Jag håller fullständigt med att dubbningen av
Aladdin är utmärkt. Den dubbades ju av Filmmixarna, son tog över under en övergångsperiod mellan Barrefelt Produktion och KM Studio. Det är tråkigt att de inte fick i uppdrag att dubba fler Disney-filmer, då det hade varit intressant att se hur andra dubbningar hade blivit. Visst har sångtexterna vissa brister - bl.a. har ju referenserna till
Tusen och en natt försvunnit från "Arabiska Natt" (poängen är ju att "Arabian Nights" inte bara syftar på arabiska nätter utan att det dessutom är den engelskspråkiga titeln på sagosamlingen
Tusen och en natt som
Aladdin kommer ifrån). Men överlag håller sångtexterna en hög klass, och tillhör definitivt Monica Forsbergs bästa verk.
Kanske att omdubbningen av Arabiska natt har kommit på tal någon gång, men jag är inte säker. För övrigt helt idiotiskt, dubba om hela sången bara för att ändra en rad som egentligen inte behövde ändras. Originalversionen var väl, eller kunde uppfattas som rasistisk, och ändrades därför. Den svenska versionen var det aldrig, så man åtgärdade ett problem som inte fanns.
Omdubbningen av Arabiska Natt har kommit på tal förut, och jag håller med att det är väldigt onödigt. Man kan väl på goda grunder förutsätta att Disney i USA beslutade att dubba om alla länders dubbningar på samma sätt som skedde redan på 1990-talet i USA; utan att kolla upp individuella texter. För jag har absolut förståelse för att man i USA velat dubba om en textrad (originalet löd ju "Where they cut off your ear if they don't like your face / It's barbaric, but hey it's home"), men det fanns ju inget skäl att göra om de redan kraftigt nedtonade svenska textraderna.
Vi får dock vara tacksamma att den svenska omdubbningen är betydligt proffsigare gjord än den amerikanska tilläggsdubbningen. Här dubbades ju hela "Arabiska Natt" om med samma sångare som i originaldubben (Per Eggers). I USA däremot spelade man bara in den enda textraden på nytt, och man hör tydligt att det är en helt annan sångare som sjunger just den textraden. Det låter verkligen inte bra...