Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lady & Lufsen

Startat av TonyTonka, 30 november 2008 kl. 12:03:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 12 augusti 2024 kl. 14:40:21@Daniel Hofverberg
Min kompis Gustaf och @Hey Arnold på svenska fick svar av Svenska Filminstitutet att det hade kollat sitt arkiv och att den mytomspunna Lady & Lufsen och Törnrosa kopian inte existerade.
Citat från: Oscar Isaksson skrivet 12 augusti 2024 kl. 15:43:02Är det bekräftat att Svenska Filminstitutet tagit emot de omnämnda filmerna och resten av katalogen från Swedish Film?
Jag har frågat Svenska Filminstitutet om 16 mm-filmerna från Swedish Film, och har nu fått följande svar från ansvariga för Filmarkivet:

Citat från: Filmarkivet, Svenska FilminstitutetTack för ditt mail,

Det stämmer att Swedish film gjort en stor donation till oss. Det är många olika material och format.

I dagsläget har vi ingen översikt att erbjuda för externt bruk och de olika objekten är ännu inte registrerade i Svensk Filmdatabas.

Jag kan tyvärr heller inte bedöma när detta kan komma att bli tillgängligt.
Så det säger alltså ingenting om de har fått just Lady och Lufsen och Törnrosa eller inte...

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 augusti 2024 kl. 15:06:44Jag har frågat Svenska Filminstitutet om 16 mm-filmerna från Swedish Film, och har nu fått följande svar från ansvariga för Filmarkivet:
Så det säger alltså ingenting om de har fått just Lady och Lufsen och Törnrosa eller inte...
Om filmerna finns kvar så måste de digitaliseras och spridas innan det är för sent!

Törnrosa tror jag dock innehåller omdubben.
Med tanke på att filmen dubbades om såpass tidigt, dock har Törnrosa aldrig intresserat mig super mycket då jag tycker det är en väldigt förutsägbar film........ Dock föredrar jag Törnrosa på Engelska då jag tycker musik är det bästa med filmen och Mary Costas har en väldigt bra sångröst speciellt i Once upon a dream.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 augusti 2024 kl. 15:06:44Jag har frågat Svenska Filminstitutet om 16 mm-filmerna från Swedish Film, och har nu fått följande svar från ansvariga för Filmarkivet:
Tack. Då är det helt enkelt att sitta lugnt i båten, vara tålmodig i väntan på att något dyker upp så småningom.

willdubguru

Hey all. I noticed an edit to the film's Swedish Wikipedia page with a new voice. On April 23rd, 2024, the page was edited with the new information :
https://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Lady_och_Lufsen&diff=next&oldid=54614668

Swedish 1955
Tony (singing) : Carl-Erik Thambert

The source attributed to this information on the Wikipedia page is Aftonbladet 02/16/1956 (Page 15.) Does anyone have this article so this can be investigated further ?

Thanks in advance !! :)

Oscar Isaksson

Citat från: willdubguru skrivet 29 augusti 2024 kl. 02:07:26Hey all. I noticed an edit to the film's Swedish Wikipedia page with a new voice. On April 23rd, 2024, the page was edited with the new information :
https://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Lady_och_Lufsen&diff=next&oldid=54614668

Swedish 1955
Tony (singing) : Carl-Erik Thambert

The source attributed to this information on the Wikipedia page is Aftonbladet 02/16/1956 (Page 15.) Does anyone have this article so this can be investigated further ?

Thanks in advance !! :)
I looked up the source earlier today at The National Library of Sweden.
bib4345612_19560216_0_45_0015.jpg

willdubguru

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 30 augusti 2024 kl. 17:19:01I looked up the source earlier today at The National Library of Sweden.
bib4345612_19560216_0_45_0015.jpg
Thanks Oscar !! Seems this was written about the EP album from 1956 while also claiming that Carl-Erik Thambert sang the film version. 
https://www.non-disneyinternationaldubbingcredits.com/uploads/6/5/9/0/65903623/[vinyl_record_materials]_lady_and_the_tramp_-_swedish_1956.jpg

Dubbningshemsidan says Ivar Wahlgren is responsible for both speaking and singing for Tony. Is Carl-Erik Thambert the singing voice and Ivar Wahlgren is the speaking voice ? 

TonyTonka

Vem är den kvinnliga körsolisten i Bella Notte i originaldubbningen?  ???
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 24 december 2024 kl. 15:34:38Vem är den kvinnliga körsolisten i Bella Notte i originaldubbningen?  ???
Jag undrar detsamma.

TonyTonka

Är det någon som har en mp3-fil eller videolänk till Bella Notte från originaldubbningen?  ???
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

DingoPictures2005