Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 10 gäster tittar på detta ämne.

Nilsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 januari 2026 kl. 20:26:48Ja, han gjorde även den rollen i karaktärens gästframträdande i eftertexterna till Bilar.
Då ska jag plocka fram dvdn

Nilsson

Oskar

nu har SVT ekonomisk problem efter tv4 lämnat marknätet eftersom det innebär att SVT betala hela marknätet själv för över 355 miljoner kronor det innebär att SVT ska spara ca 355 miljoner kronor det kan blir slutet på jultradition med Kalle Anka och hans vänner ingen vet hur SVT och Disney kommer överens om eftersom det är hemliga avtal. poliker skyll på varandra om public service företagen framtid.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet  7 februari 2026 kl. 19:28:22nu har SVT ekonomisk problem efter tv4 lämnat marknätet eftersom det innebär att SVT betala hela marknätet själv för över 355 miljoner kronor det innebär att SVT ska spara ca 355 miljoner kronor det kan blir slutet på jultradition med Kalle Anka och hans vänner ingen vet hur SVT och Disney kommer överens om eftersom det är hemliga avtal. poliker skyll på varandra om public service företagen framtid.
Jag tror inte att Kalle Anka och hans vänner önskar god jul är i någon uppenbar fara i närtid - det skulle bli alltför stora reaktioner om SVT väljer att spara in på just det, och gissningsvis är detta enda program inte någon enorm utgiftskälla i relation till återkommande evenemang.

Det kommer givetvis bli kännbara konsekvenser om inte regeringen går in med extra pengar för att täcka in kostnaden på grund av att TV4 lämnat marknätet, och redan nu har ju Carina Bergfeldt lagts ned efter den här säsongens slut. :(

Men det som förmodligen gör störst skillnad för att spara pengar är sporträttigheter, då det är ett välkänt faktum att sporträttigheter som regel är extremt dyra. I jämförelse med exempelvis kostnaden för OS, så är nog kostnaden för Kalle Anka och hans vänner önskar god jul en droppe i havet...
(Som jämförelse med sparkraven har tydligen SVTs kostnader för årets OS uppgått till ungefär 150 miljoner kronor, och enda anledningen till att det blivit så "billigt" är att de delar rättigheterna med TV4 - och då lär ju SVT säkert sända fler sportevenemang senare under året också...)

Men visst, jag hade mer än gärna sett att SVT kunnat övergå till något officiellt program i Disneys regi på julafton (exempelvis 1958 års originalprogram, om det fortfarande går att licensiera) istället för deras amatörmässiga hopkok - det hade garanterat blivit både bättre och billigare, då de inte hade behövt licensiera varje inslag för sig utan bara programmet som helhet. Men då hela svenska folket verkar ha blivit så besatta av det nuvarande sönderklippta programmet, så tror jag tyvärr inte att SVT vågar röra det... :(