Märkligt att SLBA bara uppger en visning av Dumbo på SVT, när jag kunde svurit på att den visats två gånger. För SVT:s kanaler har väl SLBA bokfört programmen ända sedan 1978, så jag förstår inte var mitt minne kommer ifrån... Kan det vara så att jag blandat ihop SVT med TV3 i mitt minne, så att det är TV3 som visat båda dubbningarna...? Jag minns i alla fall med säkerhet (minst) en TV-visning med 1996 års katastrofdubb - den var i engelsk bildversion, och efter filmens slut visades några textskärmar med svenska röster och studiocredits.
Sant, men det hade ju varit bättre om de istället faktiskt hade råkat ta in 1946 års originaldubb på ljudspåret av misstag... Jag är 99% säker på att det är från originaldubben som låten "Den dagen en elefant flög" på CD-skivan Disney Classics 1 kommer (mest troligt av misstag, då Doreen Denning tillskrivits som textförfattare på konvolutet), och utifrån det verkar det inte vara någon höjdardubb, men det hade ju varit intressant att höra hela dubbningen av historiska skäl.
Är det förresten någon som vet om det någonsin gjorts någon svensk bildversion av Dumbo, med förtexterna på svenska? De flesta äldre Disney-filmer har ju bildbearbetats med förtexter och textskyltar på svenska, men på alla VHS-utgåvor jag känner till (och DVD-utgåvan) är hela bildversionen på engelska. Är det någon som minns om det var samma sak på bio?
Och min ursprungliga fråga om fru Jumbos röst och sångerskan av "Babyn min" i 1972 års dubbning kvarstår. Fru Jumbo har väl bara någon enstaka replik vid dialog (jag kommer bara ihåg en enda på rak arm), men däremot är ju sången mer intressant. Jag tycker inte att rösten låter lik någon av de fyra kvinnliga skådisar som spelar andra rollfigurer enligt rollistan (Meg Westergren, Inger Juel, Helena Reuterblad och Dagmar Olsson), så mest troligt är det någon av de som anges under "Sång" i creditlistan. De kvinnor som finns med där är alltså Kerstin Bagge, Kerstin Dahl, Annica Risberg och Git Skiöld. Är det någon som känner till hur någon av dessa fyra låter och kan avgöra om någon av dem sjunger "Babyn min"?
Hittade i SLBA:s databas en musikassett (musiksaga ?) om Dumbo från 1989 :
"Innehållskod fonogram
Titel/upphov Dumbo : berättelsen och sångerna från den kända filmen / svensk bearbetning: Doreen Denning ; musik: Churchill, Wallace ; berättare: Göte Fyhring
Serie Walt Disney classics
Utgivning [Malmö : Hemmets journal
År/datum 1989]
Utgivningsland Sverige
Speltid (ca 36 min.)
Person Churchill, Frank (kompositör) (textförfattare)
Wallace, Oliver (kompositör) (textförfattare)
Fyhring, Göte (medverkande)
Bagge, Kerstin (medverkande)
Malmsjö, Jan (medverkande)
Denning, Doreen (författare)
Anmärkning Medverkande: Kerstin Bagge ; Jan Malmsjö ; m.fl.
SAB Hcf
Yrea
Yqj
Bärarpost Visa hela bärarposter
1. kompaktkassett (1989])
"
Nu vet inte jag om man har tagit röster, sånger osv direkt från 1972 års dubb (Jan Malmsjö tyder ju på att det är den dubben det gäller) eller gjort några nya inspelningar för denna kassett. Men intressant är det kanske ändå. Det var i alla fall det enda fonogrammet med Dumbo-anknytning i SLBA:s databas.