Nu har jag gått igenom
SuperTed i NRK TVs gamla kopior av
Frukost-TV (eller
Frokost-tv eller
FrokosTV som det kallas på en del håll; namnet verkar variera på NRK TV) från våren 1985. Där finns avsnitt 2 - 12 av den första säsongen, i blandad ordning, men avsnitt 1: SuperTed and the Inca Treasure lyser tyvärr med sin frånvaro.

Det finns 12 avsnitt av
Frukost-TV med på NRK TV från vårsäsongen 1985, men i den sista sändningen från den 30 mars 1985 säger programledaren att "det har inte gjorts fler avsnitt av SuperTed i det här landet". Den dagen sändes istället en kortfilm av Tex Avery (på engelska med norsk text). Det låter rimligt att säsong 2 av
SuperTed, som producerades i Wales med start hösten 1984, ännu inte hade dubbats till norska; men rimligtvis måste ju det första avsnittet av serien ha dubbats. Sändes det fler avsnitt av Frukost-TV våren 1985, som inte finns med på NRK TV...? Det som gör mig misstänksam är det faktum att det finns ett lite märkligt hopp i sändningsdatumen - serien verkar ha sänts en gång i veckan, men på NRK TV finns inget mellan den 12 januari 1985 och den 26 januari 1985. Sändes det inget avsnitt den 19 januari det året, eller har NRK inte publicerat just det avsnittet på nätet?
Kanske någon har tillgång till gamla tidningar från januari 1985, och kan se om det faktiskt sändes något avsnitt den 19 januari eller inte...?
Intressant att notera att det i NRKs interna arkivbeskrivning för
Frukost-TV står att
SuperTed köpts in från Trefa Video. Jag visste inte om att de var verksamma även i Norge...? Det måste ju innebära att samma avsnitt av
SuperTed även släppts på VHS i Norge, men hur många VHS-filmer släpptes det och med vilka avsnitt?