Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Scooby Doo

Startat av TonyTonka, 16 juli 2008 kl. 01:26:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vilken är den bästa Scooby-Doo tv-serien?

Scooby Doo, Where Are You? (Scooby Doo, Var är du?)
9 (20.9%)
The Scooby-Doo Show
16 (37.2%)
Scooby-Doo and Scrappy
3 (7%)
The New Scooby-Doo Movies
3 (7%)
The New Scooby-Doo Mysteries
0 (0%)
The 13 Ghosts of Scooby-Doo
1 (2.3%)
Scooby's All-Star Laff-A-Lympics
0 (0%)
A Pup Named Scooby-Doo (Valpen Scooby-Doo)
1 (2.3%)
What's New Scooby-Doo? (Våran Scooby-Doo)
4 (9.3%)
Scooby-Doo and Shaggy get a Clue (Scooby-Doo och Shaggy spanar vidare)
0 (0%)
Scooby Doo! Mystery Incorperated (Scooby Doo! Mysteriegänget)
5 (11.6%)
The New Scooby-Doo and Scrappy Show
1 (2.3%)

Antal personer som röstat: 41

TonyTonka

har någon av dessa scooby-doo filmer/serier dubbats till svenska?

The Scooby and Scrappy-Doo Puppy Hour
The New Scooby and Scrappy-Doo Show"
Scooby's Mystery Funhouse
Scooby-Doo! Mystery Incorporated

- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

The Scooby and Scrappy-Doo Puppy Hour har bara visats i USA, så det fullständiga programblocket har därmed aldrig dubbats. Den syndikerade formen Scooby, Scrappy & Yabba Doo (som utgör hälften av det blocket) - gjord för amerikansk syndikation och utlandsvisningar - har däremot dubbats och har åtminstone visats på TV3 dubbad av Mediadubb; kanske även Cartoon Network.

The New Scooby and Scrappy-Doo Show har absolut dubbats till svenska - den dubbades av Mediadubb för visningar på TV3 kring andra halvan av 1990-talet, och har Mediadubbs klassiska röster (Steve Kratz, Staffan Hallerstam, Peter Harryson och Malin Berghagen i de fasta rollerna).

Scooby's Mystery Funhouse var ingen egen serie, utan bara ett amerikanskt paketprogram innehållande avsnitt av Scooby & Scrappy-Doo hämtade från tidigare programblock (bl.a. The Scooby and Scrappy-Doo Puppy Hour). Därmed har avsnitten som ingick i Scooby's Mystery Funhouse dubbats, men de har inte visats i just det skicket utanför USA. Det har inte funnits något skäl att visa just det paketprogrammet här, i och med att Scooby & Scrappy-Doo visats separat i Sverige. Titeln Scooby & Scrappy-Doo kommer alltså från senare syndikation, och de avsnitten ingick ursprungligen som del i entimmeslånga programblock i USA.

Jag känner inte till att Scooby-Doo! Mystery Incorporated har dubbats eller börjat visas än, men så har jag inte tillgång till Cartoon Network så jag är nog inte rätt person att uttala mig. Då serien är producerad med start 2010 så måste den i så fall ha gått under det senaste halvåret på Cartoon Network. Ett avsnitt av serien släpptes dock nyligen som extramaterial på en svensk DVD-utgåva och var där på engelska utan text, vilket gör att man kan misstänka att serien inte har dubbats.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tonytonka skrivet 11 augusti 2010 kl. 20:52:08
vilket dubbingsbolag gjorde specialdubben av Scooby-Doo i utgåvan: "Scooby-Doo på nya äventyr"?
Jag har nu frågat Håkan Mohede om nydubben på VHS-filmen Scooby-Doo på nya äventyr, och han har bekräftat att det mycket riktigt är de röster som Anders postade om nyligen (Kenneth Milldoff, Håkan Mohede och Mats Qviström). Därutöver tycktes han minnas att även Mikael Roupé medverkade.

Dubbningen gjordes tydligen av Salut Audio/Video i Danmark, vilket förklarar att det inte är samma röster som i Sun Studios vanliga dubbningar. Håkan var tydligen själv regissör och Robert Cronholt översatte.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 augusti 2010 kl. 02:19:38
Här kommer äntligen det utlovade ljudklippet på Stellan Skarsgård som Scooby-Doo, som mig veterligen var Sveriges första Scooby-röst i någon film eller TV-serie (före det fanns dock ett par andra röster för LP-skivor och kassettband). De här klippen är hämtade från VHS-filmen Scooby-Doo hos Familjen Addams och i Hollywood från Transfer.

jag bara undrade, kan du fixa klipp på anita wall som velma och gunilla norling som daphne? det vore kul att höra dom (Specielt anita wall verkar intressant).

TonyTonka

Ï kanal 10s utgåvor av Scooby-Doo, Vilka serier är på filmerna (tex, The Scooby-Doo Show, Scooby-Doo - var är du?, new scooby doo movies etc.)

Daniel Hofverberg

Två stycken av Kanal 10s utgåvor innehåller avsnitt av Scooby-Doo and Scrappy-Doo från 1979 (d.v.s. halvtimmesserien där hela Mysteriegänget medverkar; inte den mer kända serien bestående av 7-minutersavsnitt med endast Scooby, Scrappy och Shaggy). Därutöver finns VHS-filmen Scooby-Doo möter Helan och Halvan, som består av ett avsnitt av The New Scooby-Doo Movies. De återstående filmerna innehåller avsnitt av The Scooby-Doo Show.

Alla Kanal 10s utgåvor av Scooby-Doo innehåller också som extra bonus avsnitt av antingen Marmaduke eller Top Cat.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 maj 2011 kl. 23:36:53
Alla Kanal 10s utgåvor av Scooby-Doo innehåller också som extra bonus avsnitt av antingen Marmaduke eller Top Cat.

Vem gör rösten till Top Cat i bonusavsnitten med honom?

Daniel Hofverberg

Ärligt talat kommer jag inte ihåg, men det var i alla fall samma röster i Top Cat som i Scooby-Doo-avsnitten; d.v.s. Bert-Åke Varg, Gunnar Ernblad, Peter Harryson, Irene Lindh, Beatrice Järås och Staffan Hallerstam.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tonytonka skrivet 10 augusti 2010 kl. 13:53:17
Vem gör rösterna till Familjen Addams i Transfers filmen med Scooby?
Din fråga är visserligen väldigt gammal, men först nu har jag sett igenom filmen Scooby-Doo hos familjen Addams från SF/Media Transfer, och ärligt talat lyckas jag inte att identifiera någon i familjen med säkerhet. I Öra & Ögas dubbning brukade det annars vara ett litet persongalleri, och i de flesta av VHS-filmerna gör de fem huvudrollerna (Stellan Skarsgård, Peter Harryson, Anita Wall, Gunilla Norling och Staffan Hallerstam) också många av gästrollerna, men i just det här fallet tycker jag spontant inte att det låter som någon av dem.

Den enda jag känner mig hyfsat säker på är att Uncle Fester spelas av Peter Harryson - hans röst är visserligen kraftigt förställd vid de flesta tillfällen, men vid Festers första replik används en vanlig röst och där hör man tydligt att det är Peter Harryson. Det får mig att misstänka att det är Peter även vid de senare replikerna, trots att rösten inte alls låter likadan. Antingen det eller också görs Fester av två olika skådisar, så att Peter Harryson fick komplettera någon replik som huvudskådisen glömt.

Ifall någon är bättre på att identifiera röster än jag, så bifogar jag ljudklipp på alla familjemedlemmar i familjen Addams i Öra & Öga-dubben av Scooby-Doo hos familjen Addams (vilket i klartext innebär avsnittet Wednesday is Missing av The New Scooby-Doo Movies). De som medverkar i ljudklippet är, i den ordning som deras första repliker förekommer i klippet:
Lurch, Morticia, Gomez, Onsdag (Wednesday), Pugsley, Farmor och Fester.

Jag skulle uppskatta hjälp att identifiera alla dessa röster. Pugsleys röst tycker jag låter väldigt bekant, men jag lyckas inte att placera in den. Några av de andra låter smått bekanta, men just nu står det stilla för mig.

TonyTonka

Den sista repliken (den om brödet) låter också som Peter Harryson, så jag är hyfsat säker på att det är han. även repliken "jag är fester" låter som honom. jag tycker dock att både Onsdag och Pugsley lät som riktiga barn.
Morticia kanske kan vara Gunilla Norling, men känner inte till hennes röst, ett klipp på hennes insats som Daphne skulle sitta fint. eventuellt skulle det kunna vara Anita Wall, men känner inte till hennes röst heller.
Gomez låter dock inte så bekant, den enda skådisen jag skulle kunna tänka mig (av dom som gör scooby-gänget), är Stellan Skarsgård. Lurch känner jag inte igen, och Mormor kunde jag inte höra så mycket.

Daniel Hofverberg

Morticia är definitivt inte Anita Wall - hennes röst går inte att ta miste på. Det låter inte som Gunilla Norling heller, tycker jag. Farmor kan möjligtvis tänkas vara Anita Wall som förställt rösten, men det är svårt att avgöra då hon bara verkar ha en enda replik i hela avsnittet.

Men jag har gjort i ordning ljudklipp på Gunilla Norling och Anita Wall, som jag bifogar här.

Elios

Jo jag hade bara en liten fråga. Är Gunilla Norling släkt med skådespelaren och Kuzco-rösten Figge Norling?

TonyTonka

Jag är väldigt osäker, men Gunilla Norling kan (med väldigt tillgjord röst) göra Onsdag, men är som sagt väldigt osäker.

ddubbning

Lurch- Roger Storm (?)

Morticia- Irene Lindh (? Vissa drag i rösten påminner om henne)

Gomez- Andreas Nilsson

Onsdag- ? (Kan mycket väl vara Gunilla Norling, hör vissa likheter med Daphneljudfilen)

Pugsley-? (Förmodligen en barnskådespelare)

Farmor-? (Svårt att avgöra på en replik som sagt, men kan som sagt vara Anita Wall, hör vissa likheter när jag jämför med Velmaljudfilen)

Fester- ? (Rösten låter väldigt bekant, men kan inte placera den. Möjligen kan det vara Andreas Nilsson, men jag är väldigt osäker)

Daniel Hofverberg

Tror du verkligen att Gomez är Andreas Nilsson? Jag hör visserligen en viss likhet med hans röst, men den här dubbningen borde ha gjorts 1985 och såvitt jag vet hade han ännu inte börjat i branschen då. Enligt vad han själv sagt så var det väl först 1987 som han började dubba, i och med dubben av DuckTales och andra sammanhang där Kalle Anka medverkade.

Jag är mycket tveksam om Roger Storm var aktiv 1985 heller, och är därför skeptisk till honom också.

Att Pugsley nästan garanterat är en barnskådis håller jag helt med om, och jag tycker att rösten låter väldigt bekant fast jag inte lyckas att placera in honom. Kan det tänkas vara någon aktiv barnskådis som varit med i andra filmer/serier under samma tidsperiod...?

Jag håller med Tonytonka att Fester med största sannolikhet är Peter Harryson. Det är ju helt solklart att det är han på repliken "Jag är Fester", och därför verkar det mest troligt att det är Peter även vid karaktärens senare repliker (om än mer förställd då än vid den första repliken).