Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Egna dubbningar av Disney-julprogram

Startat av Oscar Isaksson, 20 december 2017 kl. 11:53:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam Larsson

Musse Pigg spelar väl piano i den svenska versionen så varför skulle det klippet bara finnas i svartvitt?

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet  1 december 2024 kl. 21:05:33Musse Pigg spelar väl piano i den svenska versionen så varför skulle det klippet bara finnas i svartvitt?
Den sekvensen klipptes bort vid ett tidigt skede, och låg just innan avslutningen med Benjamin Syrsa; där Musse spelar några rader ur "Ser du stjärnan i det blå?" på piano innan det klipper över till Benjamin. Det låg alltså just innan Benjamins "Now I would like to share my...".

Det partiet fanns i originalprogrammet 1958, men har inte funnits med i någon senare officiell version (*); och i Sverige gissar jag att partiet sannolikt försvann 1967 när programmet började göras om.

Det är alltså ett helt annat inslag än pianosolot som Musse spelar innan Musses husvagn (i det svenska sönderklippta programmet).

(*): Hur det officiella programmet 1963 såg ut vet vi inte, men allt tyder på att det inte funnits med sedan det officiella programmet 1967 och framåt.

Mathilda Gustafsson

Citat från: RC skrivet 30 november 2024 kl. 19:29:12Jag drar upp ett gammalt ämne men undrar om ni har funderat på att använda AI för att få fram svenska versioner av repliker som inte har dubbats? Jag tänker då som Goliat skulle göra med Pippi så att man kan få fram alla repliker som behövs med rätt röst.
Man kan inte bara ta folks röster hur som helst man skulle kunna fråga Jan Modin om tillåtelse eller om han själv kunde spela in de behövda replikerna men inte bara kopiera hans röst.

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 december 2024 kl. 21:01:01Nu när jag funderat på saken, så håller jag med att det känns tveksamt - eftersom Jan Modin dels fortfarande är i livet och fortfarande yrkesverksam, och det dels inte enbart rör sig om en integrerad del. Med Pippi Långstrump - Starkast i världen är det en helt annan femma, när det rör sig om bortklippta scener integrerade i själva filmen, men här är det inte enbart saknade repliker i samma scen utan även helt nya introduktionssegment som aldrig har dubbats; då blir det inte riktigt jämförbart med en sammanhängande film.

Med nyss nämnda film rör det sig ju också om skådespelare som antingen inte längre är i livet eller vars röst markant förändrats, vilket man inte kan säga om Kalle Anka och hans vänner önskar god jul. Sara Alström är ju exempelvis 49 år gammal idag; hon skulle nog inte längre kunna passera som liten flicka...

Då kanske du känner för att för hand färglägga de (cirka) 5040 teckningar som behövs för att färglägga sekvenserna ifråga...? Det tar nog bara sisådär 1000 timmar, om du jobbar riktigt hårt... ;)

Kort sagt man kan inte dra alla AI-tjänster över samma kam, och med färgläggning är det svårt att hitta möjligheter som inte innefattar AI som möjliggör färgläggning av så pass långa partier.

Problemet är som sagt att med det AI-skript jag testade för ett par år sedan (som jag vill minnas var Python-baserat) lyckades jag inte få acceptabla resultat med introduktionen till Jultomtens verkstad eller Musses pianosolo; bara med Walt Disneys introduktion i början. Kanske finns det bättre skript eller programvaror idag, som inte fanns tillgängliga då...?
Jag menade med rösterna, för färgläggningen går det ju (som du säger) bättre, fast du behöver nog ändå justera en del för hand.

Försök hitta någon/några som vill fandubba.

Men om det är nån animation (i klassisk "hand-ritat" still) du eller @Ovanliga dubbningar önskar så kan jag nog göra det  :)

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  1 december 2024 kl. 21:59:33Man kan inte bara ta folks röster hur som helst man skulle kunna fråga Jan Modin om tillåtelse eller om han själv kunde spela in de behövda replikerna men inte bara kopiera hans röst.
Det går bara om det är officiellt via Disney, han kan ju inte ställa upp på en fandub.

Det är lite skillnad från om jag skulle göra en "fan-animation crossover" med Jenny Wakeman och EVA, då kan jag ju inte få Jasmine och Mikaela att spela in ny dialog, utan jag får då "låna" deras röster från olika filmer/serier.

Men det här är ju nåt annat.
- what.

MB

Citat från: Will Siv skrivet  1 december 2024 kl. 22:00:15Det går bara om det är officiellt via Disney, han kan ju inte ställa upp på en fandub.
Håkan Mohede har medverkat i fandubb men där var det nog ingen karaktär som han repriserade för det  skulle väl kontrakten inte tillåta.

Will Siv

Citat från: MB skrivet  1 december 2024 kl. 22:09:36Håkan Mohede har medverkat i fandubb men där var det nog ingen karaktär som han faktiskt han repriserade för det  skulle väl kontrakten inte tillåta.
Menar du inte Dan Bratt som Wabuu  ???  eller, har Håkan gjort det med.........
- what.

MB

Citat från: Will Siv skrivet  1 december 2024 kl. 22:12:05Menar du inte Dan Bratt som Wabuu  ???  eller, har Håkan gjort det med.........
Håkan medverkar i den här fandubbningen som inte är en parodi.

Anders

Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Oscar Isaksson

Citat från: Goliat skrivet 27 december 2022 kl. 19:33:39Gjorde ett färgtest, (går igenom gammalt material som på projektet jag la ner för länge sedan)

Hittade en den faktiska bakgrunden! Så nu har vi en referens till att veta exakt hur den såg ut. :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 27 december 2024 kl. 07:04:14Hittade en den faktiska bakgrunden! Så nu har vi en referens till att veta exakt hur den såg ut. :D

Mycket intressant - frågan är bara hur man lyckas färglägga i enlighet med detta, då det inte känns görbart att manuellt färglägga bildruta för bildruta...?

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 december 2024 kl. 11:22:30Mycket intressant - frågan är bara hur man lyckas färglägga i enlighet med detta, då det inte känns görbart att manuellt färglägga bildruta för bildruta...?
Sen så måste man ju fråga sig hur man ska göra med resten av rummet och Tingeling.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 27 december 2024 kl. 11:26:18Sen så måste man ju fråga sig hur man ska göra med resten av rummet och Tingeling.
Precis. Från det att Tingeling trollar fram Walt Disney och han börjar prata, så ser resultatet i mina ögon fullt godtagbart ut från automatisk färgläggning med AI; åtminstone med de verktyg jag provat - men då AI-inlärningen är tränad på verkliga fotografier fungerar AI-verktygen mycket bättre med live-action än med tecknade miljöer.

Mathilda Gustafsson

Citat från: BPS skrivet 27 december 2024 kl. 11:26:18Sen så måste man ju fråga sig hur man ska göra med resten av rummet och Tingeling.
Vi vet ju hur rummet ser ut i färg det är väl samma som i slutet på julprogrammen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 december 2024 kl. 11:50:36Vi vet ju hur rummet ser ut i färg det är väl samma som i slutet på julprogrammen.
Det borde det ju vara, men hur man sen ska lyckas att färglägga i enlighet med det är en annan femma...