Norge gjorde det samme i 1998, og krevde moms på alle pakker uansett verdi. Dette varte ikke så veldig lenge. Ca. ett eller to år tror, jeg. Det førte til så mye ekstraarbeid for tullvesenet, at det ble helt nødvendig å gjeninnføre ordningen med fritak for småpakker.
I dag kan vi importere pakker med verdi (inkludert frakt) inntil 350 norske kroner. Dette ble hevet for noen år siden fra 200 kroner (eksklusiv frakt)
Vi har også et administrasjonsgebyr for å betale momsen, og dette er mye høyere enn i Sverige. Fra 1. januar 2018, er dette gebyret 158 norske kroner for forenklet tullbehandling (forsendelser med verdi under 3000 kroner). Full fortolling koster 341 kroner.
Det interessante er at et så høyt administrasjonsgebyr nesten utligner prisforskjellen mellom standardfrakt og ekspressfrakt fra Amazon USA. Grunnen til det, er at med ekspressfrakt betaler du inn moms til Amazon, og tullbehandlingen er en del av fraktkostnaden.
Eksempel:
Hvis jeg kjøper sesong 1 av Outer Limits på blu-ray, så koster den $73,39. I tillegg kommer frakt, moms og gebyrer:
Ekspress (2-3 dager):
blu-ray: $73.39
frakt: $28.98
moms: $25.59
----------------
Total: $127.96
----------------
NOK: 995,73
================
Standard (2-3 uker):
blu-ray: $73.39
frakt: $6.48
-----------------
subtotal: $79.87
-----------------
NOK: 621,52
moms: 155,38
gebyr: 158,00
-----------------
Total: 934,90
=================
Altså 60 kroner dyrere, men med en så mye raskere levering at det er verdt hver krone.
Når det gjelder varer fra Amazon UK, så må dere huske at når UK går ut av EU, så vil Amazon UK trekke fra britisk VAT (20%) på pakkene før de sender varene ut av UK. En vare som koster £30 pluss frakt i dag, vil altså koste £25 pluss frakt når de går ut av EU. Og hvis jeg har forstått EU-reglene rett, så har vel Amazon UK så stor omsetning til Sverige, at de belaster svensk moms på alle varer de sender dit. I så fall betaler dere vel allerede £31,25 pluss frakt for denne varen. Om fraktprisene ikke endrer seg, vil den fremtidige prisøkningen fra Amazon UK bestå av adminstrasjonsgebyret og eventuell moms på frakt.