Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 augusti 2023 kl. 14:16:39Kan man få se rollistan?
Självklart, här kommer dubbcreditsen:
Skärmbild (266).png
Skärmbild (267).png
Skärmbild (268).png 

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 augusti 2023 kl. 14:16:39Och "alla" var väl ändå att överdriva rejält? (förresten är det som sagt en helt annan Ariel, samt även en helt annan Triton och en helt annan Gaston)

Förresten så har väl filmen bara funnits i några månaders tid så hur kan "alla" kunnat "vänja sig" vid nyinspelningens röst på så kort tid? (bara för att filmen fått stor publik och marknadsföring?)
Självklart överdrev jag en aning med "alla", men det är helt klart många som sett årets spelfilm - här i Skellefteå var den nästan fullsatt i månader, vilket borde innefatta nästan alla barn som bor i kommunen... Den visas till och med fortfarande på bio, och merparten av biofilmer i Skellefteå visas bara 2 - 3 veckor (en del filmer till och med bara ett par dagar).

Så filmen har blivit populär och sedd av många, men givetvis inte bokstavligen alla.

Men eftersom Ariel och Triton inte har förekommit i andra sammanhang på lång tid, så lär dagens barn inte ha någon annan röst att jämföra med; för alla andra förekomster var innan dagens barn var födda och således mest troligt inget de har sett.

Visst kan en del barn ha sett Den lilla sjöjungfrun från 1989 på Disney+ (eller t.o.m. Blu-Ray), och kan till och med ha sett TV-serien på Disney+ - men varken Sissel Kyrkjebø eller Johanna Ljungberg lär ju ha varit realistiska alternativ till Ariel i dagens läge, så enda kvarvarande rösten som dagens barn kan ha haft någon relation till är således Joanné Nugas... Då måste det således ha varit ett mycket bättre val än att lägga ner en massa tid och pengar på röstprover och godkännanden för en helt ny röst till Ariel som inte gjort rollen förut.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 augusti 2023 kl. 22:19:00Självklart, här kommer dubbcreditsen:
Skärmbild (266).png
Skärmbild (267).png
Skärmbild (268).png 
Självklart överdrev jag en aning med "alla", men det är helt klart många som sett årets spelfilm - här i Skellefteå var den nästan fullsatt i månader, vilket borde innefatta nästan alla barn som bor i kommunen... Den visas till och med fortfarande på bio, och merparten av biofilmer i Skellefteå visas bara 2 - 3 veckor (en del filmer till och med bara ett par dagar).

Så filmen har blivit populär och sedd av många, men givetvis inte bokstavligen alla.

Men eftersom Ariel och Triton inte har förekommit i andra sammanhang på lång tid, så lär dagens barn inte ha någon annan röst att jämföra med; för alla andra förekomster var innan dagens barn var födda och således mest troligt inget de har sett.

Visst kan en del barn ha sett Den lilla sjöjungfrun från 1989 på Disney+ (eller t.o.m. Blu-Ray), och kan till och med ha sett TV-serien på Disney+ - men varken Sissel Kyrkjebø eller Johanna Ljungberg lär ju ha varit realistiska alternativ till Ariel i dagens läge, så enda kvarvarande rösten som dagens barn kan ha haft någon relation till är således Joanné Nugas... Då måste det således ha varit ett mycket bättre val än att lägga ner en massa tid och pengar på röstprover och godkännanden för en helt ny röst till Ariel som inte gjort rollen förut.

Men Myrra Malmberg då? Hon har ju varit Ariels röst i ett flertal sammanhang? (bl.a. Den Lilla Sjöjungfrun 2 Habets Hemlighet 2000, Den Lilla Sjöjungfrun 3 Sagan om Ariel 2008, karaktärens framträdande Sofia Den Första samt Röjar-Ralf Kraschar Internet 2018, och alla dessa borde ju finnas tillgängliga på Disney+?) och hon är fortfarande verksam i en och annan dubbning?

När det gäller Kung Triton så har Åke Lindström varit död sedan 21 år tillbaka och Ingemar Carlehed har inte röstskådespelat särskilt mycket på senare år, så det var väntat att han skulle få en ersättare.

När det gäller Snövit så förstår jag inte varför man byter ut Lizette Pålsson i Röjar-Ralf Kraschar Internet 2018 (där hon fortfarande är Askungen) och i denna film? Jag menar, hon är ju ändå i allra högsta grad fortfarande aktiv inom dubbningssammanhang så det borde inte vara några problem att få henne att upprepa den rollen i dessa två filmer?

Jag har desto mer förståelse för det där med att Molly Sandén och Pauline Kamusewu blir utbytta i och med att de säkerligen har så många järn i elden, men det håller egentligen inte eftersom Wiktoria Johansson (som säkerligen också har många järn i elden) återkom som Vaiana. (men som sagt känns Dominique Pålsson Wiklund som en stark ersättare, jag har fortfarande inte sett denna film ännu så jag kan inte uttala mig om Yamezith Dyall som Tiana, det enda jag vet om henne är dels att hon är Sharon Dyalls brorsdotter och dels att hon gjorde den förut nämnda karaktären i Lightyear från förra året)

Sen tycker jag som sagt det är tråkigt att de övriga prinsessorna inte medverkar...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 augusti 2023 kl. 22:19:00Självklart, här kommer dubbcreditsen:
Skärmbild (266).png
Skärmbild (267).png
Skärmbild (268).png 

Tack för creditsen.

Utifrån rollistan borde det vara Anders Öjebo som Jago och Ole Ornered som Smee. (den sistnämnda gjorde den rollen i Jake och Piraterna i Landet Ingenstans samt karaktärens korta framträdande i Tingeling och Piratfen)

Möjligen kan Stephan Karlsén ha repriserat sin roll som Spegeln ur Hos Musse.

Genom uteslutningsmetoden så skulle jag förutsätta att Annica Smedius är Tamt Garderob samt att den för mig okända Alexander Sherwood är Blomma.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 augusti 2023 kl. 22:36:24Men Myrra Malmberg då? Hon har ju varit Ariels röst i ett flertal sammanhang? (bl.a. Den Lilla Sjöjungfrun 2 Habets Hemlighet 2000, Den Lilla Sjöjungfrun 3 Sagan om Ariel 2008, karaktärens framträdande Sofia Den Första samt Röjar-Ralf Kraschar Internet 2018, och alla dessa borde ju finnas tillgängliga på Disney+?) och hon är fortfarande verksam i en och annan dubbning?
Alla dessa finns ju visserligen på Disney Plus men man kan inte påstå att dessa för dagens barn är mer etablerade röster än spelfilmens.

Spelfilmen är det de flesta barnen har sett när det kommer till Den lilla sjöjungfrun och därför är det just de rösterna barnen känner igen.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 augusti 2023 kl. 22:41:54Alla dessa finns ju visserligen på Disney Plus men man kan inte påstå att dessa för dagens barn är mer etablerade röster än spelfilmens.

Spelfilmen är det de flesta barnen har sett när det kommer till Den lilla sjöjungfrun och därför är det just de rösterna barnen känner igen.

Fast spelfilmen är knappast jämförbar med den tecknade plus dess tillhörande uppföljare och TV-serie, dessutom så brukar ju tecknat vara mer magi, fantasi och tilltalande för barn än spelfilmer? (samt att den tecknade är så modern och kom ut 1989 och tillför en viktig del i Disneys och filmindustrins historia, inte minst startade den filmen Disney-Renässansen)

Förresten så tycker jag att denna film faktiskt är överskattad, har fortfarande inte sett den, men som jag sa förut;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=13264.msg163139#msg163139

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 augusti 2023 kl. 22:52:05Fast spelfilmen är knappast jämförbar med den tecknade plus dess tillhörande uppföljare och TV-serie, dessutom så brukar ju tecknat vara mer magi, fantasi och tilltalande för barn än spelfilmer? (samt att den tecknade är så modern och kom ut 1989 och tillför en viktig del i Disneys och filmindustrins historia, inte minst startade den filmen Disney-Renässansen)

Förresten så tycker jag att denna film faktiskt är överskattad, har fortfarande inte sett den, men som jag sa förut;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=13264.msg163139#msg163139
Det här är ju dock dina åsikter, Det är enkelt att förstå att en 34 år gammal film är mindre etablerad hos den yngre generationen. Tiden går ju...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 augusti 2023 kl. 22:58:15Det här är ju dock dina åsikter, Det är enkelt att förstå att en 34 år gammal film är mindre etablerad hos den yngre generationen. Tiden går ju...

Fast så enkelt är det inte, just Disneys animerade storfilmer har en tendens att vara tidslösa och hålla väl än idag. (undantaget är väl Lilla Kycklingen)

Dessutom känns många Disneys nyinspelningar på senare tid (Djungelboken och uppåt) ännu mera utdaterade än sina tecknade förlagor.

Harley Bailey's Ariel är jätteful och jätte-ihålig och jätte-platt jämfört med tecknade Ariel som tillhör de vackraste och intressantaste Disney-karaktärerna någonsin.

Jag gillar inte att Disney i stort sätt gör nyinspelningar för att "modernisera" eller "tillföra etableringar till yngre generationer", eller för att trissa upp PR och pengar.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 augusti 2023 kl. 23:05:23Fast så enkelt är det inte, just Disneys animerade storfilmer har en tendens att vara tidslösa och hålla väl än idag. (undantaget är väl Lilla Kycklingen)

Dessutom känns många Disneys nyinspelningar på senare tid (Djungelboken och uppåt) ännu mera utdaterade än sina tecknade förlagor.

Harley Bailey's Ariel är jätteful och jätte-ihålig och jätte-platt jämfört med tecknade Ariel som tillhör de vackraste och intressantaste Disney-karaktärerna någonsin.
Som sagt det är dina åsikter och det finns folk som håller med dig och folk som inte gör det.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 augusti 2023 kl. 23:10:38Som sagt det är dina åsikter och det finns folk som håller med dig och folk som inte gör det.

Är väl medveten om det, men jag tycker ändå att det är frustrerande det som de håller på med.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 augusti 2023 kl. 23:05:23Fast så enkelt är det inte, just Disneys animerade storfilmer har en tendens att vara tidslösa och hålla väl än idag. (undantaget är väl Lilla Kycklingen)
Visst håller de än idag, men det är ju inte samma sak som att de fortfarande är populära hos dagens barn och nyare generationer. Visst finns det barn i dagens läge som ser på gamla Den lilla sjöjungfrun och dess uppföljare, men årets spelfilm lär säkert ha setts av 100 gånger fler barn.

Ska vi se rent krasst på saken så hade Disney med all säkerhet inte spelat in någon live-actionfilmatisering av sina tecknade klassiker ifall de gamla filmerna fortfarande lockade många nya tittare och genererade nya intäkter... Men den bistra sanningen är att det är väldigt svårt att tjäna pengar på (sisådär) 30 år gamla filmer i dagens läge, oavsett om det gäller Disney eller andra filmbolag. :(

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 augusti 2023 kl. 03:09:14Visst håller de än idag, men det är ju inte samma sak som att de fortfarande är populära hos dagens barn och nyare generationer. Visst finns det barn i dagens läge som ser på gamla Den lilla sjöjungfrun och dess uppföljare, men årets spelfilm lär säkert ha setts av 100 gånger fler barn.

Ska vi se rent krasst på saken så hade Disney med all säkerhet inte spelat in någon live-actionfilmatisering av sina tecknade klassiker ifall de gamla filmerna fortfarande lockade många nya tittare och genererade nya intäkter... Men den bistra sanningen är att det är väldigt svårt att tjäna pengar på (sisådär) 30 år gamla filmer i dagens läge, oavsett om det gäller Disney eller andra filmbolag. :(

100 gånger, nu överdriver du igen...

Förresten så hade det varit mycket klokare att tjäna pengar på "nya" filmer istället för nyinspelningar, om du förstår vad jag menar.

De kunde åtminstone ha stannat vid Berättelsen om Askungen.

Förresten så har det väl inte hindrat Disney förut med nypremiärer av sina filmer, och just tecknade Den Lilla Sjöjungfrun hade ju ändå nypremiär så sent som 1997-1998. (beroende på vilket land i världen man bor)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 augusti 2023 kl. 08:16:33100 gånger, nu överdriver du igen...

Förresten så hade det varit mycket klokare att tjäna pengar på "nya" filmer istället för nyinspelningar, om du förstår vad jag menar.

Förresten så har det väl inte hindrat Disney förut med nypremiärer av sina filmer, och just tecknade Den Lilla Sjöjungfrun hade ju ändå nypremiär så sent som 1997-1998. (beroende på vilket land i världen man bor)
Han överdriver inte nu heller, Vi som är uppvuxna utan streaming hade inte så mycket att välja på som barn nu har. Barn nu med allt material som finns väljer inte en 34 år gammal film.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 augusti 2023 kl. 08:51:06Han överdriver inte nu heller, Vi som är uppvuxna utan streaming hade inte så mycket att välja på som barn nu har. Barn nu med allt material som finns väljer inte en 34 år gammal film.

Du förstår, jag har svårt för den typen av argument.

Under slutet av året kommer iallafall Wish, kanske inte "jätteoriginell" heller, men mycket bättre än alla nyinspelningar som Disney höft ur sig sedan 2016. (och framförallt bättre än förra årets Pinocchio)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 augusti 2023 kl. 22:39:49Tack för creditsen.

Utifrån rollistan borde det vara Anders Öjebo som Jago och Ole Ornered som Smee. (den sistnämnda gjorde den rollen i Jake och Piraterna i Landet Ingenstans samt karaktärens korta framträdande i Tingeling och Piratfen)

Möjligen kan Stephan Karlsén ha repriserat sin roll som Spegeln ur Hos Musse.

Genom uteslutningsmetoden så skulle jag förutsätta att Annica Smedius är Tamt Garderob samt att den för mig okända Alexander Sherwood är Blomma.
Du har rätt Stephan Karlsén  är Spegeln.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 augusti 2023 kl. 08:16:33Förresten så hade det varit mycket klokare att tjäna pengar på "nya" filmer istället för nyinspelningar, om du förstår vad jag menar.

Dock gillar dom.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"