Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Bäst som Julius Caesar

Startat av gstone, 3 februari 2018 kl. 19:48:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Din favorit är...?

Mathias Henrikson
4 (40%)
Sten Nilsson
2 (20%)
Kenneth Milldoff
0 (0%)
Lars Lind
1 (10%)
Claes Månsson
2 (20%)
Gunnar Ernblad
1 (10%)
Sture Ström
0 (0%)
Steve Kratz
0 (0%)
Peter Dalle
0 (0%)

Antal personer som röstat: 10

gstone

Vem är bäst som Kejsare Julius  Ceasar i filmerna ( och ett fall musiksagorna) om Asterix ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Elios

Claes Månsson är alltid en fröjd att höra.
Vet någon varför han inte fick fortsätta eller varför möjligtvis han inte ville fortsätta spela Wallace i filmen och istället då bli ersatt utav Hasse Jonsson?

Disneyfantasten

Jag pickade Mathias Henrikson då Asterix 12 Stordåd är en given favorit bland Asterix-filmerna som jag såg mycket som barn och därmed har stora nostalgikopplingar till!

MOA

Erik Friman

Peter Dalle gjorde också Julius Caesar i filmen "Asterix och britterna".

jimstrom

Måste nog bli Henriksson, men Sten Nilsson gör en lysande insats också.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Will Siv

Citat från: Elios skrivet 31 december 2020 kl. 04:13:41
Claes Månsson är alltid en fröjd att höra.
Vet någon varför han inte fick fortsätta eller varför möjligtvis han inte ville fortsätta spela Wallace i filmen och istället då bli ersatt utav Hasse Jonsson?
men han fortsatte sen.
- what.

DingoPictures2005

Min favorit är utan tvekan Mathias Henrikson.

Vet någon (kanske @Oscar Isaksson) varför Mathias inte återkom i rollen för Asterix och Britterna?
Han var ju aktiv i dubbningar som kommer efter Asterix och Britterna däribland Babe och Minou Kattflickan.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 mars 2025 kl. 18:21:22Min favorit är utan tvekan Mathias Henrikson.

Vet någon (kanske @Oscar Isaksson) varför Mathias inte återkom i rollen för Asterix och Britterna?
Han var ju aktiv i dubbningar som kommer efter Asterix och Britterna däribland Babe och Minou Kattflickan.
Det kanske beror på att Ceasar inte hade så mycket dialog eller framträdande i filmen.

Håller dock med om att Mathias Henrikson är bäst i rollen.

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 mars 2025 kl. 18:21:22Min favorit är utan tvekan Mathias Henrikson.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 mars 2025 kl. 19:20:41Det kanske beror på att Ceasar inte hade så mycket dialog eller framträdande i filmen.

Håller dock med om att Mathias Henrikson är bäst i rollen.
Jag skulle gissa att det beror på att dubbningen gjord av Videobolaget...

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet 13 mars 2025 kl. 19:55:04Jag skulle gissa att det beror på att dubbningen gjord av Videobolaget...
Mathias Henrikson är väl relativt okänd?
Bert-Åke Varg var ju dock känd även när dubben gjordes.

Uffe Larsson var ju jättekänd men han var väl relativt okänd på 80-talet då det först var med Söndagsöppet och Kusiner i Kubik några år senare han slog igenom med, plus hans diverse hyllningar och program om Thor Modéen.

Peter Dalle som spelade Ceasar i filmen är ju en av de största svenska skådespelarna vi har haft, men han slog ju igenom först med Lorry gänget något år senare.

Peter Harryson tror jag är känd även för de som inte är dubb intresserade men för vad har jag ingen aning om, vet att han spelar i den dåliga Pelle Svanslös julkalendern och filmen med Björn Kjellman men kommer inte på något mer synligt han gjort.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 mars 2025 kl. 20:29:20Mathias Henrikson är väl relativt okänd?

Uffe Larsson var ju jättekänd men han var väl relativt okänd på 80-talet då det först var med Söndagsöppet och Kusiner i Kubik några år senare han slog igenom med, plus hans diverse hyllningar och program om Thor Modéen.

Peter Dalle som spelade Ceasar i filmen är ju en av de största svenska skådespelarna vi har haft, men han slog ju igenom först med Lorry gänget något år senare.

Peter Harryson tror jag är känd även för de som inte är dubb intresserade men för vad har jag ingen aning om, vet att han spelar i den dåliga Pelle Svanslös julkalendern och filmen med Björn Kjellman men kommer inte på något mer synligt han gjort.
Han var också programledare för Så Ska Det Låta i början, går det fortfarande på TV?

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 mars 2025 kl. 20:29:20Mathias Henrikson är väl relativt okänd?
Kändare än de flesta som medverkar i Videobolagets dubbningar dock just Asterix och britterna verkar vara extra påkostad när man ändå hyrt in Peter Dalle för att spela Caesar.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet 13 mars 2025 kl. 20:35:10Kändare än de flesta som medverkar i Videobolagets dubbningar dock just Asterix och britterna verkar vara extra påkostad när man ändå hyrt in Peter Dalle för att spela Caesar.
Peter Dalle var ju relativt okänd på den tiden dock.
Han hade gjorde biroller i några filmer men inget jättestort när dubben gjordes.

Tomas Bolme och Stig Engström , är ju 2 ganska kända som dubbat hos Videobolaget om vi ser från när dubbningarna gjordes, Tomas hade vid tiden när han dubbade hos Videobolaget haft flera huvudroller i bland annat Freddy Klarar Biffen, Huset Silfvercronas gåta och Pojken i Trädet för att nämna ett urval.
Stig Engström hade haft huvudroller i bland Göta Kanal och Öbergs på Lillaöga när han dubbade hos Videobolaget.

Tommy Nilsson var nog känd även när han dubbade hos Videobolaget.

Staffan Hallerstam är välkänd för sina roller han gjorde som barnskådespelare, även om typ bara dubbat på senare tid.

Yes vi ska även notera att Beatrice Järås, Uffe Larsson, Peter Jöback, Peter Dalle, mfl inte var särskilt kända när de dubbade hos Videobolaget.
Beatrice medverkade i massor av budget produktioner däribland Björnäven innan hon blev känd, Peter Dalle medverkade också i massor av budget produktiner innan han blev känd.

Peter Jöback är jättekänd idag, men funderar på om han var det då?
Som sagt, första albumet gav han ut 93 och andra 97, med reservationer för att jag kan ha fel då Discogs suger på att dokumentera skandinaviska grejer.

PatoskyeIII

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 13 mars 2025 kl. 21:24:07Peter Dalle var ju relativt okänd på den tiden dock.
Han hade gjorde biroller i några filmer men inget jättestort när dubben gjordes.

Tomas Bolme och Stig Engström , är ju 2 ganska kända som dubbat hos Videobolaget om vi ser från när dubbningarna gjordes, Tomas hade vid tiden när han dubbade hos Videobolaget haft flera huvudroller i bland annat Freddy Klarar Biffen, Huset Silfvercronas gåta och Pojken i Trädet för att nämna ett urval.
Stig Engström hade haft huvudroller i bland Göta Kanal och Öbergs på Lillaöga när han dubbade hos Videobolaget.

Tommy Nilsson var nog känd även när han dubbade hos Videobolaget.

Staffan Hallerstam är välkänd för sina roller han gjorde som barnskådespelare, även om typ bara dubbat på senare tid.

Yes vi ska även notera att Beatrice Järås, Uffe Larsson, Peter Jöback, Peter Dalle, mfl inte var särskilt kända när de dubbade hos Videobolaget.
Beatrice medverkade i massor av budget produktioner däribland Björnäven innan hon blev känd, Peter Dalle medverkade också i massor av budget produktiner innan han blev känd.

Peter Jöback är jättekänd idag, men funderar på om han var det då?
Som sagt, första albumet gav han ut 93 och andra 97, med reservationer för att jag kan ha fel då Discogs suger på att dokumentera skandinaviska grejer.
Tommy Nilsson är ju ett specialfall men då han under en tid inte fick släppa musik på grund av utländska kontrakt