Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Dumbo

Startat av Daniel Hofverberg, 20 januari 2008 kl. 13:25:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 30 maj 2024 kl. 19:00:53Gick inte Disney ut med att dom höll på att dubba om filmen?
Det tror jag inte, de har gjort det vid till exempel Snövit men det var ju en nypremiär på bio inte ett VHS-släpp.

Det konstiga är ju dock att 1972-års dubbning visades så sent som 28 december 1996 på TV det vill säga att man redan hade börjat producera den tredje dubbningen.

DingoPictures2005

Spelar Staffan Hallerstam barnen vid typ 22:00?
https://archive.org/details/dumbo-1972-swe
Yes på grund av målbrottet och att Staffan bara var 15 när dubben gjordes så ställer jag frågan, jag hör visa likheter med hans röst i senare produktioner men jag är långt ifrån säker.

Jag är ganska säker på att Gunnar Ernblad spelar de övriga kråkorna i sång men funderar på vilka som gör dem i tal?
Också väldigt konstigt att Gunnar inte gjorde dem i tal, i och för sig så var dock det här Gunnars första dubbning.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 september 2024 kl. 13:11:29Spelar Staffan Hallerstam barnen vid typ 22:00?
Yes på grund av målbrottet och att Staffan bara var 15 när dubben gjordes så ställer jag frågan, jag hör visa likheter med hans röst i senare produktioner men jag är långt ifrån säker.

Jag är ganska säker på att Gunnar Ernblad spelar de övriga kråkorna i sång men funderar på vilka som gör dem i tal?
Också väldigt konstigt att Gunnar inte gjorde dem i tal, i och för sig så var dock det här Gunnars första dubbning.
Faktiskt inte Gunnar medverkade tidigare i bland annat musiksagan Spökhuset från 1970 samt den finska spelfilmen Anna från 1971.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 september 2024 kl. 13:40:43Faktiskt inte Gunnar medverkade tidigare i bland annat musiksagan Spökhuset från 1970 samt den finska spelfilmen Anna från 1971.
Fast inom animation är detta första dubbningen

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet 27 september 2024 kl. 14:58:24Fast inom animation är detta första dubbningen
Det var också Charlie Elvegårds första dubbning.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 september 2024 kl. 13:11:29Spelar Staffan Hallerstam barnen vid typ 22:00?

https://youtu.be/VoUWlDU8Dtc
Lägger denna här om någon vill jämföra hur Staffan lät som ung med rösten i Dumbo.
Rösten ändras ju ganska mycket i målbrottet och är därför som jag ej kan avgöra 💯 om det är Staffan eller någon annan som gör barnen i Dumbo.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 september 2024 kl. 15:51:12
https://youtu.be/VoUWlDU8Dtc
Lägger denna här om någon vill jämföra hur Staffan lät som ung med rösten i Dumbo.
Rösten ändras ju ganska mycket i målbrottet och är därför som jag ej kan avgöra 💯 om det är Staffan eller någon annan som gör barnen i Dumbo.
Jag tyckte också det lät likt när jag lyssnade på hur han lät som Benke i Pippi Långstrump 1969.

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 september 2024 kl. 17:27:44Jag tyckte också det lät likt när jag lyssnade på hur han lät som Benke i Pippi Långstrump 1969.
Och hans insats som Christoffer Robin finns ju på dubbningsshemsidans Archive konto.

https://dn720404.ca.archive.org/0/items/nalle-puh-och-den-stormiga-dagen-vhs/Nalle%20Puh%20och%20den%20stormiga%20dagen%20VHS-film.mp4

DingoPictures2005

BPS

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 27 september 2024 kl. 18:24:55Va så Staffan dubbade redan på 60-talet?
Ja, han började i samma veva som han blev vanlig barnskådespelare.

DingoPictures2005

Citat från: BPS skrivet 27 september 2024 kl. 18:56:20Ja, han började i samma veva som han blev vanlig barnskådespelare.
Kul, tänker mest på Knattarna, Sigge Sprätt, Jake (Bernard & Bianca i Australien) framförallt när jag tänker på Staffan och de dubbningarna han gjorde på 80-talet.

Oscar Isaksson

Det är inte helt omöjligt att Staffan Hallerstam medverkar i Dumbos omdubbning, även om jag inte direkt sett hans namn bland de papper som Doreen Denning lämnade efter sig.

DingoPictures2005

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 28 september 2024 kl. 17:04:25Det är inte helt omöjligt att Staffan Hallerstam medverkar i Dumbos omdubbning, även om jag inte direkt sett hans namn bland de papper som Doreen Denning lämnade efter sig.
Kan du avgöra om det är Staffan med röstidentifiering?
Doreen har jobbat med Staffan i bland annat Bambi (omdub), Bernard och Bianca i Australien och Nalle Puh.

Oscar Isaksson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 september 2024 kl. 19:04:20Kan du avgöra om det är Staffan med röstidentifiering?
Doreen har jobbat med Staffan i bland annat Bambi (omdub), Bernard och Bianca i Australien och Nalle Puh.
Jo jag kan höra någon liten likhet.

DingoPictures2005

@Daniel Hofverberg Kan du ta bort informationen om Ruth Langer som Fru Jumbo?
Om källan är Charguigou så säger jag detta.

Både jag och @willdubguru kan bekräfta att Charguigou skriver massor av felaktiga och osäriösa saker på sin hemsida😡.

WillDubGuru har skrivit till Ruth's dotter och hon har bekräftat att hon inte vet vem som hennes mamma spelade i dubben.
Därför kan vi bevisligen säga att Charguigou ljugit ihop det det för uppmärksamhet.

För att nämna en lögn som står på Charguigou's hemsida, det står där att Anita Skorgan spelade in hela Pocahontas inklusive talreplikerna men att Disney sedan var missnöjda med resultatet och att de då valde att casta Guri Schanke som talrösten och källan uppgiven var att det var Guri's egna ord.
Detta visade sig vara en ren lögn när jag kontaktade Guri och frågade....

Så yes ta ingen information därifrån på allvar då massa missinformation står där.