Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Pinocchio

Startat av TonyTonka, 27 juli 2008 kl. 22:28:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

salle

Tänkte jag kunde liva upp denna tråd.
Jag har Pinocchio på DVD och skulle gärna vilja ha originaldubbningen från 1941 till den.
Scenen där Pinocchio omvandlas till en åsna är tyvärr inte alls lika effektfull i omdubbningen från 1995  :'(.
Jag skulle kunna göra den synkningen av ljudet åt dig Daniel  :).

TonyTonka

Enligt denna sidan spelas Lampis/Lampglas av Håkan Westergren i originaldubbningen, kan det verkligen stämma?  ???

https://disneyinternationaldubbings.weebly.com/pinocchio--swedish-cast.html
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 22 maj 2020 kl. 13:05:49
Enligt denna sidan spelas Lampis/Lampglas av Håkan Westergren i originaldubbningen, kan det verkligen stämma?  ???

https://disneyinternationaldubbings.weebly.com/pinocchio--swedish-cast.html
Det har jag väldigt svårt att tänka mig, trots att sidan uppger en artikel i Aftonbladet från 1941 som källa (som finns inscannad som bild på webbsidan).

Å andra sidan uppger som ni ser samma Aftonbladet-artikel också att Sven-Olof Sandberg gör Benjamin Syrsas sångröst, och det råder ju ingen större tvekan om att det inte stämmer...

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 maj 2020 kl. 13:21:26
Det har jag väldigt svårt att tänka mig, trots att sidan uppger en artikel i Aftonbladet från 1941 som källa (som finns inscannad som bild på webbsidan).

Å andra sidan uppger som ni ser samma Aftonbladet-artikel också att Sven-Olof Sandberg gör Benjamin Syrsas sångröst, och det råder ju ingen större tvekan om att det inte stämmer...

Men det är väl inte helt omöjligt?

Enligt samma sida säger en annan Aftonbladet-artikel att Gösta Winge (släkt med Torsten Winge) sjunger Ser du stjärnan i det blå? i originaldubbningen.

Adam Larsson

Citat från: TonyTonka skrivet 22 maj 2020 kl. 13:58:24

Enligt samma sida säger en annan Aftonbladet-artikel att Gösta Winge (släkt med Torsten Winge) sjunger Ser du stjärnan i det blå? i originaldubbningen.
På den sidan står det faktiskt

Benjamin Syrsa

Jiminy Cricket

Torsten Winge (speaking) & Sven-Olof Sandberg (or) Gösta Winge (?) (singing)

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 22 maj 2020 kl. 13:58:24

Omöjligt är det väl inte, men våra uppgifter om Björn Frisell som Lampglas kommer ju från arvodeslistor - som jag gissar bör vara mer tillförlitliga än tidningsartiklar; i synnerhet som samma tidningsartikel som sagt uppger att Sven-Olof Sandberg gjorde Benjamin Syrsas sångröst (vilket vi vet inte kan stämma, då Sven-Olof Sandberg sjöng i ett helt annat röstläge).

Det är dock mycket intressant varför Aftonbladet i en artikel från 1987 uppger att Gösta Winge sjöng "Ser du stjärnan i det blå?" - varifrån kommer egentligen dessa uppgifter...? Jag känner inte till Gösta Winge (eller vem han är/var), så jag har ingen aning hur hans röst lät, men även där tycker jag ju att arvodeslistor borde stämma. Visserligen stod ju inte någon rollfigur utsatt i arvodeslistorna för Nathan Görling, men fick han gage för sin medverkan i Pinocchio så måste han ju rimligen ha varit med i någon form - och det finns liksom inte så många andra rollfigurer över som Nathan kan ha gjort, plus att originaldubben ju inte har någon kör att tala om så att Wiggerskvartetten kan ha medverkat som helhet...

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 maj 2020 kl. 20:57:23
Omöjligt är det väl inte, men våra uppgifter om Björn Frisell som Lampglas kommer ju från arvodeslistor - som jag gissar bör vara mer tillförlitliga än tidningsartiklar; i synnerhet som samma tidningsartikel som sagt uppger att Sven-Olof Sandberg gjorde Benjamin Syrsas sångröst (vilket vi vet inte kan stämma, då Sven-Olof Sandberg sjöng i ett helt annat röstläge).

Det är dock mycket intressant varför Aftonbladet i en artikel från 1987 uppger att Gösta Winge sjöng "Ser du stjärnan i det blå?" - varifrån kommer egentligen dessa uppgifter...? Jag känner inte till Gösta Winge (eller vem han är/var), så jag har ingen aning hur hans röst lät, men även där tycker jag ju att arvodeslistor borde stämma. Visserligen stod ju inte någon rollfigur utsatt i arvodeslistorna för Nathan Görling, men fick han gage för sin medverkan i Pinocchio så måste han ju rimligen ha varit med i någon form - och det finns liksom inte så många andra rollfigurer över som Nathan kan ha gjort, plus att originaldubben ju inte har någon kör att tala om så att Wiggerskvartetten kan ha medverkat som helhet...

Lite långsökt kanske, men Nathan är kanske den manliga marionettdockan? Eller kanske sångröst till någon annan av de manliga figurerna? Kanske är de manliga dockorna hela Wiggerskvartetten?

Har tivolimaskinerna dialog i originaldubbningen? I så fall kanske Nathan Görling och/eller Wiggerskvartetten spelade dem?

Jag har inte sett originaldubbningen, så jag vet inte.

Fast om Håkan Westergren spelade Lampglas så är ju frågan i stället vilken figur som Björn Frisell spelar.

TonyTonka

Citat från: Alexander skrivet  8 december 2018 kl. 18:37:49
Ser du stjärnan I det blå? Allt du önskar kan du få.

Jag vill berätta att en creditslista har nu tillkommit på bloggen om dubbningarna av Pinocchio. Stort tack till Disney Character Voices och KM Studio för deras hjälp med att leta fram dokumentationen de hade i sina arkiv.  ;) Och som alltid vill jag också tacka Dubbningshemsidan och Disneyania för deras expertis i det här när jag har undrat över något.

https://nouw.com/magicgold/dubbcredits-pinocchio-33799080

Listan är nästan komplett, men måste tyvärr meddela att inga papper fanns bevarade längre om vem som spelade Alexander i omdubbningen. Hade önskat att vi skulle lösa den gåtan äntligen men dessvärre stod det inget namn med i papperna.

En positiv överraskning var att Kuskens egennamn var med och är alltså Barker, samma namn som från boken.

Jag utgår från att varken regissör eller skådespelare kommer ihåg vem som är Alexanders röst i omdubbningen? Spontant gissar jag på antingen Jimmy Björndahl, Gabriel Hagenfors, Kristin Westman, Linnea Hagenfors eller Hanna Storm-Nielsen är rösten till Alexander i omdubbningen.

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 22 maj 2020 kl. 22:24:52
Jag utgår från att varken regissör eller skådespelare kommer ihåg vem som är Alexanders röst i omdubbningen? Spontant gissar jag på antingen Jimmy Björndahl, Gabriel Hagenfors, Kristin Westman, Linnea Hagenfors eller Hanna Storm-Nielsen är rösten till Alexander i omdubbningen.

Jag skulle nog sätta en slant på att det är Hanna Storm-Nielsen...

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  8 december 2018 kl. 18:37:49
Ser du stjärnan I det blå? Allt du önskar kan du få.

Jag vill berätta att en creditslista har nu tillkommit på bloggen om dubbningarna av Pinocchio. Stort tack till Disney Character Voices och KM Studio för deras hjälp med att leta fram dokumentationen de hade i sina arkiv.  ;) Och som alltid vill jag också tacka Dubbningshemsidan och Disneyania för deras expertis i det här när jag har undrat över något.

https://nouw.com/magicgold/dubbcredits-pinocchio-33799080

Listan är nästan komplett, men måste tyvärr meddela att inga papper fanns bevarade längre om vem som spelade Alexander i omdubbningen. Hade önskat att vi skulle lösa den gåtan äntligen men dessvärre stod det inget namn med i papperna.

En positiv överraskning var att Kuskens egennamn var med och är alltså Barker, samma namn som från boken.

Fast i filmen säger ju också Ärlige John "Vad sägs Barker?" när de sitter på krogen och dricker öl! (strax innan han föreslår dem att tjäna lite grova pengar)

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 22 maj 2020 kl. 22:23:03
Kanske är de manliga dockorna hela Wiggerskvartetten?

Har tivolimaskinerna dialog i originaldubbningen?

Jag har inte sett originaldubbningen, så jag vet inte.

Jag har heller inte sett originaldubbningen i sin helhet, men det är fullt möjligt att Wiggerskvartetten spelar de manliga Marionettdockorna, och att några eller alla av dessa medlemmar spelar Tivolimaskinerna (kanske detta är en vild gissning, men kanske Tord Stål spelar någon av dem, han medverkade ju i både Snövit och De Sju Dvärgarna - där han spelade Magiska Spegeln, Jägaren och Berättaren - , Askungen - där han spelade Gus och Hertigen - , Alice i Underlandet - där han spelade Hattmakaren, Hjärter Kung och Tvåan - , samt Peter Pan - där han spelade George Darling - , men vad vet jag egentligen)

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 maj 2020 kl. 20:57:23

Tekniskt sett så står det ju ingen figur för Björn Frisell heller.

Tror du att Wiggerskvartetten kan vara rösterna till tivolimaskinerna?

gstone

Jag älskar Bo Maniette som Ärlige John  ;D ;D

Det är Maniettes nästa bästa roll i mitt tycke !

Han är så färgglad i rollen !(bildligt talat :D) ;D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Lilla My

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 maj 2021 kl. 02:51:09
Är det rimligt att betala 700 kr för Pinocchios originaldubbning?

https://www.tradera.com/item/302149/467579685/pinocchio-unikt-omslag-las-beskrivning-

Åååh jag skulle fortfarande vilja ha en digital kopia av orginaldubben. Saknar den så otroligt mycket!