Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lady & Lufsen

Startat av TonyTonka, 30 november 2008 kl. 12:03:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 augusti 2024 kl. 01:37:57Om den kopia som Doreen Denning fick av originaldubben vid dubbningsarbetet med omdubbningen finns bevarad, så lär den i så fall finnas hos Svenska Filminstitutet; för det var ju dit som Doreens dödsbo skänkte det material som hon lämnat efter sig.

Jag ser dock inget i
SFIs sammanställning som verkar stämma överens med VHS-band med originaldubben, så jag misstänker att det aldrig lämnades in dit. Annars är det väl inte helt omöjligt att någon anhörig till henne tagit hand om bandet, om de insåg att det faktiskt var något värdefullt på det, men mer sannolikt är det nog att kopian inte finns bevarad. :(
(Jag menar: det är väl inte så troligt att bandet skulle vara märkt med "ORIGINALDUBB SOM ALDRIG SLÄPPTS PÅ VHS - OERHÖRT SÄLLSYNT OCH VÄRDEFULLT; TA VÄL HAND OM DET!", så att anhöriga insett vad det verkligen var i efterhand...)
Filminstitutet tar inte emot några kassetter till sina samlingar oavsett format.

Det lilla jag vet och hur Svenska Filminstitutet jobbar, så var de bara villiga att ta emot papper (i pärmar och arkiv-kartonger.) restan har inte varit av intresse för dem och samlingarna. I fallet med Doreen Dennings-arkiv så saknas det på sina ställen kompletterande personliga dokument och anteckningar, dessa var troligtvis inte ordentligt insorterade av hennes själv.

Hon hade ganska mycket sparat, som just då efter hennes död visste ingen vad sammanhanget var eller värdet i att av hennes arbeten.

Bla försvann hennes kassettband med den producerade men outgivna ljudberättelsen "Djungleboken 3" som hon skrev och dramatiserade.

Oskar

Jag vet varför dom dubbar om. p.g.a det gick inte mixa om orginaldubbning till stereo ljud. Disney vill har stereo ljud. Tyvärr finns bara slutmix i Mono ljud.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 augusti 2024 kl. 01:37:57Om den kopia som Doreen Denning fick av originaldubben vid dubbningsarbetet med omdubbningen finns bevarad, så lär den i så fall finnas hos Svenska Filminstitutet; för det var ju dit som Doreens dödsbo skänkte det material som hon lämnat efter sig.

Jag ser dock inget i
SFIs sammanställning som verkar stämma överens med VHS-band med originaldubben, så jag misstänker att det aldrig lämnades in dit. Annars är det väl inte helt omöjligt att någon anhörig till henne tagit hand om bandet, om de insåg att det faktiskt var något värdefullt på det, men mer sannolikt är det nog att kopian inte finns bevarad. :(
(Jag menar: det är väl inte så troligt att bandet skulle vara märkt med "ORIGINALDUBB SOM ALDRIG SLÄPPTS PÅ VHS - OERHÖRT SÄLLSYNT OCH VÄRDEFULLT; TA VÄL HAND OM DET!", så att anhöriga insett vad det verkligen var i efterhand...)
☹️, då finns nog bara SF:s 16mm kopia bevarad och SF verkar inte ha förståelse för vad de sitter på.
Då vi är flera som försökt förklara att rösterna som hörs vid jul är lost media och hur viktig originaldubben är att bevara för framtida generationer och vi alla har typ fått svaret att de inte tänker digitalisera något och att de vägrar tillgängliggöra om inte Disney ger tillåtelse.

Jag har försökt efterfråga originaldubben i filmsamlar (optisk) grupper på Facebook men tyvärr så verkar ingen ha den och fick typ svaret att alla kopior som funnits åkt till destruktion om de inte blivit stulna.

Jag är både arg, ledsen och frustrerad över att den versionen jag sett varje jul så länge jag kan minnas är lost media.
Det som också rent utsagt gör ont att tänka på är att Sverige, Finland och Holland var de enda länderna som fick filmen omdubbad innan den kom vhs.
Har gett omdubben en chans men den är hemsk för någon som växt upp med Malmsjö som Lufsen varje jul.
Originalversion är ett skämt till originalversion som inte borde finnas då en person gör typ alla röster (Bill Thompson) och en person gör de kvinnliga rösterna (Peggy Lee).

DingoPictures2005

Citat från: Oskar skrivet  9 augusti 2024 kl. 06:40:01Jag vet varför dom dubbar om. p.g.a det gick inte mixa om orginaldubbning till stereo ljud. Disney vill har stereo ljud. Tyvärr finns bara slutmix i Mono ljud.
Men en så omtyckt dubb borde man bara respektera att den är i Mono?
Och sedan hur kan Bill Thompson:s utpisssade urinsten till originalversion godkännas?
Där en person typ gör alla röster?
Vid det här laget är jag tyvärr säker på att Disney eldat alla kopior av filmen med originaldubben de äger☹️.

Disneyfantasten

Jag vet inte om du redan visste om detta, @DingoPictures2005 , men om det skulle vara någon tröst, så finns iallafall stora delar av originaldubbningen utgiven på en LP-skiva som @Oscar Isaksson lade upp på YouTube för några år sedan;  :)

(Det är visserligen inte hela originaldubbningen, men bättre än ingenting iallafall...)

https://m.youtube.com/watch?v=Z-VRw7I29eU&pp=ygUPTGFkeSBvY2ggbHVmc2Vu

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 augusti 2024 kl. 08:12:00Jag vet inte om du redan visste om detta, @DingoPictures2005 , men om det skulle vara någon tröst, så finns iallafall stora delar av originaldubbningen utgiven på en LP-skiva som @Oscar Isaksson lade upp på YouTube för några år sedan;  :)

(Det är visserligen inte hela originaldubbningen, men bättre än ingenting iallafall...)

https://m.youtube.com/watch?v=Z-VRw7I29eU&pp=ygUPTGFkeSBvY2ggbHVmc2Vu
Yes har lyssnat på den

DingoPictures2005

@Daniel Hofverberg 
Min kompis Gustaf och @Hey Arnold på svenska fick svar av Svenska Filminstitutet att det hade kollat sitt arkiv och att den mytomspunna Lady & Lufsen och Törnrosa kopian inte existerade.

Detta betyder tyvärr nog att inga 16mm kopior av filmerna har funnits och att de endast blivit biovisade.
Chanserna att en 35mm kopia blivit stulen och fortfarande exsisterar är så minimala att det typ är omöjligt då detta skulle kräva.
Först och främst måste någon gjort inbrott hos en biograf.
Sedan måste personen ha kommit undan i rättegången.
Sedan så kräver det också att en kopia blivit sparad i 40 år vilket bara det är nästintill orimligt.
Ja nu förstår att kopior kan blivit stulna i transporten eller liknande men det var inte vanligt att folk snodde 35mm filmer tyvärr.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 12 augusti 2024 kl. 14:40:21@Daniel Hofverberg
Min kompis Gustaf och @Hey Arnold på svenska fick svar av Svenska Filminstitutet att det hade kollat sitt arkiv och att den mytomspunna Lady & Lufsen och Törnrosa kopian inte existerade.

Detta betyder tyvärr nog att inga 16mm kopior av filmerna har funnits och att de endast blivit biovisade.
Verkligen...? Betyder det att 16 mm-kopiorna faktiskt innehöll omdubben, trots att det verkar väldigt sent med 1989 för 16 mm-film, eller hade Swedish Films 16 mm-rullar av de två filmerna blivit förstörda innan de skänkte filmerna till Svenska Filminstitutet?

Min nyligen bortgångne kontakt hade själv tittat i Swedish Films 16 mm-katalog från någon gång under 1980-talet, och där stod det "Svenskt tal" på både Lady och Lufsen och Törnrosa. Han visste tyvärr inte vilket årtal från 1980-talet som katalogen kom från, men även om den råkade vara från 1989 verkar det snabbt om omdubben verkligen hann släppas på 16 mm-film samma år som filmen gick upp på bio...

att båda filmerna släppts på 16 mm råder ingen tvekan om, men det finns förstås en liten möjlighet att ryktena är felaktiga och att de faktiskt innehöll omdubben - men jag tycker att 1989 känns sent att släppa en ny dubbad film på 16 mm-film, då det ju var långt efter formatets glansdagar och när 16 mm-film nästan var dött och begravt... Törnrosa känns lite mer sannolikt att det kan ha varit med omdubben, där ju filmen dubbades om 1980 - fortfarande efter 16 mm-formatets största glansdagar, men medan det fortfarande förekom i alla fall.

Oscar Isaksson

Är det bekräftat att Svenska Filminstitutet tagit emot de omnämnda filmerna och resten av katalogen från Swedish Film?

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 12 augusti 2024 kl. 14:40:21Chanserna att en 35mm kopia blivit stulen och fortfarande exsisterar är så minimala att det typ är omöjligt då detta skulle kräva.
Först och främst måste någon gjort inbrott hos en biograf.
Sedan måste personen ha kommit undan i rättegången.
Sedan så kräver det också att en kopia blivit sparad i 40 år vilket bara det är nästintill orimligt.
Ja nu förstår att kopior kan blivit stulna i transporten eller liknande men det var inte vanligt att folk snodde 35mm filmer tyvärr.
Jag tror också att chansen är väldigt liten att hitta en 35mm kopia av Lady och Lufsen eller Törnrosa med gammal dubbning.

Däremot håller jag inte med dig om en del av dina påstående och slutsatser. Jag tror aldrig jag har hört talas om något fall där någon har gjort inbrott på en biograf och stulit en film. Däremot var det inte helt ovanligt att filmer kom bort i transporten. Inte för att någon ville stjäla filmerna, utan helt enkelt därför att filmer skickades fel och blev liggande någonstans där de inte skulle vara. Det vi idag skulle kalla "den mänskliga faktorn".

Jag har också hört om en del fall där man har hittat kvarglömda filmer på nerlagda biografer många år efteråt, t.ex. när huset skulle rivas.

Om man verkligen hade velat stjäla en film på en biograf skulle man inte ens behöva göra inbrott för att göra det. Jag vet biografer där man brukade samla filmer som ankom eller skulle skickas i foajén, samtidigt som publiken rörde sig i lokalen. Det hade varit ett ögonblicks verk att hugga ett sånt paket, och lätt att komma undan med osedd.

BPS

När jag frågade dem svarade de med att de inte hade någon koll på om det fått något av Swedish Films och att det inte vara på tal att kolla upp detta eftersom att jag är privatperson.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 12 augusti 2024 kl. 14:40:21Sedan så kräver det också att en kopia blivit sparad i 40 år vilket bara det är nästintill orimligt.
Det är inte alls orimligt. Jag har visserligen aldrig själv samlat på 35mm filmer, däremot har jag flera 16mm-filmer i min samling som är 50-60 år gamla. Och jag känner samlare som handlar med och byter 35- och 70mm filmkopior nästan oberoende av ålder. Gränsen går vid början av 50-talet. Innan dess var filmen brandfarlig, och sån vill man inte förvara hemma i sin bostad eller ens i ett förråd.

Problemet med gamla filmkopior är förstås att en del förstörs av sig själv - bleks, krymper eller övergår i ättika, s.k. vinegar syndrome. Men många är fortfarande körbara trots sin ålder, speciellt om de har förvarats svalt, torrt och mörkt.

Oscar Isaksson

Citat från: BPS skrivet 12 augusti 2024 kl. 15:50:52När jag frågade dem svarade de med att de inte hade någon koll på om det fått något av Swedish Films och att det inte vara på tal att kolla upp detta eftersom att jag är privatperson.
Då är det alltså där det klämmer. Nu klarnar allt mycket mer kring detta.

Inte undra på att det varit så luddiga svar om Lady och Lufsen eller Törnrosa.
Speciellt om flera personer inte har förklarat bakgrunden till den förfrågan som de har ställt till Svenska Filminstitutet.

BPS

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 12 augusti 2024 kl. 16:20:57Då är det alltså där det klämmer. Nu klarnar allt mycket mer kring detta.

Inte undra på att det varit så luddiga svar om Lady och Lufsen eller Törnrosa.
Speciellt om flera personer inte har förklarat bakgrunden till den förfrågan som de har ställt till Svenska Filminstitutet.
Har du försökt att ställa den frågan? Jag menar du kan ju ändå referera till din forskning.

DingoPictures2005

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 augusti 2024 kl. 15:48:53Jag tror också att chansen är väldigt liten att hitta en 35mm kopia av Lady och Lufsen eller Törnrosa med gammal dubbning.

Däremot håller jag inte med dig om en del av dina påstående och slutsatser. Jag tror aldrig jag har hört talas om något fall där någon har gjort inbrott på en biograf och stulit en film. Däremot var det inte helt ovanligt att filmer kom bort i transporten. Inte för att någon ville stjäla filmerna, utan helt enkelt därför att filmer skickades fel och blev liggande någonstans där de inte skulle vara. Det vi idag skulle kalla "den mänskliga faktorn".

Jag har också hört om en del fall där man har hittat kvarglömda filmer på nerlagda biografer många år efteråt, t.ex. när huset skulle rivas.

Om man verkligen hade velat stjäla en film på en biograf skulle man inte ens behöva göra inbrott för att göra det. Jag vet biografer där man brukade samla filmer som ankom eller skulle skickas i foajén, samtidigt som publiken rörde sig i lokalen. Det hade varit ett ögonblicks verk att hugga ett sånt paket, och lätt att komma undan med osedd.
När jag frågade om Lady & Lufsen i Facebook gruppen Smalfilm & Projektorer Köp och Sälj så fick jag i princip samma svar som Osis sagt.
Att Disney hade stenkoll på alla deras och att Disney filmer extremt sällan kom på vift och att chanserna att hitta en 35mm kopia är så minimala att det knappt kan hända.