som de ska ha) för att de försökte göra en anime mer barnvänlig än vad den är. Det vore som att klippa om hela
Sagan om Ringen-trilogin och klippa bort allt våld för att den inte ska vara triggande för folk som inte gillar våld; det funkar inte. 4Kids försökte med Yu-Gi-Oh och de försöker med One Piece och de failade, hårt.