Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kalle Anka och hans vänner önskar god jul

Startat av Mysan, 7 december 2007 kl. 15:04:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 december 2021 kl. 01:51:38
"Det blir Bengts röst framöver. Vi är överens med familjen och har ett nytt avtal. Det var en lång förhandling med Disney, men nu är vi klara. Vi har fått till ett avtal för flera år framåt, säger Stephen Mowbray, chef för inköp på SVT"

https://www.expressen.se/noje/andringen-i-kalle-ankas-jul-efter-feldreichs-bortgang/

Det är faktiskt lite tragiskt, inte minst av hänsyn till Bengt Feldreich själv. SVT borde förstå att det är hög tid att börja på ny kula, och svenska folket förtjänar ett bättre program.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 december 2021 kl. 06:28:05
Det är faktiskt lite tragiskt, inte minst av hänsyn till Bengt Feldreich själv. SVT borde förstå att det är hög tid att börja på ny kula, och svenska folket förtjänar ett bättre program.
Jag instämmer fullständigt. Svenska folket förtjänar ett bättre program, som faktiskt bibehåller någon slags röd tråd istället för nuvarande sönderklippta hopkok, och svenska folket förtjänar också en riktig dubbning. Det är lite ironiskt att julprogrammet fick en "riktig" dubbning (ingen lektordubb) i Danmark redan 1979 (och dessutom en väldigt välgjord dubbning), men här i Sverige ska vi vara fast med samma gamla lektordubb med speakerröst över 40 år senare...

Och jag tror uppriktigt sagt heller inte att Bengt Feldreich själv hade velat ha det så här; att hans gamla inspelning fortfarande skulle användas flera år efter hans bortgång... För hans skull vore det enda rätta att sätta punkt och inleda en ny era med ett nytt program (eller 1958 års program på nytt, om nu Disney skulle gå med på att låta SVT köpa in det) med en ny dubbning som kan tillägnas Bengt Feldreichs minne men börja på ny kula.

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 december 2021 kl. 06:28:05
Ja svenska folket förtjänar ett bättre program, men SVT vågar inte ändra något just på grund av det svenska folket.

Marcusen

I love this video very much! Jag önskar att vi kunde ha det så här också.

https://youtu.be/adYRyZv20u4

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 december 2021 kl. 08:24:11
Jag instämmer fullständigt. Svenska folket förtjänar ett bättre program, som faktiskt bibehåller någon slags röd tråd istället för nuvarande sönderklippta hopkok, och svenska folket förtjänar också en riktig dubbning. Det är lite ironiskt att julprogrammet fick en "riktig" dubbning (ingen lektordubb) i Danmark redan 1979 (och dessutom en väldigt välgjord dubbning), men här i Sverige ska vi vara fast med samma gamla lektordubb med speakerröst över 40 år senare...

Och jag tror uppriktigt sagt heller inte att Bengt Feldreich själv hade velat ha det så här; att hans gamla inspelning fortfarande skulle användas flera år efter hans bortgång... För hans skull vore det enda rätta att sätta punkt och inleda en ny era med ett nytt program (eller 1958 års program på nytt, om nu Disney skulle gå med på att låta SVT köpa in det) med en ny dubbning som kan tillägnas Bengt Feldreichs minne men börja på ny kula.

Håller helt med.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 december 2021 kl. 01:51:38
"Det blir Bengts röst framöver. Vi är överens med familjen och har ett nytt avtal. Det var en lång förhandling med Disney, men nu är vi klara. Vi har fått till ett avtal för flera år framåt, säger Stephen Mowbray, chef för inköp på SVT"

https://www.expressen.se/noje/andringen-i-kalle-ankas-jul-efter-feldreichs-bortgang/

Vad trist  :(

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 december 2021 kl. 17:37:55
SVT borde bara köpa in Disneys egna version av From all of us to all of you och sluta med sin sönderklippta version.

Håller med.

Gustav Jonsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 december 2021 kl. 16:10:22
Jag förstår inte riktigt varför följande skylt visas i den svenska versionen...

Det var också lite konstigt att Olof presenterar dök upp för det är ju en serie.
De kanske har lagt in den för att 2 karaktärer från Sången om Södern syns i Ser du stjärnan i det blå.

Disneyfantasten

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 28 december 2021 kl. 17:19:20
De kanske har lagt in den för att 2 karaktärer från Sången om Södern syns i Ser du stjärnan i det blå.

Jag tror knappast att de tecknade karaktärerna är orsaken till att filmen är kontroversiell, dock kanske vi ska ta det i en separat tråd...

Zebastian

Det här skulle kanske funka
https://youtu.be/v0YISAPXz1A

Lilla My

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 december 2021 kl. 16:10:22
Jag förstår inte riktigt varför följande skylt visas i den svenska versionen...

Blev så glad när jag såg den <3

Kan vara många anledningar, men min första tanke är Ferdinands inslag. Tjurfäktning är brutalt som fan.

gstone

Vad  tror ni blir nästa år övervakningar ?

Jag hoppas själv på  Strange World och Lightyear.

Anders M Olsson

Citat från: Lilla My skrivet 28 december 2021 kl. 18:54:18
Blev så glad när jag såg den <3

Kan vara många anledningar, men min första tanke är Ferdinands inslag. Tjurfäktning är brutalt som fan.

Jag kan väl inte påstå att den där skylten beredde mig någon större glädje. Det har gått bra utan någon sådan skylt i 61 år, men man ska kanske inte förvånas över den mot bakgrund av dagens trend av överdriven rädsla för att inte vara politiskt korrekt.

Oavsett vad man tycker om kortfilmen Tjuren Ferdinand har den knappast med julen att göra, och för mig känns den väldigt malplacerad i ett julprogram. Samma sak med Musses husvagn och Kalle Anka i djungeln. Alla tre är bra kortfilmer, men ingen av dem passar i ett julprogram.

Steffan Rudvall

Det var ju några år där andra kanaler visade andra versioner av programmet, Varför händer inte det längre? Har SVT skaffat sig någon slags ensamrätt i Sverige?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 december 2021 kl. 04:17:43
Nu har jag inte sett Encanto än (som ju släpptes på Disney+ nu under julafton), men jag tyckte att inslaget därifrån kändes en smula intetsägande. Enbart ett musikalnummer, och man fick ingen som helst känsla av vad filmen egentligen ska handla om... Det känns utan tvekan som att Disney gör det betydligt lättare för sig nuförtiden, särskilt om man jämför med 1960- och 1970-talet (åtminstone 1967, 1970, 1973 och 1977; troligen även 1963) där de som Surprise Gift valt ut flera inslag ur filmerna för att man ska få en tydlig blick av vad filmerna handlar om...

Jag såg Encanto i går och jag måste säga att inslaget är ovanligt väl utvalt och allt annat än intetsägande. Man får veta väldigt mycket om vad filmen handlar om genom att lyssna på sångtexten. Barnen frågar Mirabel vad hon har för superkraft, men hon undviker frågan och presenterar i stället alla de andra medlemmarna i familjen och deras specialförmågor.

Det är just det som är filmens kärna. Alla familjemedlemmarna har var sin superkraft utom Mirabel som har en annan - och mycket viktigare - uppgift.