Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Bidra med creditlistor

Startat av Henrik, 28 januari 2008 kl. 16:27:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag ska se Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem på Onsdag och jag ska försöka fota credits.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Imorgon efter jag sett filmen kommer jaf förhoppningsvis återkomma med credits för Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem :D

gstone

Dom svenska rösterna i Mutant Mayhem är Adil Backman, Anneli Heed, Axel Adelöw, Calle Carlswärd och Stor.

Stor spelar Superfly.

gstone

Här är credits för Mutant Mayhem :D

Erika

Steffan Rudvall

Innebär produktionsledare samma arbetsuppgifter som brukade crediteras som producent?

gstone

Citat från: Erika skrivet  2 augusti 2023 kl. 18:41:54Underbart!

Tack så mycket! :D
För övrigt kan jag säg att dubbningen var jättebra  :D

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  2 augusti 2023 kl. 19:15:31Innebär produktionsledare samma arbetsuppgifter som brukade crediteras som producent?
Utan att ha frågat någon skulle jag gissa att det i dubbningssammanhang sannolikt innebär samma sak, ja.

Jag vet att Disney länge har haft en regel att producent inte får anges på dubbcredits (på deras creditmallar som studiorna ska fylla i står det tydligt "No producer credit will be allowed"), varför studior som dubbar för Disney brukar försöka formulera om sig och skriva något annat istället, och det är väl inte alls omöjligt att samma riktlinjer/regler har spridit sig även till andra filmbolag - eller att studior som även dubbar för Disney slentrianmässigt har återgått till andra formuleringar (för att inte riskera att glömma bort när de dubbar just Disney-filmer).

Sen kan man väl tycka att även "Projektledare" borde innebära snarlika arbetsuppgifter, om vi förutsätter att en dubbning räknas som ett projekt (vilket det förstås formellt sett är); men där kanske det finns vissa skillnader ändå...?

Oscar Isaksson

Har försökt sammanställa lite fler uppgifter till Fablernas värld både TV-serien och långfilmen. Extra credits för långfilmen skiljer sig lite i produktionsuppgifterna som listas i filmens förtexter, så de får vi nog bena ut lite.

Fablernas Värld (TV-serien)

Signaturen sjungs av "Smulorna" tillsammans med Lars Edström

Regi: Kari Thomée

Inspelning: Sveriges Radio

Ljudtekniker: Torbjörn Astervall, Arne Ekström

---------------------------------------------------------------------

Simma lugnt - Mer ur Fablernas värld

Lena Hanson*
Ove Lind
Leppe Sundevall

(*) Lena Hanson medverkar med benäget tillstånd av Electric & Musical Industries Ltd Svenska AB

Samtliga melodier: Sonora Musikförlag

Inspelad november 1970 i Europa Films ateljéer

Tekniska redigeringar: Gert Palmcrantz och Rune Hjelm

Producenter: Calvin Floyd och Göte Wilhelmson

Allmän fråga; är det intressant och viktigt att ta med i credits vilket musikförlag som är kopplade till sånger som förekommer i dubbningar? Tex Sångerna i Fragglarna ligger på AIR Music Scandinavia AB.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  3 augusti 2023 kl. 10:26:33---------------------------------------------------------------------

Simma lugnt - Mer ur Fablernas värld

Lena Hanson*
Ove Lind
Leppe Sundevall

(*) Lena Hanson medverkar med benäget tillstånd av Electric & Musical Industries Ltd Svenska AB

Samtliga melodier: Sonora Musikförlag

Inspelad november 1970 i Europa Films ateljéer

Tekniska redigeringar: Gert Palmcrantz och Rune Hjelm

Producenter: Calvin Floyd och Göte Wilhelmson

Allmän fråga; är det intressant och viktigt att ta med i credits vilket musikförlag som är kopplade till sånger som förekommer i dubbningar? Tex Sångerna i Fragglarna ligger på AIR Music Scandinavia AB.
Trevligt att Leppe Sundevall var med i en dubbning till ;D

gstone

Jag ske se filmen Bionicle: The Legend Reborn Idag och jag ska titta om den har utsatta credits :D

Disneyfantasten

Credits till Rädda Willy 3 finns här, det är inte mycket, men bättre än inget: https://smdb.kb.se/catalog/id/001597126

gstone

Kan jag bidra med credits till ett dataspel eller vill ni bara ha till filmer och serier ? ???

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 14 augusti 2023 kl. 18:35:43Kan jag bidra med credits till ett dataspel eller vill ni bara ha till filmer och serier ? ???
För egen del kan du givetvis bidra med vilka credits du känner för, men i dagsläget har jag inga planer på att skapa någon avdelning för spel på Dubbningshemsidan.

Vill någon annan underhålla en sådan avdelning på sajten har jag inga som helst problem med det, och i så fall kan jag skapa en sådan avdelning och ett gränssnitt för att kunna ladda upp creditlistor, men jag har själv varken tid eller intresse av att skriva ihop credits eller underhålla en sådan avdelning - jag har inte spelat ett enda datorspel på 20 års tid, bortsett från enkla webbaserade Flash-spel och dylikt, och tveksamt om min dator ens klarar av särskilt många spel. :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 augusti 2023 kl. 20:30:40För egen del kan du givetvis bidra med vilka credits du känner för, men i dagsläget har jag inga planer på att skapa någon avdelning för spel på Dubbningshemsidan.
Jag tänkte om någon vill veta vilka rösterna  vara i Bilar spelet ;)