Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Krakel spektakel och andra - popularitet?

Startat av Richardo, 7 oktober 2017 kl. 12:57:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richardo

Hur populära var barnböckerna om Krakel spektakel, Alfons Åberg, Bamse och andra i det svenska samhället förr i tiden (d.v.s 90-talet och före det)? Förutom Bamse och Astrids Lindgrens figurer, har Krakel spektakel, Alfons Åberg och säkert andra figurer för barn fallit i glömska.

Erika

Åtminstone Alfons Åberg är fortfarande populär. Böckerna lånas fortfarande ut på bibliotek, de säljer även bra och dessutom har det gjorts ny film och en tv-serie i modern film. Även den gamla tv-serien visas fortfarande lite då och då.

Lilla My

Citat från: Richardo skrivet  7 oktober 2017 kl. 12:57:26
[...] har Krakel spektakel, Alfons Åberg och säkert andra figurer för barn fallit i glömska.

Det skulle jag inte säga. Krakel-böckerna finns fortfarande att få tag på online i nyutgåva och jag förmodar att de finns i butik än idag.
Lennart Hellsing gick ju bort 2015 (vila i frid) och han skrev böcker ända in i slutet, med sina sista böcker publicerade 2014, och den senaste Krakel-boken publicerad 2006.

Gunilla Bergström (som skrivit/skriver Alfons-böckerna) är fortfarande väldigt aktiv och åker ofta runt på bokträffar och annat där hon säljer sina böcker.
Sålänge hon finns som en eldsjäl för sina böcker tror jag inte Alfons kommer dö ut eller "falla i glömska".

Vad gäller Bamse så ritas det fortfarande serietidningar och nya långfilmer har gjort/görs. Bamse var väl mest populär som serietidning under 70/80-talet när de var nya, men jag kan tänka mig att de får ett uppsving igen när det publiceras tecknade serier och filmer. "Bamse och Tjuvstaden" blev ju t.ex. så pass populär att de kunde kosta på sig att göra ny film.