Författare Ämne: Hur få tag i tv serier  (läst 8122 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 7 567
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur få tag i tv serier
« Svar #45 skrivet: 24 december 2017 kl. 06:42:31 »
Kan vara dags att fräscha upp den här gamla tråden igen. Jag har nämligen precis blivit ombedd att betatesta en kommande ny version av Free Netflix Download, som enligt utvecklarna ska vara "omgjord från scratch". Den nya versionen har faktiskt stöd även för 1080p och 5.1-ljud, så mest troligt använder den sig inte av samma metod som tidigare versioner i alla fall.

Jag har precis börjat testa programmet, så återstår att se om videon fortfarande är omkodad eller om det faktiskt rör sig om en konkret nedladdning den här gången. Jag återkommer med närmare utlåtande, när jag har undersökt programmet närmare.

Utloggad hertig12

• Relativ nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: 24 december 2017 kl. 06:55:25 »
Kan vara dags att fräscha upp den här gamla tråden igen. Jag har nämligen precis blivit ombedd att betatesta en kommande ny version av Free Netflix Download, som enligt utvecklarna ska vara "omgjord från scratch". Den nya versionen har faktiskt stöd även för 1080p och 5.1-ljud, så mest troligt använder den sig inte av samma metod som tidigare versioner i alla fall.

Jag har precis börjat testa programmet, så återstår att se om videon fortfarande är omkodad eller om det faktiskt rör sig om en konkret nedladdning den här gången. Jag återkommer med närmare utlåtande, när jag har undersökt programmet närmare.

Jag också:D
Skrev bland annat god jul till dig på facebook messenger:D Kika:D

Utloggad hertig12

• Relativ nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: 24 december 2017 kl. 06:56:20 »
Bugg! Felaktigit inlägg

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 165
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
« Svar #48 skrivet: 25 december 2017 kl. 17:41:22 »

Det låter ju lovande. Trots begränsningarna med den gamla versionen vill jag ändå påstå att den är det bästa nedladdningsprogrammet för Netflix som jag har testat. Alla andra alternativ tappar bildrutor lite sporadiskt, vilket jag tycker är ett mycket allvarligare problem än en lätt kvalitetsförsämrande omkodning.

De flesta andra har dessutom mage att ta betalt för sina betydligt sämre produkter.

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
« Svar #49 skrivet: 28 december 2017 kl. 13:19:19 »

De har lagt upp en ny version på sin sajt nu och döpt om programmet till FlixGrab. Jag förmodar att det är den versionen du menar?

Värt att notera är att programmet inte längre är gratis om man önskar ladda ner i HD eller full HD. Då kostar licensen 12:99 USD för ett år, men det tycker jag är en ganska rimlig peng för möjligheten att få ner filmer och tv-avsnitt i full HD.

Programmet har en massa praktiska finesser som inte fanns tidigare. Man kan köa upp ett antal avsnitt som automatiskt tankas hem t.ex. över natten. Man kan sätta standardinställningar för språk och vilken kvalité som önskas. Förmodligen vill man väl i de flesta fallen ha högsta möjliga. Men det går även att ställa in språk och kvalité individuellt för varje avsnitt.

Vissa begränsningar kvarstår. Man kan inte få ner mer än ett talat språk i taget, och inte hämta undertexter.

Programmet suger fortfarande musten ur processorn. Samtliga kärnor ligger på nära nog 100% belastning medan man laddar ner, vilket måste betyda att programmet inte bara laddar ner, utan även kodar om videon (vilket oundvikligen medför en viss kvalitetsförsämring). Ljudet laddas antagligen ner orört(!?).

Slutresultatet kan behöva en snabb "tvättning" (ompaketering) med ffmpeg för att det ska bli spelbart med alla spelarprogram, t.ex. Kodi.
Så här t.ex.:
ffmpeg -i Frostfeber.mp4 -c copy Frostfeber_fixed.mp4

Trots vissa tveksamheter och brister vill jag nog ändå påstå att jag inte känner till något program som kan ladda ner från Netflix med bättre resultat!

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
« Svar #50 skrivet: 28 december 2017 kl. 19:02:51 »
Nej, det här var en stor besvikelse! FlixGrab genererar stundtals ganska vidriga komprimeringsartefakter på den högsta upplösningen (1920x1080).  :(

Där har vi ju det slutliga beviset på att man verkligen kodar om videon, inte bara laddar ner den. Jag misstänker att det fungerar så att man skapar en "osynlig" webbläsare i datorns minne och gör frame-grab på den.

Nu har jag visserligen "fuskat" lite, för den första bilden är inte från Netflix, utan från en Blu-ray som jag själv har kodat om med ffmpeg på ungefär samma bitrate som Netflix. Jag lyckas nämligen inte göra screendump i 1080p från Netflix. Men bilden visar ändå ganska väl hur det kan se ut när man kör Netflix i MS Edge eller i deras egen app. Bilden är från början av första avsnittet, första säsongen av Mako Mermaids.

Så här blev samma bild efter att jag hade "laddat ner" avsnittet på  högsta valbara kvalité i FlixGrab:
« Senast ändrad: 28 december 2017 kl. 19:49:46 av Anders M Olsson »

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: 28 december 2017 kl. 19:25:38 »
Hjälp! Det såg ju förfärligt ut... :(

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
« Svar #52 skrivet: 28 december 2017 kl. 19:46:08 »
Det ser naturligtvis inte ut så här gräsligt hela tiden, utan bara när det är mycket rörelse i bilden. I det här fallet är det väl vågrörelserna på vattenytan som överbelastar omkodaren.

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #53 skrivet: 28 december 2017 kl. 19:56:30 »
Men det finns ju ändå ingen anledning till att det ska uppstå så hemska komprimeringsartefakter - trots allt är ju bitraten relativt hög, så med en tillräckligt bra kodare borde man i stort sett inte se skillnad med blotta ögat mot originalet.

En annan märklighet med programmet är att det, vid de filmer och serier som bara finns i stereo, bara tycks kunna ladda hem AAC-ljud; även fast det finns Dolby Digital-ljud att tillgå med högre bitrate. Men vid filmer och serier som finns i 5.1-ljud kan man ladda hem Dolby-ljudet. Märkligt...

Jag vet inte hur mycket de lyssnar på sina betatestare, men jag ska i alla fall framföra allt det här till utvecklarna. Med sådana här hemska komprimeringsartefakter, om än bara stundtals, tycker åtminstone inte jag att det är värt att betala pengar för programmet. Det var en annan femma medan det var gratis, men för betalprogram (som man dessutom betalar per år) anser jag att man bör ha betydligt högre krav...

Richardo

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 28 december 2017 kl. 19:58:21 »
Kanske det... men man bör nog ha i åtanke att det de gör är olagligt rent juridiskt, som kan vara straffbart om man gör en anmälan. 

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #55 skrivet: 28 december 2017 kl. 20:15:48 »
Kanske det... men man bör nog ha i åtanke att det de gör är olagligt rent juridiskt, som kan vara straffbart om man gör en anmälan.
Nej, det är absolut inget olagligt med det här. I vissa länder kan det vara olagligt att kringgå kopieringsskydd, men bevisligen gör de ju inte det eftersom bilden kodas om; och då är det absolut inget olagligt vare sig från programutvecklarnas sida eller för slutanvändarna.

Det här företaget är baserat i Ryssland, och nu vet jag i och för sig inte exakt vilka lagar de har i Ryssland, men jag tror knappast att de är hårdare än i Sverige i alla fall...

Däremot är det givetvis inte lagligt att vidaresprida material man "laddat hem" med programmet, men det är en helt annan femma. Sen lär det väl också sannolikt bryta mot Netflix användarvillkor, men det har ju ingenting med lagstiftning att göra.

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
« Svar #56 skrivet: 28 december 2017 kl. 21:44:01 »
Fler intressanta observationer: Om jag tankar hem avsnittet i 720p istället för 1080p blir det minst lika mycket artefakter som i 1080p.

MEN om jag istället använder den gamla gratisversionen, Video Downloader for Netflix, blir artefakterna i 720p nästan inte märkbara. Det går iofs att se en del fel så här på en stillbild om man tittar noga, men i rörlig video kan man utan vidare låta det passera.

Nästa sak att titta på är filstorleken. Det gamla programmet ger en nerladdad fil som är c:a 1 GB stor, medan det nya programmet ger en fil som endast är på 694 megabytes. Min gissning är att de har ändrat på omkodningen för att filstorleken ska överensstämma med det som hämtas från Netflix. Därigenom har de snålat alltför mycket på bitraten, så att artefakterna börjar visa sina fula trynen.

Vad de skulle behöva göra är alltså att antingen låta filerna bli betydligt större, eller göra programmet långsammare så att inkodningen blir effektivare med samma bitrate!
« Senast ändrad: 28 december 2017 kl. 22:12:41 av Anders M Olsson »

Utloggad Anders M Olsson

• Hjältemedlem
    • Visa profil
    • Disneyania / D-zine
« Svar #57 skrivet: 29 december 2017 kl. 07:23:23 »
Jag har nu skickat en bugg-rapport till FreeGrabApp!

Richardo

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 29 december 2017 kl. 12:37:57 »
Om det bara är olagligt att ladda upp material, varför får man inte ladda ner material?

Räknas det inte som "internet-piracy" om man streamar copyrightskyddat material? Det finns många individer som ogillar att man "pirate" tv-serier och dylikt. Kan man kanske ha det som motargument för de som ogillar att man delar länkar till platser där man kan ladda ner material som har sedan länge utgått?

Jag menar, det borde väl vara okej att ladda ner sådant material om företaget som producerat materialet har gått i konkurs.

Richardo

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 29 december 2017 kl. 12:48:50 »
Hur är det med copyright-lagarna i U-länder, som Indien, Haiti, Jamaica osv? De har ju en relativt dålig infrastruktur i jämförelse med Sverige, så jag tror inte rent spontant att de bryr sig om copyright.

Finns det något land som tillåter att man kan göra vad man vill copyright-skyddat material?