Jag hade inga problem att rösta på
Indra i alla fall, vare sig via telefon eller i appen. Däremot fick jag försöka några gånger innan jag lyckades ringa och rösta på
Maya, som i början inte funkade via telefon (men däremot i appen). Och jag tror faktiskt inte att TV4 skulle fuska med röster, utan med största sannolikhet stämmer nog resultatet.
Lite synd att
Tess Gustafsson åkte ut, då hon utan tvekan sjöng bra - men hon stack inte riktigt ut på samma sätt som de andra tjejerna, så jag har förståelse för om folk "glömde bort" henne... Dock likväl orättvist, då flera av killarna ikväll utan tvekan var sämre än henne.

Jag tycker ändå det blev hyfsat rättvist resultat, och alla mina favoriter är med till fredagsfinalerna; vilket nog aldrig har hänt förut.

Ikväll var
Nova Luther och
Nadja Holm i särklass bäst, som båda två var helt fantastiska och är både naturliga och proffsiga på scenen samt sjunger fantastiskt. Fortsätter det så här borde någon av de två vinna i år.
Maya Arctaedius var lite sämre än hon varit tidigare, och hade inget suveränt låtval, men hon är ju fantastisk så jag är mycket glad att hon trots allt gick vidare.
Indra Elg är jag också mycket förtjust i, och även om hon kanske inte var som bäst just ikväll så har hon ju en väldigt unik och originell röst som verkligen sticker ut. Dessutom måste det vara väldigt svårt att kunna göra bra ifrån sig när man i direktsändning får veta att man blivit utvald som wildcard, för att bara sekunder senare stå på scen och börja sjunga...
Jag har haft lite svårt för
Ella Hedström tidigare, då jag tyckt att hon blivit lite för mycket, men igår och idag har jag faktiskt börjat uppskatta henne. Hon var riktigt bra ikväll, och hon sjunger ju utan tvekan bra samtidigt som hon är originell som artist (om än inte just röstmässigt).
Men ikväll blev det verkligen uppenbart hur mycket bättre de flesta tjejer är än killarna i år, och bland killarna var det ett flertal som hade ganska svajiga insatser med sura toner... Framförallt
Gabriel och
Herman var jag inte särskilt imponerade av ikväll, som ärligt talat sjöng ganska falskt.
Mattias gjorde heller ingen suverän insats, fastän jag har tyckt om honom tidigare - och hur sjutton tänker man när man i ett sådant här program väljer att sjunga "Stad i ljus"...? Däremot var
Caspar bättre än vanligt, och det här är första gången jag faktiskt tyckt om honom.
För övrigt uppskattar jag verkligen att TV4 i år har infört att man kan rösta gratis via app (5 gånger per deltagare), så att man inte behöver ringa eller SMSa (vilket man heller inte kan göra om man har kontantkort i mobilen och bara har ett visst antal samtal som ingår; om man inte manuellt har fyllt på pengar också). Också trevligt att man inte behöver installera en särskild app för ändamålet, på samma sätt som med
Melodifestivalen, utan att det går via TV4 Play- och C More-apparna (och någon av dem har man förmodligen redan installerad i telefonen).

Det återstår att se om det gör någon skillnad för den "tjejslakt" som nästan oundvikligen brukar inträffa varje höst, men det finns i alla fall en chans - det är flera i min bekantskapskrets som aldrig brukar orka ringa och rösta när det faktiskt kostar pengar, och när man vet att det kostar några kronor är det förmodligen många bland de som inte är inbitna fans som inte ids rösta. Men det är inte alls otroligt att de kan vara mer angelägna att rösta när man kan göra det gratis, särskilt om de redan har någon av apparna installerade så att det inte krävs mycket till ansträngning.