Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Snobben (Eurotrolls dubbningar)

Startat av TonyTonka, 31 augusti 2008 kl. 21:23:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tryffel

Citat från: gstone skrivet  3 juli 2024 kl. 21:20:38Vill barn idag ens se så långsamma saker ? ???

Om man jämför till exempel Dumma Mej 4 som jag just kom hemifrån att sett på bio är Snobben specialerna rena sömnpillerna ::) ::) ;D

Du förstår dig inte på vad Snobben är. Väldigt många av de som ser och konsumerar Snobben är vuxna människor.  Det var världens största Comic-strip under de 50 år som den pågick just för att den var väldigt smart, med många filosofiska frågeställningar, och tilltalade därmed en stor vuxen publik, och delvis är det likadant med de tecknade filmerna.  Jag känner väldigt många vuxna männiiskor som läser Snobben serierna och en del av dessa ser även filmerna. Dumma mig är för mig bara tramsiga barnfilmer utan djup och mening. En förolämpning att jämföra dessa två 8)

MOA

Citat från: tryffel skrivet 16 augusti 2025 kl. 21:49:17Du förstår dig inte på vad Snobben är. Väldigt många av de som ser och konsumerar Snobben är vuxna människor.  Det var världens största Comic-strip under de 50 år som den pågick just för att den var väldigt smart, med många filosofiska frågeställningar, och tilltalade därmed en stor vuxen publik, och delvis är det likadant med de tecknade filmerna.  Jag känner väldigt många vuxna männiiskor som läser Snobben serierna och en del av dessa ser även filmerna. Dumma mig är för mig bara tramsiga barnfilmer utan djup och mening. En förolämpning att jämföra dessa två 8)
2 saker som inte kan jämföras

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: tryffel skrivet 16 augusti 2025 kl. 21:49:17Dumma mig är för mig bara tramsiga barnfilmer utan djup och mening. En förolämpning att jämföra dessa två 8)
du är dum( så du borde gilla den ;D ;D)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Citat från: gstone skrivet 16 augusti 2025 kl. 22:28:36du är dum( så du borde gilla den ;D ;D)
Skriv inte så där, nu kränker du honom

Oskar

Citat från: gstone skrivet 16 augusti 2025 kl. 22:27:10du förolämpade mig >:(
kan ni blir vuxna någon det är barnslig med personangrepp. jag tycker synd om att det är inte gratis längre att titta på Snobben eftersom Apple tv plus är endast betalar tjänst.

MOA

Citat från: Oskar skrivet 17 augusti 2025 kl. 13:34:18kan ni blir vuxna någon det är barnslig med personangrepp. jag tycker synd om att det är inte gratis längre att titta på Snobben eftersom Apple tv plus är endast betalar tjänst.
Ja det tycker vi alla, fast det är en annan dubbning på Apple TV va?

Oskar

Citat från: MOA skrivet 17 augusti 2025 kl. 17:27:31Ja det tycker vi alla, fast det är en annan dubbning på Apple TV va?
jag vet att finns nya dubbning på Snobben.

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 17 augusti 2025 kl. 17:27:31Ja det tycker vi alla, fast det är en annan dubbning på Apple TV va?
Ja, alla Snobben-produktioner på Apple TV+ - både sådana som sänts och släppts förut och nyproducerade serier och filmer - har nya dubbningar av Eurotroll. På gott och ont.

Citat från: Oskar skrivet 17 augusti 2025 kl. 13:34:18jag tycker synd om att det är inte gratis längre att titta på Snobben eftersom Apple tv plus är endast betalar tjänst.
Det håller jag med om, och framförallt är Apple TV+ en smalare tjänst som inte alls lika många har - det vore en annan femma om Snobben fanns på exempelvis Netflix, som många har och som blivit någon slags de facto standard.

Men utöver de som har Apple-telefoner och liknande är det nog inte så många som ens känner till den tjänsten...

tryffel

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 augusti 2025 kl. 18:41:40Ja, alla Snobben-produktioner på Apple TV+ - både sådana som sänts och släppts förut och nyproducerade serier och filmer - har nya dubbningar av Eurotroll. På gott och ont.
Det håller jag med om, och framförallt är Apple TV+ en smalare tjänst som inte alls lika många har - det vore en annan femma om Snobben fanns på exempelvis Netflix, som många har och som blivit någon slags de facto standard.

Men utöver de som har Apple-telefoner och liknande är det nog inte så många som ens känner till den tjänsten...

Nackdelen är ju också, att även om man har tjänsten så finns det absolut ingn garanti att de kommer att vara kvar där om ett år eller två.  Då kan det ha flyttats nån annanstans, eller så finns det inte nånstans. Oförutsägbarheten i streaming-branchen är dryg.  En liten kul nyhet är iaf att en rejäl DVD/Blue Ray-box släpps nu i höst som samlar 40 av de 45 filmerna.  Dock bara Amerikansk utgåva bekräftad såhär långt.

https://www.blu-ray.com/news/?id=36865

Nån form av Europeisk utgåva låter väl inte helt orimligt, men det känns tveksamt, och att det skulle komma nån med svenskt tal, eller ens svensk text ser jag nästan som helt uteslutet.  DVD-marknaden har verkligen förändrats de senaste 10 åren.  Förr släpptes det oerhört mycket svenska och nordiska utgåvor av det mesta.  Ofta väldigt lata släpp med rikitigt kort speltid så att man kunde dela upp serier i så många filmer som möjligt. Nu är det ofta mer på varje släpp, men till priset av att Sverige är en för liten marknad för att satsa på, och det är ju trist eftersom de flesta av dessa filmer faktiskt finns dubbade nu på svenska, (visserligen av olika bolag)

Adam Larsson

Citat från: tryffel skrivet 17 augusti 2025 kl. 19:53:01Nackdelen är ju också, att även om man har tjänsten så finns det absolut ingn garanti att de kommer att vara kvar där om ett år eller två.  Då kan det ha flyttats nån annanstans, eller så finns det inte nånstans. Oförutsägbarheten i streaming-branchen är dryg.  En liten kul nyhet är iaf att en rejäl DVD/Blue Ray-box släpps nu i höst som samlar 40 av de 45 filmerna.  Dock bara Amerikansk utgåva bekräftad såhär långt.

https://www.blu-ray.com/news/?id=36865

Nån form av Europeisk utgåva låter väl inte helt orimligt, men det känns tveksamt, och att det skulle komma nån med svenskt tal, eller ens svensk text ser jag nästan som helt uteslutet.  DVD-marknaden har verkligen förändrats de senaste 10 åren.  Förr släpptes det oerhört mycket svenska och nordiska utgåvor av det mesta.  Ofta väldigt lata släpp med rikitigt kort speltid så att man kunde dela upp serier i så många filmer som möjligt. Nu är det ofta mer på varje släpp, men till priset av att Sverige är en för liten marknad för att satsa på, och det är ju trist eftersom de flesta av dessa filmer faktiskt finns dubbade nu på svenska, (visserligen av olika bolag)
Snobben kommer få vara kvar det är typ hela deras barnutbud

tryffel

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 februari 2021 kl. 13:27:28De två svenska 1960- och 1970-talsboxarna innehåller förvisso ett flertal av de avsnitt som Scanbox tidigare gett ut på DVD, närmare bestämt 10 stycken, men tyvärr långt ifrån alla.

Med reservation för misstag, så innehöll väl dessa DVD-utgåvor följande specialer:

Snobben - 1960's Collection
A Charlie Brown Christmas (1965) (fanns med på Scanbox-DVD:n Julfirande)
Charlie Brown's All-Stars (1966) (fanns med på Scanbox-DVD:n Skolstart)
It's The Great Pumpkin, Charlie Brown (1966) (fanns med på Scanbox-DVD:n Halloween)
You're In Love, Charlie Brown (1967) (fanns med på Scanbox-DVD:n Kärlek)
He's Your Dog, Charlie Brown (1968) (fanns med på Scanbox-DVD:n Påsk)
It Was A Short Summer, Charlie Brown (1969) (fanns med på Scanbox-DVD:n Skolstart)

Snobben - 1970's Collection
Play It Again, Charlie Brown (1971) (fanns med på Scanbox-DVD:n Valentine)
You're Not Elected, Charlie Brown (1972) (fanns med på Scanbox-DVD:n Skolstart)
There's No Time For Love, Charlie Brown (1973) (fanns med på Scanbox-DVD:n Halloween)
A Charlie Brown Thanksgiving (1973) (nydubbad)
It's A Mystery, Charlie Brown (1974) (nydubbad)
It's The Easter Beagle, Charlie Brown (1974) (fanns med på Scanbox-DVD:n Påsk)

Därutöver släppte Warner Bros. några tema-DVD:er i Sverige med Snobben, som innehåller Snobben-specialer:

Happiness is Peanuts: Team Snoopy:
Lucy Must Be Traded, Charlie Brown (2003) (nydubbad)
Plus ett avsnitt av The Charlie Brown and Snoopy Show: Snoopy's Brother Spike

Happiness is Peanuts: Snoopy's Adventure
Snoopy's Getting Married, Charlie Brown (1985) (fanns med på Scanbox-DVD:n Kärlek)
Plus ett avsnitt av The Charlie Brown and Snoopy Show: Snoopy and the Giant

Charlie Brown's Christmas Tales:
Is This Goodbye, Charlie Brown? (1983) (fanns med på Scanbox-DVD:n Du är bäst, Snobben)
Charlie Brown's Christmas Tales (2002) (nydubbad)

Happiness is Peanuts: Snow Days
She's a Good Skate, Charlie Brown (1980) (fanns med på Scanbox-DVD:n Julfirande)
Plus ett avsnitt av The Charlie Brown and Snoopy Show: Sally's Sweet Babboo

Summa summarum: Med bara de två 1960's Collection och 1970's Collection är det alltså 11 specialer som saknas som Scanbox släppt på DVD. Om man räknar med nyss nämnda tema-DVD:er blir det istället 8 specialer som saknas. Närmare bestämt saknas följande avsnitt från följande Scanbox-DVD:er:

Halloween:
It's Magic, Charlie Brown

Julfirande:
Happy New Year, Charlie Brown
She's a Good Skate, Charlie Brown (fanns med på tema-DVD, men inte på Collection-DVD:erna)

Valentine:
Be my Valentine, Charlie Brown
Life is a Circus, Charlie Brown

Påsk:
Snoopy's Reunion

Kärlek:
It's flashbeagle, Charlie Brown
Snoopy's Getting Married, Charlie Brown (fanns med på tema-DVD, men inte på Collection-DVD:erna)

Skolstart:
Innehåller inga avsnitt som inte Warner Bros. gett ut

Du är bäst, Snobben:
You're the greatest, Charlie Brown
Someday you'll find her, Charlie Brown
Is This Goodbye, Charlie Brown? (fanns med på tema-DVD, men inte på Collection-DVD:erna)

Alla Warner Bros. DVD-utgåvor är ju tyvärr också utgångna, men kanske inte lika svåra att få tag i som Scanbox-DVD:erna (som trots allt är äldre)...

I bl.a. USA och Storbritannien har det ju även getts ut en Snobben - 1970's Collection, Volym 2, men tyvärr hittar jag inget som tyder på att den någonsin kom ut i Sverige. :( Den innehöll 6 specialer, varav 2 av dem getts ut av Scanbox och resterande aldrig har dubbats till svenska.

Tack för allt gjort du har gjort i denna tråden. Det har varit lärorikt för mig att få lite bättre koll på de minst sagt röriga DVD-släppen.  Kan göra att litet tillägg A Charlie Brown Thanksgiving inte är dubbat till svenska på 70tals-samlingen.  Den finns bara med engelskt tal och svensk text.  Så då är det väl egentligen bara ett enda avsnitt på 60 och 70tals-samlingen som inte har släppt tidigare av Scanbox på svenska, och det är Its a Mysteri Charlie Brown. På baksidan av 70als-samlingen så står det arr Play it again Charlie Brown släpps för första gången på DVD, men det stämmer ju inte eftersom den finns med på Valentin-DVDn.

Daniel Hofverberg

Citat från: tryffel skrivet 18 augusti 2025 kl. 23:18:47Tack för allt gjort du har gjort i denna tråden. Det har varit lärorikt för mig att få lite bättre koll på de minst sagt röriga DVD-släppen.  Kan göra att litet tillägg A Charlie Brown Thanksgiving inte är dubbat till svenska på 70tals-samlingen.  Den finns bara med engelskt tal och svensk text.  Så då är det väl egentligen bara ett enda avsnitt på 60 och 70tals-samlingen som inte har släppt tidigare av Scanbox på svenska, och det är Its a Mysteri Charlie Brown.
På mitt exemplar av Samlingen från 70-talet har A Charlie Brown Thanksgiving mycket riktigt bara engelskt tal och svensk text - jag ber om ursäkt att jag skrivit fel i just inlägget du citerat ovan, men jag skrev om det även bl.a. här:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=654.msg198897#msg198897

Har du också samma DVD, och att avsnittet inte har någon svensk dubbning hos dig heller? I så fall är det väl troligt att det faktiskt inte finns någon dubbning - jag var ju inne på om det eventuellt kunde vara så att jag fått ett "måndagsexemplar" av DVD:n, och att felet rättats till vid senare upplagor; så att det alltså finns vissa exemplar som har svenskt tal (i och med att inget nämns på omslaget om att svenskt tal ska saknas). Men är det samma sak för dig, så minskar ju den sannolikheten...

Citat från: tryffel skrivet 18 augusti 2025 kl. 23:18:47På baksidan av 70als-samlingen så står det arr Play it again Charlie Brown släpps för första gången på DVD, men det stämmer ju inte eftersom den finns med på Valentin-DVDn.
Uttalandet stämmer om man ser till bara Warner Home Video, och vanligtvis brukar distributörer inte ta hänsyn till vad andra distributörer har släppt - de är helt enkelt i en egen bubbla, där bara deras egna företag existerar... Så Warner Bros. har med största sannolikhet aldrig ens hört talats om att Scanbox hade släppt serien på DVD innan.

tryffel

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 augusti 2025 kl. 23:58:44På mitt exemplar av Samlingen från 70-talet har A Charlie Brown Thanksgiving mycket riktigt bara engelskt tal och svensk text - jag ber om ursäkt att jag skrivit fel i just inlägget du citerat ovan, men jag skrev om det även bl.a. här:
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=654.msg198897#msg198897

Har du också samma DVD, och att avsnittet inte har någon svensk dubbning hos dig heller? I så fall är det väl troligt att det faktiskt inte finns någon dubbning - jag var ju inne på om det eventuellt kunde vara så att jag fått ett "måndagsexemplar" av DVD:n, och att felet rättats till vid senare upplagor; så att det alltså finns vissa exemplar som har svenskt tal (i och med att inget nämns på omslaget om att svenskt tal ska saknas). Men är det samma sak för dig, så minskar ju den sannolikheten...
Uttalandet stämmer om man ser till bara Warner Home Video, och vanligtvis brukar distributörer inte ta hänsyn till vad andra distributörer har släppt - de är helt enkelt i en egen bubbla, där bara deras egna företag existerar... Så Warner Bros. har med största sannolikhet aldrig ens hört talats om att Scanbox hade släppt serien på DVD innan.
Tack för länken, lätt att missa något när det har skrivits så mycket. Ja jag kollade upp min 70tals-samling nu ikväll så det var nog inget måndagsexemplar som du fick.  Tror du att Its a Mystery Charie Brown, (glömt vad den heter på svenska) dubbades bara för 70tals-samlingen? För den verkar aldrig ha visats på SVT heller. Jag lyckades precis få tag på de två Boxarna, en blå och en gul  som samlar alla Scanbox-dvder men jag får väl behålla den nu lite värdefulla  70tals-samlingen eftersom den trots allt har ett exklusivt dubbat avsnitt ;D

Daniel Hofverberg

Citat från: tryffel skrivet 19 augusti 2025 kl. 00:39:25Tack för länken, lätt att missa något när det har skrivits så mycket. Ja jag kollade upp min 70tals-samling nu ikväll så det var nog inget måndagsexemplar som du fick.  Tror du att Its a Mystery Charie Brown, (glömt vad den heter på svenska) dubbades bara för 70tals-samlingen? För den verkar aldrig ha visats på SVT heller. Jag lyckades precis få tag på de två Boxarna, en blå och en gul  som samlar alla Scanbox-dvder men jag får väl behålla den nu lite värdefulla  70tals-samlingen eftersom den trots allt har ett exklusivt dubbat avsnitt ;D
Ja, It's a Mystery, Charlie Brown har dubbats speciellt för den DVD-utgåvan av SDI Media, och hade mig veterligen inte dubbats i något sammanhang sedan innan.

Nuförtiden har ju dock det avsnittet, liksom de allra flesta andra avsnitt, dubbats om av Eurotroll för Apple TV+. Alltså finns det totalt två dubbningar av det avsnittet, och själv föredrar jag utan tvekan Apple-dubben jämfört med Warners exklusiva dubbning.
(För de avsnitt som SVT beställde dubbning av "vinner" dock deras dubb i jämförelse, åtminstone i mina ögon)