Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Vem är bäst som Pelle Svanslös

Startat av E, 16 november 2018 kl. 21:39:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Favoriten är...?

Mats Åhlfeldt
2 (33.3%)
Erik Lindgren
0 (0%)
Björn Kjellman
4 (66.7%)
Adam Pålsson
0 (0%)

Antal personer som röstat: 6

E

Elios

Förknippar typ bara Björn Kjellman i rollen.
Men någon som förresten vet vad Mats Åhlfelt gör idag?

Lillefot

Utsäkta för ännu en uppdragning av en tråd, men jag har nyligen sett om filmen från 80-talet (och Amerikatt för första gången). Så det passar att ge en åsikt kring Pelles röster.

Svaret kommer vara partiskt, men Mats Åhlfeldt är nummer ett som karaktären för mig. Pelle är en mycket vänlig katt, om än ganska naiv som alltid kan lära sig en sak eller två. Och de tonerna förmedlar Mats riktigt bra med sin röst, och med bonusen att han också har en fin sångröst när det väl behövs. Allt detta står i bra kontrast med Ernst-Hugo Järegårds tolkning av Måns, som är full av elakhet och avsky.

Nu är 80-talsfilmen det Pelle Svanslös-media som jag älskar mest (utöver Gösta Knutssons böcker, samt ljudböckerna med Peter Harryson), så jag är som sagt väldigt partisk här.

Erik Lindgrens insats i sig är bra, och han talar med god inlevelse genom Amerikatt... men han låter märkbart yngre än vad Mats gjorde, och det har jag ganska svårt för. Mats lät som en tonåring i sin insats, medans Erik i jämförelse låter mer som en 10-årig pojke. Kontinuiteten mellan filmerna blir därför lidande för min del, och gör att jag inte rankar honom lika högt. Sedan ska det tilläggas att jag inte tyckte riktigt lika mycket om Amerikatt som den första filmen överlag, tack vare att den var mindre verklighetsförankrad
Spoiler
(att den delen av filmen visar sig i slutändan vara en dröm hjälper föga för mig)
[close]
och den tredje akten kändes inte sammankopplad med resten av handlingen.

Det var flera är sedan jag såg 2020 års film, så det är svårt att helt uttala sig om Adam Pålssons insats. Men från det jag minns så gjorde han bra ifrån sig, och fick fram både Pelles vänlighet och naivitet i de scener där det var tänkt. Ifall någon ny produktion görs så får han gärna återvända till rollen.

Björn Kjellmans insats kan jag faktiskt inte uttala mig om, då jag personligen aldrig har varit intresserad av vare sig julkalendern eller den stora kattjakten. Jag föredrar när Pelle och hans vänner visas som katter, istället för utklädda skådespelare.
Psykiska hälsan är sådär igen, så kommer troligen inte vara så aktiv ett tag.

MOA

Citat från: Lillefot skrivet 20 november 2024 kl. 00:22:35Utsäkta för ännu en uppdragning av en tråd, men jag har nyligen sett om filmen från 80-talet (och Amerikatt för första gången). Så det passar att ge en åsikt kring Pelles röster.

Svaret kommer vara partiskt, men Mats Åhlfeldt är nummer ett som karaktären för mig. Pelle är en mycket vänlig katt, om än ganska naiv som alltid kan lära sig en sak eller två. Och de tonerna förmedlar Mats riktigt bra med sin röst, och med bonusen att han också har en fin sångröst när det väl behövs. Allt detta står i bra kontrast med Ernst-Hugo Järegårds tolkning av Måns, som är full av elakhet och avsky.

Nu är 80-talsfilmen det Pelle Svanslös-media som jag älskar mest (utöver Gösta Knutssons böcker, samt ljudböckerna med Peter Harryson), så jag är som sagt väldigt partisk här.

Erik Lindgrens insats i sig är bra, och han talar med god inlevelse genom Amerikatt... men han låter märkbart yngre än vad Mats gjorde, och det har jag ganska svårt för. Mats lät som en tonåring i sin insats, medans Erik i jämförelse låter mer som en 10-årig pojke. Kontinuiteten mellan filmerna blir därför lidande för min del, och gör att jag inte rankar honom lika högt. Sedan ska det tilläggas att jag inte tyckte riktigt lika mycket om Amerikatt som den första filmen överlag, tack vare att den var mindre verklighetsförankrad
Spoiler
(att den delen av filmen visar sig i slutändan vara en dröm hjälper föga för mig)
[close]
och den tredje akten kändes inte sammankopplad med resten av handlingen.

Det var flera är sedan jag såg 2020 års film, så det är svårt att helt uttala sig om Adam Pålssons insats. Men från det jag minns så gjorde han bra ifrån sig, och fick fram både Pelles vänlighet och naivitet i de scener där det var tänkt. Ifall någon ny produktion görs så får han gärna återvända till rollen.

Björn Kjellmans insats kan jag faktiskt inte uttala mig om, då jag personligen aldrig har varit intresserad av vare sig julkalendern eller den stora kattjakten. Jag föredrar när Pelle och hans vänner visas som katter, istället för utklädda skådespelare.
Måste hålla med, vars e Mats Åhlfeldt & Erik Lindgren idag? Har dom gjort något annat än Pelle Svanslös?

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 20 november 2024 kl. 11:32:40Måste hålla med, vars e Mats Åhlfeldt & Erik Lindgren idag? Har dom gjort något annat än Pelle Svanslös?
Den förstnämnda är Toulouse i Aristocats, Hoppsan i Robin Hood och Blomma som vuxen i omdubbningen av Bambi.

Den andrenämnda är Taran i originaldubbningen av Taran och Den Magiska Kitteln.

Jag tycker nog att Mats Åhlfeldt borde ha gjort Taran i originaldubbningen istället för Erik Lindgren då han enligt mig lät på tok för ung för att passa rollen, på samma sätt tycker jag även att någon tjej i målbrottet borde ha gjort Eilonwy istället för Josefin Ahlqvist av samma anledning, hursomhelst så tycker jag att Nick Atkinson och Therese Reuterswärd i omdubbningen passar klart bättre för dessa karaktärerna.