Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Scooby Doo

Startat av TonyTonka, 16 juli 2008 kl. 01:26:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vilken är den bästa Scooby-Doo tv-serien?

Scooby Doo, Where Are You? (Scooby Doo, Var är du?)
9 (20.9%)
The Scooby-Doo Show
16 (37.2%)
Scooby-Doo and Scrappy
3 (7%)
The New Scooby-Doo Movies
3 (7%)
The New Scooby-Doo Mysteries
0 (0%)
The 13 Ghosts of Scooby-Doo
1 (2.3%)
Scooby's All-Star Laff-A-Lympics
0 (0%)
A Pup Named Scooby-Doo (Valpen Scooby-Doo)
1 (2.3%)
What's New Scooby-Doo? (Våran Scooby-Doo)
4 (9.3%)
Scooby-Doo and Shaggy get a Clue (Scooby-Doo och Shaggy spanar vidare)
0 (0%)
Scooby Doo! Mystery Incorperated (Scooby Doo! Mysteriegänget)
5 (11.6%)
The New Scooby-Doo and Scrappy Show
1 (2.3%)

Antal personer som röstat: 41

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 april 2020 kl. 00:06:41
Både Peter Harryson och Thomas Engelbrektsson var faktiskt 40 år när de börja dubba Shaggy

Visste inte du att gänget var tonåringar? Jag menar i serien Mysteriegänget (Mystery Inc) går de ju på High School

Vem dubbade Shaggy då? Håller med att dem ser ju lite normal gamla ut men om det är High School då och dem har yngre röster så ska det ju utspela sig när dem är yngre tonåringar eller unga vuxna.  ::)

Simon Axelsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 april 2020 kl. 23:58:04
Som sagt så har Hanna Barbera sagt att han i alla fall i Scooby Doo Where are you! är 17 år.  I den första spelfilmen skulle han egentligen vara en knarkare för att det är från början var en R film och sedan blev Pg så kunde man inte ha med det.

Jo, jag är medveten om situationen med åldersgränsen.   
   Jag tror nog att den hade blivit bättre om filmen gjordes om från början istället för att manuset skulle bli klippt i. Det blev lite som en konstig balansgång mellan barnvänligt och vuxet, med allt för många sex och drogskämt (även fast de inte åstadkom allt för ofta) för att den skulle funka som barnfilm till 100 procent och ett alldeles för långt prutt och rapskämt för att funka helt för de vuxna, eller ivarjefall de äldre.
   Skådespelarinsatserna var helt okej, Matthew Lillard klart bäst, och handlingen helt okej, men som en första film i en serie känns den, som en del andra säger, som den egentliga andra filmen i serien. Tvåan är bättre enligt mig då den känns mer som en ordentlig Scooby Doo film och funkar bättre som barnunderhållning, trots några enstaka vuxna skämt, då de med den hade hittat sin publik.
   Scooby Doo funkar ju dock generellt bäst animerad, alltså alltihop och inte bara han.
   Angående att han är knarkare tror jag att många antar det, han är ju en hippie, har en lustig röst och är ofta jäkligt chill. Jag får ta och kolla upp det.

Angående tidslinjen, finns det en fullständig sådan som sträcker sig från hans unga dar till nutid, kronologiskt enligt filmerna och serierna såklart?

"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 13 april 2020 kl. 00:10:22
Vem dubbade Shaggy då? Håller med att dem ser ju lite normal gamla ut men om det är High School då och dem har yngre röster så ska det ju utspela sig när dem är yngre tonåringar eller unga vuxna.  ::)
Det var Jesper som dubbade honom där.
De har alltid varit tonåringar förutom i Valpen Scooby Doo och Scooby Doo på Zombieön och eftersom att Jesper var 20 år när han började att dubba Shaggy betyder det att han är den som är närmast Shaggys ålder.

Steffan Rudvall

Citat från: Simon Axelsson skrivet 13 april 2020 kl. 00:14:12
Jo, jag är medveten om situationen med åldersgränsen.   
   Jag tror nog att den hade blivit bättre om filmen gjordes om från början istället för att manuset skulle bli klippt i. Det blev lite som en konstig balansgång mellan barnvänligt och vuxet, med allt för många sex och drogskämt (även fast de inte åstadkom allt för ofta) för att den skulle funka som barnfilm till 100 procent och ett alldeles för långt prutt och rapskämt för att funka helt för de vuxna, eller ivarjefall de äldre.
   Skådespelarinsatserna var helt okej, Matthew Lillard klart bäst, och handlingen helt okej, men som en första film i en serie känns den, som en del andra säger, som den egentliga andra filmen i serien. Tvåan är bättre enligt mig då den känns mer som en ordentlig Scooby Doo film och funkar bättre som barnunderhållning, trots några enstaka vuxna skämt, då de med den hade hittat sin publik.
   Scooby Doo funkar ju dock generellt bäst animerad, alltså alltihop och inte bara han.
   Angående att han är knarkare tror jag att många antar det, han är ju en hippie, har en lustig röst och är ofta jäkligt chill. Jag får ta och kolla upp det.

Angående tidslinjen, finns det en fullständig sådan som sträcker sig från hans unga dar till nutid, kronologiskt enligt filmerna och serierna såklart?
Det finns ingen en officiell tidslinje bara teorier

Simon Axelsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 april 2020 kl. 00:20:22
  Det finns ingen en officiell tidslinje bara teorier

Okej, vet du någon bra teoretisk tidslinje?

Steffan Rudvall

Citat från: Simon Axelsson skrivet 13 april 2020 kl. 00:24:49
Okej, vet du någon bra teoretisk tidslinje?
Det är svårt eftersom som vi har sätt hur Shaggy och gänget träffade Scooby flera gånger och varje gång träffas det på ett annat sätt än gången innan men en teori är att Mystery Incorporated är ett eget universum.

Elios

Förstår ej varför man dubbar Shaggy som även ser ut i serien ut att vara runt 30-40 år i dem gamla serierna och även i dem från typ början på 00-talet. Så dubbas han av en man på 30 eller 40 år. Han ser ju i den riktiga spelfilmen och dem andra inte alls ut att vara tonåringar. Eller nja med undantag för Daphne då förstås som ser ut som en ungvuxen. Som jag tycker att Sarah Michelle Gellar gör en bra prestation som Daphne.   ;D
Dem andra är inte tonåringar för Sören i dem filmerna dom är ju uppemot 30 år fan. Dem nämner ju även dom i början som de kända Mysteriegänget och då verkar det som att dom ändå har hållit på ett tag.  :o
Skulle vilja säga då att Jesper Adefeldt är den ÄNDA som faktiskt kan få Shaggy att låta som en tonåring som han nu sägs vara.  ::)

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 13 april 2020 kl. 00:52:18
Förstår ej varför man dubbar Shaggy som även ser ut i serien ut att vara runt 30-40 år i dem gamla serierna och även i dem från typ början på 00-talet. Så dubbas han av en man på 30 eller 40 år. Han ser ju i den riktiga spelfilmen och dem andra inte alls ut att vara tonåringar. Eller nja med undantag för Daphne då förstås som ser ut som en ungvuxen. Som jag tycker att Sarah Michelle Gellar gör en bra prestation som Daphne.   ;D
Dem andra är inte tonåringar för Sören i dem filmerna dom är ju uppemot 30 år fan. Dem nämner ju även dom i början som de kända Mysteriegänget och då verkar det som att dom ändå har hållit på ett tag.  :o
Skulle vilja säga då att Jesper Adefeldt är den ÄNDA som faktiskt kan få Shaggy att låta som en tonåring som han nu sägs vara.  ::)
Vad tycker du om den nya filmen Scoob tycker du att de  ser ut som 30 till 40 åringar även i den?

Simon Axelsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 april 2020 kl. 00:34:26

Det är svårt eftersom som vi har sätt hur Shaggy och gänget träffade Scooby flera gånger och varje gång träffas det på ett annat sätt än gången innan men en teori är att Mystery Incorporated är ett eget universum.

Jo, det större teorierna (inte hela tidslinjer) nämner att vissa delar av Scooby Doos "canon" tar plats i olika alternativa verkligheter. Hade varit kul att hitta tidslinjer baserade på vad vi vet och på så sätt list ut hur gamla de alla skulle vara idag i de olika tidslinjerna

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 april 2020 kl. 01:00:58

Vad tycker du om den nya filmen Scoob tycker du att de  ser ut som 30 till 40 åringar även i den?

Nja 20-30 år kanske. Kollade upp den nu.  ::)

Henrik Karlsson

På Filmstaden står det att Scoob har premiär på nyårsafton stämmer detta?

Simon Axelsson

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 14 april 2020 kl. 00:38:17
På Filmstaden står det att Scoob har premiär på nyårsafton stämmer detta?

Nej, det datumet använder de när de inte fått besked om när filmen faktiskt släpps efter bland annat fördröjning på obestämd tid

Gustav Jonsson

Har Scooby Doo och Cyberjakten givits ut på blu-ray i Sverige eller någon annanstans med svenskt tal?

Simon Axelsson

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 14 april 2020 kl. 11:43:32
Har Scooby Doo och Cyberjakten givits ut på blu-ray i Sverige eller någon annanstans med svenskt tal?

Vill minnas att jag sett den på Cartoon Network på svenska, dock flera år sedan

Daniel Hofverberg

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 14 april 2020 kl. 11:43:32
Nej. Såvitt jag vet har Scooby-Doo och cyberjakten bara släppts på Blu-Ray i USA som enda land i världen, och den utgåvan har bara engelskt och spanskt ljudspår. :(

I alla andra länder är det "bara" DVD som gäller.