Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 december 2021 kl. 08:06:27
Varför det? Om inspelningen var från 90-talet eller senare hälften av 80-talet var den i princip likadan som det program som vi får se numera, bortsett från årets överraskning(ar) som byts varje år.

Då är i så fall TrondMs rekonstruktion av 1978 års program mera intressant, se länken längre upp i den här tråden. Åren 1967 t.o.m. 1985 byttes inslagen ungefär vartannat år, så det blev ganska många olika varianter.

Men det allra mest intressanta är väl i så fall originalprogrammet som det sändes åren 1960-1966, innan glada "amatörer" - som inte borde få hålla i en sax - satte igång att förstöra programmet.
Instämmer fullständigt. Sedan 1985 har ju SVTs program varit identiskt, så när som på årets överraskningar och subtila skillnader i klipp. Men före det ändrades ju programmet med (o)jämna mellanrum, så att det säkert finns ett dussintal varianter av SVTs program.

Men 1958 års originalprogram (och de senare officiella amerikanska varianterna från 1963, 1967, 1970, 1973 och 1977) är ju som sagt mest intressant, men jag tycker också att The New From All of Us To All of You - som TV3 sände 1991 - 1996, Kanal 5 sände 1997 och som finska MTV3 sänder än idag - är riktigt bra.

Danska DRs nuvarande version (som under några års tid runt millennieskiftet även sändes på norska NRK), som lurigt nog också heter The New From All of Us To All of You och som jag inte är säker på om det är ett officiellt Disney-program eller något de själva satt ihop, är ju också bra och välgjort. Det är ju ganska snarlikt 1958 års ursprungliga program, om än med några utbytta inslag, men i alla fall betydligt mer likt 1958 års original än SVTs sönderklippta och misshandlade elände...

Goliat

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 december 2021 kl. 08:06:27
Varför det? Om inspelningen var från 90-talet eller senare hälften av 80-talet var den i princip likadan som det program som vi får se numera, bortsett från årets överraskning(ar) som byts varje år.

Då är i så fall TrondMs rekonstruktion av 1978 års program mera intressant, se länken längre upp i den här tråden. Åren 1967 t.o.m. 1985 byttes inslagen ungefär vartannat år, så det blev ganska många olika varianter.

Men det allra mest intressanta är väl i så fall originalprogrammet som det sändes åren 1960-1966, innan glada "amatörer" - som inte borde få hålla i en sax - satte igång att förstöra programmet.

Vi såg nog mest på VHS pga att vi ville se och äta på speciellt utsatt tid. Då en del saker tog tid tajmades allt.

Men jag håller med, och som jag också skrev, inget unikt, förutom vad som var biopremiärt som klipptes in.

gstone

Har några andra några gissningar på vad årets nyheter  kan bli ?

Själv hoppas jaså himla mycket på att en av dom blir Röd !
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Tänk om nyheterna blir Encanto och Ron rör om ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 21 december 2021 kl. 23:50:30

Hoppas verkligen inte på någon Fox-film iallafall...

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 21 december 2021 kl. 23:50:30
Tja, att Encanto blir en av årets Surprise Gifts är ju tämligen solklart - jag skulle bli mycket förvånad om så inte blir fallet.

Röd är väl ett gränsfall om det finns färdiganimerat material som dessutom är färdigdubbat i de flesta länder i världen (då ju årets överraskningar är samma för alla länder i världen som sänder något slags julprogram från Disney). Om Röd inte finns färdigt så här fort, så ligger nog Ron rör om ganska bra till; då jag har svårt att komma på vad annat som skulle kunna ses som aktuellt just nu. Möjligtvis Luca, men det känns väl lite inaktuellt efter närmare ett halvår - men det var i och för sig bara tre månader sen den släpptes på DVD och Blu-Ray, så otänkbart är det inte...

Steffan Rudvall

Jag antar att Lightyear inte lär dyka upp i år...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 december 2021 kl. 00:04:52
Jag antar att Lightyear inte lär dyka upp i år...
Lightyear verkar inte ska få premiär förrän till sommaren, såvitt jag kunnat läsa mig till, så det är helt omöjligt.

Även Röd är nog ganska osannolikt, för den ska väl ha premiär i mars (i både USA och Sverige) och jag tror aldrig att det varit med Surprise Gift-inslag för någon film som haft premiär längre bort än februari månad. Så min bästa gissning är antingen Luca eller Ron rör om, utöver Encanto som känns helt givet.

TonyTonka

Vad tror ni, finns det någon chans att Kalle Anka och hans vänner önskar god jul någonsin kommer att ändras, eller tror ni att samma gamla version kommer sändas för evigt?

Någon har säkert redan skrivit detta i tråden, men vilka inslag ingick i de andra svenska julprogrammen, typ de som gick på TV3?
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Goliat

Citat från: TonyTonka skrivet 22 december 2021 kl. 18:41:53
Vad tror ni, finns det någon chans att Kalle Anka och hans vänner önskar god jul någonsin kommer att ändras, eller tror ni att samma gamla version kommer sändas för evigt?

Någon har säkert redan skrivit detta i tråden, men vilka inslag ingick i de andra svenska julprogrammen, typ de som gick på TV3?

Jag tror det nästan är självklart att den kommer förändras på ett eller annat sätt.

Jag hoppas på att den ska få en ordentlig remaster i widescreen men det lär vi nog aldrig få se och en del sätter sig nog emot det.

Anders M Olsson

"För evigt" är en väldigt lång tid, och inget varar för evigt.

Men jag tror att det är stor risk att SVT kommer att fortsätta harva med det befintliga programmet under ytterligare många år. SVT hade en gyllene chans att göra ett snyggt och värdigt avslut 2019 efter Bengt Feldreichs bortgång och hans 60 årsjubileum som berättarröst. Tyvärr tog man inte chansen, utan fortsatte med samma program även i fjol, 2020.

För övrigt slog de upp det som en nyhet i Rapport i kväll att Kalle Anka på julafton börjar fem minuter senare än vanligt i år. Vad är det för nyhet? Vad spelar det för roll om programmet börjar fem minuter senare?

Citat från: King Owl skrivet 22 december 2021 kl. 18:59:40
Jag hoppas på att den ska få en ordentlig remaster i widescreen men det lär vi nog aldrig få se och en del sätter sig nog emot det.

Om SVT hypotetiskt tar in ett helt nytt julprogram från Disney är det väl naturligt att det blir i bredbild. Men det finns knappast någon poäng i att göra om bildformatet på det gamla julprogrammet. De flesta inslagen är inte komponerade så att det går att maska om dem till bredbild. Men det finns ju ett par inslag som redan är i bredbild eftersom filmerna som klippen kommer från är avsedda att visas så.

Oskar

Om mediadubb international skulle dubbar  rammberättser för tv3
Musse pigg,  benjamin syrsa- peter sjöqist
Piff och puff- Dick Eriksson
Kalle anka- Andreas Nilsson m.m

Steffan Rudvall

Citat från: Oskar skrivet 22 december 2021 kl. 21:17:46
Om mediadubb international skulle dubbar  rammberättser för tv3
Musse pigg,  benjamin syrsa- peter sjöqist
Piff och puff- Dick Eriksson
Kalle anka- Andreas Nilsson m.m
Man skulle nog inte ha tagit sig igenom allt besvär för att godkänna en till Musse Pigg röst därför måste det vara en redan godkänd person. I det här fallet mest troligt Sven-Erik Wikström.

Daniel Hofverberg

I The New From All of Us To All of You (troligen officiellt producerad i USA 1990), som sändes på TV3 1991 - 1996 samt på Kanal 5 1997 och som i decennier och än idag sänds på finska MTV3, ingår följande inslag:

Samma introduktion som i SVTs program där Benjamin Syrsa sjunger "From all of us to all of you" (fast förstås inte sönderpratad som i SVT)
Plutos julgran (Pluto's Christmas Tree)
Pinocchio - Scenen när Blå Fén först dyker upp och gör Pinocchio levande, samt utser Benjamin Syrsa till hans samvete
Askungen - Inslaget där Gudmodern hjälper Askungen till balen med hjälp av magi, från dess att Askungen gråter i trädgården tills hon far iväg till balen
Peter Pan - Scenen när Peter Pan först träffar Lena och hon försöker sy fast hans skugga
Min lilla åsna (The Small One) - Slutscenen när pojken träffar Josef och säljer Liten
Kalle Anka packar paket (The Clock Watcher) - Något nedklippt, inledningen då Kalle kommer till arbetsplatsen är bortklippt
Lady och Lufsen - Slutscenen på juldagen, då Lady och Lufsen har fått valpar (men med inledning från början av filmen och öppningssången)
Tre Caballeros - Hela inslaget La Pinãta / Las Posadas

Därefter årets överraskningar och Benjamin Syrsas avslutande "Ser du stjärnan i det blå?".

På TV3 och Kanal 5 sändes programmet delvis med svenskt tal och delvis på engelska med svensk text - långfilmsinslag samt Min lilla åsna sändes dubbad till svenska, medan allt annat var på engelska med svensk text. På finska MTV3 är hela programmet på engelska med finsk text, förutom överraskningarna varje år som har finskt tal.

Det finns även en annan version som också heter The New From All Of Us To All of You, men som är helt annorlunda - oklart om det är en officiell version producerad av Disney (i så fall troligtvis äldre än ovanstående), eller om den är producerad speciellt för danska public-servicekanalen DR. Den versionen har i flera decennier sänts på danska DR, och sändes även på norska NRK under några år runt millennieskiftet. Den versionen innehåller:

Samma vanliga introduktion med Benjamin Syrsa sjunger "From all of us to all of you"
Plutos julgran (Pluto's Christmas Tree)
Kalle Ankas snöbollskrig (Donald's Snow Fight)
Peter Pan - Samma inslag som i 1958 års ursprungliga program
Pinocchio - Samma inslag som i 1958 års ursprungliga program
Bambi - Samma inslag som i 1958 års ursprungliga program (Bambi på hal is)
Aristocats - Ett kortare inslag med finalversionen av "Alla snubbar vill ju vara katt"
Askungen - Samma inslag som i SVTs nuvarande program, d.v.s. en nedkortad version av 1958 års inslag (där scenen där Jack och Gus stjäl smycken från Lucifer har klippts bort)
Snövit och de sju dvärgarna - Samma inslag som i SVTs nuvarande program (men med bibehållen inledning som klippts bort på SVT)
Lady och Lufsen - Samma inslag som i SVTs nuvarande program, men med körsången av "Bella Notte" bortklippt (d.v.s. slutar någon minut tidigare än SVTs version)

Samt årets överraskningar och till sist Benjamin Syrsas "Ser du stjärnan i det blå?".

På danska DR är merparten av programmet med danskt tal (en äkta välgjord dubbning, d.v.s. ingen lektordubb, inspelad 1979), förutom kortfilmerna som sänds på engelska med dansk text. Det beror på att DR inte gjort någon tilläggsdubb av inslag som inte ingick 1979, utan som tillkommit efter det. När samma version sändes på NRK var hela programmet på engelska med norsk text, förutom årets överraskningar som hade norskt tal.

Men nuförtiden har ju norska NRK övergått till att sända en version väldigt snarlik som SVTs misshandlade version, men med Robin Hood utbytt mot Bambi på hal is och de senaste åren även Clown of the Jungle ersatt av Tre Caballeros - La Pinãta / Las Posadas. NRKs nuvarande version är på engelska med norsk text, förutom Bambi på hal is och årets överraskningar som är dubbade till norska.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 december 2021 kl. 21:13:41
För övrigt slog de upp det som en nyhet i Rapport i kväll att Kalle Anka på julafton börjar fem minuter senare än vanligt i år. Vad är det för nyhet? Vad spelar det för roll om programmet börjar fem minuter senare?
Precis det jag också undrar. Jag tror nog att de flesta inte bryr sig nämnvärt om programmet börjar 15:00 eller 15:05...

Men svenska folket kanske är så besatta av att allt ska vara "som det alltid varit" (vilket ju inte ens är sant), så att de anser att det är jordens undergång om programmet börjar fem minuter senare...? ;)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 december 2021 kl. 01:17:09
Lightyear verkar inte ska få premiär förrän till sommaren, såvitt jag kunnat läsa mig till, så det är helt omöjligt.

Även Röd är nog ganska osannolikt, för den ska väl ha premiär i mars (i både USA och Sverige) och jag tror aldrig att det varit med Surprise Gift-inslag för någon film som haft premiär längre bort än februari månad. Så min bästa gissning är antingen Luca eller Ron rör om, utöver Encanto som känns helt givet.

Hoppas att det antingen blir Luca eller Röd...