Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Lucky Luke

Startat av Beck, 4 augusti 2007 kl. 20:56:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Citat från: salle skrivet 19 april 2025 kl. 14:26:31Jag har nyligen lyckats komma över ett par vhs-band med inspelningar från en TV1000 från en gammal barndomsvän som hade både TV1000 och Canal+. Det mesta som var inspelat på dem var actionfilmer, men det fanns ett par avsnitt från Lucky Luke. Bl.a. Ömfotingen och Diligensen med TV1000-dubben. Bilden har dock mycket att önska tyvärr. Jag har skickat till @Goliat som kunde tänka sig att synka dem när han får tid.
Det stämmer. Varit mycket och har lite att göra så tar saker i tur o ordning. 😉

Göran

Citat från: salle skrivet 19 april 2025 kl. 14:26:31Jag har nyligen lyckats komma över ett par vhs-band med inspelningar från en TV1000 från en gammal barndomsvän som hade både TV1000 och Canal+. Det mesta som var inspelat på dem var actionfilmer, men det fanns ett par avsnitt från Lucky Luke. Bl.a. Ömfotingen och Diligensen med TV1000-dubben. Bilden har dock mycket att önska tyvärr. Jag har skickat till @Goliat som kunde tänka sig att synka dem när han får tid.
Så den dubbningen var ingen legend  ändå den finns faktiskt :o kommer den till Internet Archive?

Erika

Nu låter det som bilden är riktigt risig, men frågar ändå... Går det att se om det står utsatt credits?

salle

Citat från: Erika skrivet 22 april 2025 kl. 17:42:29Nu låter det som bilden är riktigt risig, men frågar ändå... Går det att se om det står utsatt credits?
Ja bilden är tyvärr sådär. Jag svarade @BPS i ett meddelande innan. Tyvärr finns inga dubbcredits alls för Lucky Luke till skillnad från många andra tecknade serier som gick på TV1000.

BPS

Citat från: salle skrivet 22 april 2025 kl. 17:51:38Ja bilden är tyvärr sådär. Jag svarade @BPS i ett meddelande innan. Tyvärr finns inga dubbcredits alls för Lucky Luke till skillnad från många andra tecknade serier som gick på TV1000.
Utan att ha sett eller hört dubbningen så kan man ju i alla fall anta att det är nästan samma skådespelare som i deras dubbningar av filmerna. Så i det här fallet gör det kanske inte så mycket att det inte finns. Dessutom om det skulle ha funnits credits så skulle de ju stå i grupp.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Göran skrivet 22 april 2025 kl. 16:41:23Så den dubbningen var ingen legend  ändå den finns faktiskt :o kommer den till Internet Archive?
Det är väl underförstått varför skulle den annars synkas? Eller hur är det @salle

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 22 april 2025 kl. 18:05:05Utan att ha sett eller hört dubbningen så kan man ju i alla fall anta att det är nästan samma skådespelare som i deras dubbningar av filmerna. Så i det här fallet gör det kanske inte så mycket att det inte finns. Dessutom om det skulle ha funnits credits så skulle de ju stå i grupp.
Men däremot hade det ju varit värdefullt att veta översättare, som TV1000 brukade sätta ut och som ju är svårt att gissa sig till...
(Regissör däremot brukade ju TV3/TV1000 nästan aldrig sätta ut, vilket för den tidsperioden med största sannolikhet var regisserande tekniker)

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 april 2025 kl. 21:48:23Men däremot hade det ju varit värdefullt att veta översättare, som TV1000 brukade sätta ut och som ju är svårt att gissa sig till...
(Regissör däremot brukade ju TV3/TV1000 nästan aldrig sätta ut, vilket för den tidsperioden med största sannolikhet var regisserande tekniker)
Oscar Harryson kan ha varit regisserande tekniker då han som sagt medverkar i det som TV1000 kallade Mama Daltons Revansch med par repliker där rösten var bearbetad.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 22 april 2025 kl. 21:50:17Oscar Harryson kan ha varit regisserande tekniker då han som sagt medverkar i det som TV1000 kallade Mama Daltons Revansch med par repliker där rösten var bearbetad.
Mycket möjligt, men det är också mycket möjligt eller rentav troligt att det fanns mer än en regisserande tekniker; så att det kan vara en bidragande orsak till att TV3 och TV1000 nästan aldrig ville sätta ut det.

Jag skulle kunna fråga Oscar Harryson om han kommer ihåg något om Lucky Luke - till skillnad från renodlade skådespelare (som aldrig jobbat "bakom kulisserna"), så borde ju han åtminstone kunna särskilja på dubbningar hos Mediadubb International och Eurotroll...

salle

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 april 2025 kl. 21:48:23Men däremot hade det ju varit värdefullt att veta översättare, som TV1000 brukade sätta ut och som ju är svårt att gissa sig till...
Tyvärr står ingen sådan information heller. 

A

Synd att Gunnar Ernblad inte fick frågan han hade ju bra minne.

BPS

Citat från: A skrivet 23 april 2025 kl. 12:56:09Synd att Gunnar Ernblad inte fick frågan han hade ju bra minne.
Gunnar Ernblad medverkar ju dock i alla Lucky Luke dubbningar gjorda i Stockholm oavsett bolag så det hade nog inte hjälpt då det är så enkelt att blanda ihop.

Goliat

Jag kan tyvärr meddela att flera avsnitt slutar med Lucky Luke ridandes iväg (helt avsaknad av text helt inte ens franska), intro eller liknande står det inte heller något.

Sedan som tidigare fråga kommer dessa tyvärr inte upp på archive, men kommer publicera korta klipp ur tal för röstidentifiering.

Dock i min insamlingstråd så de inte blir för spridda.