Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

TrondM

Den nye HD utgaven til Norge og Danmark er forresten annerledes enn den svenske, så dette ser ut til å være en helt ny utgave.

Svensk:

Dansk:

Steffan Rudvall

Citat från: TrondM skrivet 24 december 2021 kl. 23:50:42
Den nye HD utgaven til Norge og Danmark er forresten annerledes enn den svenske, så dette ser ut til å være en helt ny utgave.

Svensk:

Dansk:

Helt olika färgsättning någon som vet vilket som stämmer bäst?

Zebastian

Varför får inte SVT lägga upp Kalle Ankas jul på SVT Play? NRK får ju det...

Disneyfantasten

Citat från: Zebastian skrivet 25 december 2021 kl. 00:17:54

Antagligen rättighetsproblem...

Men vem vet, de kanske förhandlar framöver, helt omöjligt är det inte...

TrondM

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 december 2021 kl. 00:20:25
Antagligen rättighetsproblem...

Jeg vil tro at det er mulig å betale for å legge programmet ut på streaming. I så fall har NRK betalt for det, og SVT ikke. Det er også mulig at NRK forhandlet frem sin avtale etter SVT, og at streaming ikke var et alternativ da SVT inngikk sin avtale. I så fall kan man anta at SVT vil ta dette med neste gang avtalen fornyes.

TrondM

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 december 2021 kl. 22:45:07
Men nuförtiden har ju norska NRK övergått till att sända en version väldigt snarlik som SVTs misshandlade version, men med Robin Hood utbytt mot Bambi på hal is och de senaste åren även Clown of the Jungle ersatt av Tre Caballeros - La Pinãta / Las Posadas. NRKs nuvarande version är på engelska med norsk text, förutom Bambi på hal is och årets överraskningar som är dubbade till norska.

I år var det faktisk et par nye endringer i den norske versjonen.

Rekkefølgen på innslagene i år var:

• Åpning: From All of Us to All of You
  • Pluto's Christmas Tree
  • Las Posadas (ikke i HD)
  • Cinderella
  • Mickey's Trailer
  • Lady and the Tramp
  • The Jungle Book
  • Snow White
  • Ferdinand
  • Bambi
  • Surprise Gift: Encanto
  • Donald's Snow Fight
  • Avslutning: When You Wish Upon a Star

Pluto's Christmas Tree har altså blitt flyttet til starten av programmet, og Santa's Workshop har blitt tatt ut. Donald's Snow Fight er enten ment som en "surprise gift" i år, eller så har den overtatt plassen Pluto's Christmas Tree hadde tidligere.

Marcusen

Så vad är det för någonting som Disney försöker få Skandinavien att byta till? Är det något helt nytt eller bara en annan version av From all of us to all of you?
Jag läste någonstans att det finns en ordentlig dubbad version av från From all of us to all of you som aldrig har använts stämmer det?

Fred

Minns jag helt fel eller har smakproven till de nya filmerna visats före Piff och Puff vissa år?

TrondM

Citat från: Fred skrivet 25 december 2021 kl. 02:08:33
Minns jag helt fel eller har smakproven till de nya filmerna visats före Piff och Puff vissa år?

Neida, du husker rett. Pluto's Christmas Tree ble sendt etter surprise gift (smaksprøvene) frem til og med 1997.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 december 2021 kl. 16:10:22
Jag förstår inte riktigt varför följande skylt visas i den svenska versionen...

Det förstår jag inte heller, med tanke på att programmet redan är censurerat och klippt - medan den där texten antyder att det faktiskt skulle vara oklippt. Självklart finns det fortfarande stereotyper kvar, men är man inte överkänslig är det knappast särskilt olämpliga sådana som finns kvar efter att Disney redan satt saxen i bl.a. Jultomtens verkstad.

Man kan liksom inte båda äta kakan och ha den kvar, men det verkar Disney helt ha missat...

Även dansk TV hade för övrigt samma textskylt efter programmet i år, i stort sett ord för ord identiskt fast översatt till danska, men på norsk TV såg jag inte till något sådant.

Svensk:

Dansk:

Mycket intressant. Färgåtergivningen är ju helt klart påtagligt annorlunda än den svenska versionen, men frågan är ju vilka färger som är de rätta...?

Citat från: TrondM skrivet 25 december 2021 kl. 01:47:31
I år var det faktisk et par nye endringer i den norske versjonen.

Rekkefølgen på innslagene i år var:

• Åpning: From All of Us to All of You
  • Pluto's Christmas Tree
  • Las Posadas (ikke i HD)
  • Cinderella
  • Mickey's Trailer
  • Lady and the Tramp
  • The Jungle Book
  • Snow White
  • Ferdinand
  • Bambi
  • Surprise Gift: Encanto
  • Donald's Snow Fight
  • Avslutning: When You Wish Upon a Star

Pluto's Christmas Tree har altså blitt flyttet til starten av programmet, og Santa's Workshop har blitt tatt ut. Donald's Snow Fight er enten ment som en "surprise gift" i år, eller så har den overtatt plassen Pluto's Christmas Tree hadde tidligere.
Mycket märkligt. Donald's Snow Fight har alltså dykt upp, som ingått i danska DRs version i decennier men som inte sänts i Norge sedan en liten bit in på 2000-talet. Dock saknades introduktionen till Donald's Show Fight (speakerrösten som talar i början i det engelskspråkiga originalet), utan kortfilmen saknade introduktion. Och varför har man tagit bort Santa's Workshop...?

Och i Norge saknades alltså avsnittet av Olof presenterar som Surprise Gift, som fanns med i Sverige och Danmark. Minst sagt egendomligt, då Surprise Gifts brukar vara samma över hela världen, men när nu Sverige och Danmark hade samma så kan vi nog vara ganska säkra på att det är den version som Disney har sammanställt.

Men hur Disney egentligen tänkte när man lade in ett helt avsnitt av Disney+-serien Olof presenterar som Surprise Gift är bortom mitt förstånd... Det känns lite för mycket som ren reklam för Disney+ i mina ögon... Nog hade Luca varit betydligt mer logiskt, som trots allt släppts på DVD och Blu-Ray relativt nyligen.

Nu har jag inte sett Encanto än (som ju släpptes på Disney+ nu under julafton), men jag tyckte att inslaget därifrån kändes en smula intetsägande. Enbart ett musikalnummer, och man fick ingen som helst känsla av vad filmen egentligen ska handla om... Det känns utan tvekan som att Disney gör det betydligt lättare för sig nuförtiden, särskilt om man jämför med 1960- och 1970-talet (åtminstone 1967, 1970, 1973 och 1977; troligen även 1963) där de som Surprise Gift valt ut flera inslag ur filmerna för att man ska få en tydlig blick av vad filmerna handlar om...

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 december 2021 kl. 23:24:33
Om SVT inte vill sända någon annan än deras egen version så kan väl inte Disney tvinga dem...

Självklart kan Disney inte tvinga SVT att sända något program, men teoretiskt skulle Disney kunna dra in licensen helt för det befintliga programmet när avtalet löper ut. Om SVT då vägrar att acceptera något annat alternativ blir de i så fall helt utan.

Anders M Olsson

Citat från: Zebastian skrivet 25 december 2021 kl. 00:17:54

NRK har kanske tuffare och mera bestämda förhandlare. Jag har själv hört personer på NRK säga att de principiellt aldrig köper in några program om de inte samtidigt får rätten att lägga upp dem på sin play-tjänst. Det är mycket troligt att NRK får betala det med en högre licenskostnad.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 december 2021 kl. 06:15:16
NRK har kanske tuffare och mera bestämda förhandlare. Jag har själv hört personer på NRK säga att de principiellt aldrig köper in några program om de inte samtidigt får rätten att lägga upp dem på sin play-tjänst. Det är mycket troligt att NRK får betala det med en högre licenskostnad.
Jag hade dock väntat mig att Kalle Anka och hans vänner önskar god jul skulle publiceras på SVT Play, nu när Disneydags i år har publicerats på SVT Play för första gången. Men Kalle Anka och hans vänner önskar god jul går kanske via ett äldre avtal som sträcker sig över flera år, så att det inte har omförhandlats i år (vilket ju Disneydags-kontraktet uppenbarligen har)...?

Goliat

Ja, ytterst märkligt att det inte dök upp på SVTplay. Tycker den borde kommit upp då det är en klassiker många vill se och älskar.

Will Siv

Svensk:

Dansk:

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 december 2021 kl. 23:54:09
Helt olika färgsättning någon som vet vilket som stämmer bäst?
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 december 2021 kl. 04:17:43
Mycket intressant. Färgåtergivningen är ju helt klart påtagligt annorlunda än den svenska versionen, men frågan är ju vilka färger som är de rätta...?
jag tror den svenska ( överst ) är rätt

den andra är väldigt lila tonad, som av "color fading"
- what.