Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Kalle Anka

Startat av Mysan, 23 september 2007 kl. 21:22:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 augusti 2008 kl. 11:50:06
Mysan: Intressant - det där är en av de 2 - 3 musiksagor jag har haft med DuckTales (men som jag inte längre vet var de finns). Utifrån den relativt lågupplösta bilden till auktionen lyckas jag att läsa mig till följande på själva kassettbandet:
"Medverkande: Hans Gustafsson, Peter Wanngren, Ulf Källvik, Bo Maniette & Haakon Pedersen"

Därmed gissar jag att det är Peter Wanngren som gjorde Knattarnas röst i musiksagorna.

Mysan: Tack för länken, intressant!

Daniel Hofverberg: Det är nog absolut inte omöjligt, men vad baserar du din gissning på ? Jag måste erkänna att det är ett tag sedan jag hörde Peter Wanngrens röst, jag har den inte riktigt aktuell med andra ord. Därför kan jag själv inte svara på om det finns någon eventuell likhet mellan musiksagetrailerrösten och hans röst. Man kan dock undra varför inte Monica Forsberg eller Staffan Hallerstam gjorde Knattarna på musiksagorna och man kan också onekligen undra vem som gjorde Joakim von Ankas röst , eftersom John Harryson inte står med i uppräkningen.

Daniel Hofverberg

Jag har ett svagt minne av att Peter Wanngren spelade Knattarna från den tiden när jag hade samma musiksaga; just därför misstänker jag det. Dock bör påpekas att det var väldigt många år sedan, så jag kan mycket väl minnas fel. Dessutom brukar skådespelarna anges i storleksordning på musiksagorna, varför det bör vara någon av de första som nämns.

Jag tror att det var Hans Gustafsson som spelade Joakim von Anka.

I själva bokhäftet minns jag att det stod en specifik rollista för alla rollfigurer, men tyvärr skriver de bara ut dem i grupp på själva kassettbandet (det enda som visades på bilden).

Citat från: ddubbning skrivet 22 augusti 2008 kl. 12:05:14
Man kan dock undra varför inte Monica Forsberg eller Staffan Hallerstam gjorde Knattarna på musiksagorna...
Då musiksagan gavs ut omkring 1987 - 1988, så var säkerligen Monica Forsberg inte påtänkt för rollen då, då KM Studios dubbning började avsevärt senare. Dock är det en bra fråga varför inte Staffan Hallerstam anlitades, men många av dessa gamla musiksagor hade ungefär samma röster så det kan ha rört sig om vilka skådisar som KM Studio brukade anlita sig av (de flesta av musiksagorna spelades in hos KM) och Staffan var inte en av dem.

För övrigt minns jag med säkerhet att ledmotivet på DuckTales-musiksagorna använder sig av Gunnar Ernblads sångtexter, samma som i Media Dubbs dubbning av serien, men nyinspelad med en annan sångare.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 augusti 2008 kl. 12:55:02
Jag har ett svagt minne av att Peter Wanngren spelade Knattarna från den tiden när jag hade samma musiksaga; just därför misstänker jag det. Dock bör påpekas att det var väldigt många år sedan, så jag kan mycket väl minnas fel. Dessutom brukar skådespelarna anges i storleksordning på musiksagorna, varför det bör vara någon av de första som nämns.

Jag tror att det var Hans Gustafsson som spelade Joakim von Anka.

I själva bokhäftet minns jag att det stod en specifik rollista för alla rollfigurer, men tyvärr skriver de bara ut dem i grupp på själva kassettbandet (det enda som visades på bilden).

Där ser man, då förstår jag. Ja, det kan ju nog sagt kanske stämma, det kanske vore en idé om du eventuellt frågade Peter Wanngren själv om huruvida han gjorde Knattarnas röster eller ej ? Att de anges i storleksordning har jag aldrig tänkt på, men det låter logiskt. Däremot vet jag att man tyvärr inte skriver ut rollfigurerna på kassettbandet, och det ska sägas att rolllistorna i bokhäftet inte alltid listar alla roller. Jag vill minnas ,och jag reserverar mig för att jag kan minnas fel, att det åtminstone i musiksagan som baserades på filmen "Vem satte dit Roger Rabbit" förekom en småroll, som visserligen bara hade en eller möjligen ett par repliker , men som inte listades i rollförteckningen.

Citat
Då musiksagan gavs ut omkring 1987 - 1988, så var säkerligen Monica Forsberg inte påtänkt för rollen då, då KM Studios dubbning började avsevärt senare. Dock är det en bra fråga varför inte Staffan Hallerstam anlitades, men många av dessa gamla musiksagor hade ungefär samma röster så det kan ha rört sig om vilka skådisar som KM Studio brukade anlita sig av (de flesta av musiksagorna spelades in hos KM) och Staffan var inte en av dem.

För övrigt minns jag med säkerhet att ledmotivet på DuckTales-musiksagorna använder sig av Gunnar Ernblads sångtexter, samma som i Media Dubbs dubbning av serien, men nyinspelad med en annan sångare.

Aha, det förklarar ju varför inte Monica Forsberg anlitades för rollen. Men de borde ju ha kunnat anlita Staffan Hallerstam. Dock är ju onekligen de medverkande rösterna samtliga sådana som ofta medverkade i KM Studios dubbningar och de valde tydligen att hålla sig till enbart dessa röster. Man kan undra om röster för musiksagor måste godkännas precis som för filmer och så vidare ? Isåfall måste ju Disney ha godkänt först Staffan Hallerstam som Knattarnas röst till tv-serien och sen Peter Wanngren, fast då kanske exlusivt för musiksagoinspelningar och trailern för musiksagor med DuckTales.  Jag tror dock inte att man måste få godkännande för sådana fall, jag har nämligen aldrig hört talas om att så skulle vara fallet. Det är ju snarare för filmer, framför allt långfilmer , som det är aktuellt att behöva få röster godkända. Men om det nu var Peter Wanngren i musiksagan , kan man ju undra varför Monica Forsberg tog över som Knattarna sen ? Kanske hade inte Peter Wanngren tid eller möjlighet att fortsätta, eller så var Disney eller någon annan inte nöjda med hans rollprestation.

Sångaren kanske är Haakon Pedersen, hans namn förekom ju på den avbildade kassetten ?

onyx86

Monica Forsberg var knattarna i en musiksaga, Magica De Hex jagar turkronan.

Daniel Hofverberg

Såvitt jag vet har röster i musiksagor, LP-skivor, CD-skivor och kassettband aldrig behövt godkännas av Disney, utan det gäller bara filmer och TV-serier. Därför är det väl inte helt osannolikt att Peter Wanngren inte blev godkänd av Disney för Knattarna när väl KM Studio tog över dubbningen av TV-serien.

onyx86: Intressant, det visste jag inte om. Vet du vilket år den gavs ut? Om den musiksagan gavs ut efter att KM Studios dubbning av TV-serien hade inletts, så skulle det ju förklara varför hon är med där.

Citat från: ddubbning skrivet 22 augusti 2008 kl. 14:33:14
Sångaren kanske är Haakon Pedersen, hans namn förekom ju på den avbildade kassetten ?
Det låter mycket troligt, även om jag inte kommer ihåg med säkerhet.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 augusti 2008 kl. 15:41:24
Såvitt jag vet har röster i musiksagor, LP-skivor, CD-skivor och kassettband aldrig behövt godkännas av Disney, utan det gäller bara filmer och TV-serier. Därför är det väl inte helt osannolikt att Peter Wanngren inte blev godkänd av Disney för Knattarna när väl KM Studio tog över dubbningen av TV-serien.

onyx86: Intressant, det visste jag inte om. Vet du vilket år den gavs ut? Om den musiksagan gavs ut efter att KM Studios dubbning av TV-serien hade inletts, så skulle det ju förklara varför hon är med där.
Det låter mycket troligt, även om jag inte kommer ihåg med säkerhet.

Ok, då förstår jag, tack för klargörandet, då var det som jag trodde att musiksagor och dylikt inte behöver godkännas ! Ja, då kan det nog vara så att man kanske testade Peter Wanngren när KM skulle dubba tv-serien men att han inte blev godkänd.

onyx86: Där ser man, den har jag aldrig heller hört talas om.  Det skulle ju mycket väl kunna vara Monica Forsbergs första framträdande som Knattarna och sedan dess är det ju bara Monica Forsberg som gjort Knattarnas röster, om man inte räknar med tv-serien Quack Pack där ju Knattarna var äldre. Där gjorde ju Monica Forsberg i och för sig fortfarande en av Knattarna , medan de andra två gjordes av Mia Kihl och Mariam Wallentin.

Henrik

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 augusti 2008 kl. 15:41:24

Nej, det verkar verkligen inte som om röster till musiksagor måste godkännas av Disney, om Peter Wanngren gjorde rösten till knattarna, för på två musiksagokassetter jag har gör Peter Wanngren rösten till Farbror Joakim och Ulf Källvik gör rösten till knattarna (och Monica Forsberg gör rösten till Anki på en av kassetterna). En annan sak jag måste nämna när vi ändå är inne på musiksagor (även om det är off-topic) är att en musiksaga med Nalle Puh inspelad på KM Studio i februari 1990 har Tor Isedal och Steve Kratz som Puh och Tiger/Tigger, så KM Studio har använt sig av dessa skådespelare, om än inte för dubbningen av TV-serien med Nalle Puh.

Mysan

Citat från: Henrik skrivet 22 augusti 2008 kl. 17:57:42
Nej, det verkar verkligen inte som om röster till musiksagor måste godkännas av Disney, om Peter Wanngren gjorde rösten till knattarna, för på två musiksagokassetter jag har gör Peter Wanngren rösten till Farbror Joakim och Ulf Källvik gör rösten till knattarna (och Monica Forsberg gör rösten till Anki på en av kassetterna).

såg trailer om dessa musiksagor på filmen Pluto och hans kompisar, och knattarnas röst kan mycket väl tillhöra Ulf Källvik (lät inte som Peter Wanngren)

ddubbning

Nej, det verkar verkligen inte som om röster till musiksagor måste godkännas av Disney, om Peter Wanngren gjorde rösten till knattarna, för på två musiksagokassetter jag har gör Peter Wanngren rösten till Farbror Joakim och Ulf Källvik gör rösten till knattarna (och Monica Forsberg gör rösten till Anki på en av kassetterna). En annan sak jag måste nämna när vi ändå är inne på musiksagor (även om det är off-topic) är att en musiksaga med Nalle Puh inspelad på KM Studio i februari 1990 har Tor Isedal och Steve Kratz som Puh och Tiger/Tigger, så KM Studio har använt sig av dessa skådespelare, om än inte för dubbningen av TV-serien med Nalle Puh.

Henrik: Tack för informationen ! Då är det nog kanske Ulf Källvik som gör Knattarna och Peter Wanngren som gör Farbror Joakim i samtliga musiksagor. Då är nog Knattarnas röst i trailern med ganska stor sannolikhet Ulf Källvik i så fall, för Daniel Hofverberg sade ju tidigare i denna tråd att det är samma röst som förekommer både i trailern och på musiksagorna. Men det låter som sagt dock inte som samma röst till Knattarna i musiksagetrailern och i kortfilmen "Lucky Number", som alltså för övrigt heter så och inte "Donald´s Lucky Number" som jag felaktigt har skrivit tidigare i denna tråd.

Daniel Hofverberg

Har Ulf Källvik spelat Knattarna på någon musiksaga, så var det antagligen han även på dem jag kommer ihåg. Som jag skrev, så minns jag inte med säkerhet då jag inte ens sett skymten av musiksagorna på minst 15 år, än mindre lyssnat på dem... Så mest troligt var mitt minne felaktigt, och att det var Ulf Källvik.

En annan sak jag måste nämna när vi ändå är inne på musiksagor (även om det är off-topic) är att en musiksaga med Nalle Puh inspelad på KM Studio i februari 1990 har Tor Isedal och Steve Kratz som Puh och Tiger/Tigger, så KM Studio har använt sig av dessa skådespelare, om än inte för dubbningen av TV-serien med Nalle Puh.
Intressant, med tanke på att Tor Isedal dog i februari 1990 - då måste den musiksagan vara bland det allra sista som Tor gjorde i livet. Det är lite märkligt att de använt sig av både Tor Isedal och Steve Kratz i musiksagor, men inte i deras dubbning av Nya äventyr med Nalle Puh. Utifrån det Monica Forsberg sagt till mig, så kan man också läsa mellan raderna och komma fram till att det verkar som att KM aldrig ens provspelade med Steve Kratz, utan tydligen gick direkt på Peter Wanngren.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 augusti 2008 kl. 02:05:06
Har Ulf Källvik spelat Knattarna på någon musiksaga, så var det antagligen han även på dem jag kommer ihåg. Som jag skrev, så minns jag inte med säkerhet då jag inte ens sett skymten av musiksagorna på minst 15 år, än mindre lyssnat på dem... Så mest troligt var mitt minne felaktigt, och att det var Ulf Källvik.

Jo, det kan nog som sagt vara Ulf Källvik som var Knattarnas röst i samtliga musiksagor, och i trailern. Men jag tycker dock inte riktigt det låter som trailerrösten, som alltså troligen är Ulf Källvik,  i "Lucky Number", så det är väl som sagt någon ytterligare skådespelare som medverkar där .

Daniel Hofverberg

Nej, det är definitivt inte Ulf Källvik i Lucky Number på VHS:n Pluto och hans kompisar. Jag kan med omkring 80-procentig säkerhet säga att det är en kvinnlig skådis som spelar Knattarna där. Frågan är som sagt vem... Rösten låter lite bekant, men jag lyckas inte att placera in den.

Mysan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 augusti 2008 kl. 14:16:03
Nej, det är definitivt inte Ulf Källvik i Lucky Number på VHS:n Pluto och hans kompisar. Jag kan med omkring 80-procentig säkerhet säga att det är en kvinnlig skådis som spelar Knattarna där. Frågan är som sagt vem... Rösten låter lite bekant, men jag lyckas inte att placera in den.

rösten är inte bekant för mig, men jag är också nästan helt säker på att den tillhör en kvinnlig skådis

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 augusti 2008 kl. 14:16:03

Ja, trailerrösten, dvs. troligen Ulf Källvik, är det absolut inte som hörs i "Lucky Number". Jag tror också att det troligtvis är en kvinnlig röst, men det är i alla fall helt klart inte Monica Forsberg. Vem rösten tillhör vet jag dock inte,och det är nog tyvärr inte lätt att få reda på, även om det givetvis skulle vara intressant. Det kan ju vara mycket möjligt att personen ifråga kanske gjorde Knattarnas röster enbart i denna film. Jag har för min del inte hört att denna persons version av Knattarnas röst i något annat sammanhang.Om det nu var så att vederbörandes insats som Knattarna var en engångsföreetelse kan det nog tyvärr göra det ännu svårare att ta reda på vem det är, det är ju inte säkert att det finns bevarat fakta om någon som bara gjort en viss karaktär en enda gång, även om det är en person som kanske annars är känd i andra sammanhang. Men helt kan man förstås inte utesluta att uppgiften om vem som gjorde Knattarna i denna film finns bevarat någonstans. Rune Halvarsson gjorde ju Kalle Anka i bara en kortfilm, och den uppgiften finns ju bevarad hos svenskfilmdatabas.se. Sen kan man förstås inte utesluta att han ändå kan ha gjort Kalle Ankas röst i fler kortfilmer som inte är noterade hos svenskfilmdatabas.se.

Daniel Hofverberg

I och med att det som sagt inte är vare sig Monica Forsberg eller Staffan Hallerstam, som det borde varit om antingen KM Studio eller Media Dubb gjort dubben, så tyder väl det mesta på att dubbningen har sitt ursprung i någon kortfilmssamling på bio under 1980-talet (vilket i så fall måste vara efter att Per-Erik Hallin blev godkänd som Kalle Anka, d.v.s. efter 1982 - 1983).

De allra flesta kortfilmssamlingar som gick på bio under 1980-talet borde finnas med i Statens ljud- och bildarkiv, så om man hittar åt varifrån dubbningen kommer så finns det kanske en chans att därigenom kunna få fram vem som spelar Knattarna - för den här tidsperioden borde det finnas en hyfsad chans att det stod utsatt dubbcredits på bio.

Problemet är ju att hitta åt vilka kortfilmssamlingar som visades i dubbad form på bio under 1980-talet, då det bevisligen var långt ifrån alla filmer som försågs med svenskt tal. Men hittar man bara åt dubbade kortfilmssamlingar, så kan jag alltid beställa studiekopior på dem från SLBA, så kanske det går att ta reda på vem rösten är.