Författare Ämne: Önska creditlistor  (läst 246305 gånger)

gstone och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 8 846
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Önska creditlistor
« Svar #1455 skrivet: 21 januari 2020 kl. 16:06:14 »
Dolittle har primär VÄLDIGT SNART. Hoppas få kan få tag på kompletta credits inom kort. Många av rösterna redan på nätet, men en del saknas.
Jag har mailat till distributören UIP, och väntar på svar. :)

Utloggad Erik Dahlberg

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 324
    • Visa profil
« Svar #1456 skrivet: 21 januari 2020 kl. 16:10:54 »
Angående detta så såg jag att vore det inte enklare att bara skriva "alla roller: Felix Härngren" i creditlistan för Torkel i knipa?
När jag såg listan så tänkte jag samma sak

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #1457 skrivet: 21 januari 2020 kl. 16:22:08 »
Angående detta så såg jag att vore det inte enklare att bara skriva "alla roller: Felix Härngren" i creditlistan för Torkel i knipa?
Generellt sett brukar jag skriva av officiella credits mer eller mindre rakt av, och uttrycker mig därför på samma sätt som de gör där. I fallet med Torkel i knipa har de officiella creditlistorna uttryckts just så där med alla rollfigurer specificerade, och detsamma gäller creditsen för Lucky Luke rensar stan (vilket leder till väldigt udda eftertexter...). Då gör jag det detsamma, just för att så nära som möjligt efterlikna officiella creditlistor. :)

Visst hade det varit enklare, men om filmbolaget/distributören väljer att uttrycka sig på ett visst sätt i officiella creditlistor vill jag ogärna frångå deras kreativa vision. Enda undantagen jag brukar göra är om officiella creditlistor uppenbarligen innehåller felaktigheter, viktiga roller som saknas eller ologiska formuleringar - exempelvis brukar jag ta mig friheten att ändra "Dialoginstruktör" (som står ibland) till "Dialogregissör", just för att det ska bli tydligare vad det faktiskt handlar om.

Självklart ingen regel utan undantag, men i just det här fallet ser jag ingen anledning till att göra undantag när de officiella rollistorna anges så här.

Inloggad gstone

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 5 159
  • Jag har Aspergers och älskar film !
    • Visa profil
« Svar #1458 skrivet: 21 januari 2020 kl. 16:25:06 »
När jag såg listan så tänkte jag samma sak

Ja det är sant min mentor på gymnasiet berättade det för mig när han fick veta att jag var intresserad av dubbning! :D

Utloggad Sabelöga / Raltseye

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 767
    • Visa profil
« Svar #1459 skrivet: 21 januari 2020 kl. 18:42:52 »
Generellt sett brukar jag skriva av officiella credits mer eller mindre rakt av, och uttrycker mig därför på samma sätt som de gör där. I fallet med Torkel i knipa har de officiella creditlistorna uttryckts just så där med alla rollfigurer specificerade, och detsamma gäller creditsen för Lucky Luke rensar stan (vilket leder till väldigt udda eftertexter...). Då gör jag det detsamma, just för att så nära som möjligt efterlikna officiella creditlistor. :)

Visst hade det varit enklare, men om filmbolaget/distributören väljer att uttrycka sig på ett visst sätt i officiella creditlistor vill jag ogärna frångå deras kreativa vision. Enda undantagen jag brukar göra är om officiella creditlistor uppenbarligen innehåller felaktigheter, viktiga roller som saknas eller ologiska formuleringar - exempelvis brukar jag ta mig friheten att ändra "Dialoginstruktör" (som står ibland) till "Dialogregissör", just för att det ska bli tydligare vad det faktiskt handlar om.

Självklart ingen regel utan undantag, men i just det här fallet ser jag ingen anledning till att göra undantag när de officiella rollistorna anges så här.
Jag förstår, det är igentligen bättre antar jag.

Rutiga ninjan då?
Är du osäker på hur du kan göra fel?

Låt bli och gör rätt! Skriv dom istället!

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #1460 skrivet: 21 januari 2020 kl. 21:11:09 »
Vore riktigt kul at få veta vem det är som gör rösten(-erna) i Rutiga Ninjan! :D
Det skulle jag också verkligen vilja, men tyvärr finns det ju inga utsatta dubbcredits på Viaplay. :( Jag vet i dagsläget inte om det står utsatt dubbcredits på DVD-utgåvan eller på de digitala köptjänsterna (Google Play, Blockbuster, m.fl.), eller om det fanns utsatt när filmen visades på bio (då den aldrig kom till Skellefteå på bio).

Jag kan ta och fråga distributören Njutafilms. :)

Utloggad Sabelöga / Raltseye

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 767
    • Visa profil
« Svar #1461 skrivet: 21 januari 2020 kl. 22:24:51 »
Det skulle jag också verkligen vilja, men tyvärr finns det ju inga utsatta dubbcredits på Viaplay. :( Jag vet i dagsläget inte om det står utsatt dubbcredits på DVD-utgåvan eller på de digitala köptjänsterna (Google Play, Blockbuster, m.fl.), eller om det fanns utsatt när filmen visades på bio (då den aldrig kom till Skellefteå på bio).

Jag kan ta och fråga distributören Njutafilms. :)
Okej, tack! :D

Lite konstigt är det att dom inte på något sätt skyltar om detta då dom ju gjorde det på Torkel i knipa.
Är du osäker på hur du kan göra fel?

Låt bli och gör rätt! Skriv dom istället!

Inloggad gstone

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #1462 skrivet: 22 januari 2020 kl. 11:21:56 »
Tror ni anime filmen Weathering with You kommer dubbas till svenska ?

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #1463 skrivet: 22 januari 2020 kl. 11:31:15 »
Tror ni anime filmen Weathering with You kommer dubbas till svenska ?
Den verkar tyvärr inte dubbas till svenska - enligt distributören TriArts webbsida kommer den visas på bio med japanskt tal och svensk text:
https://www.triart.se/filmer/weathering-with-you/

Det man kan hoppas på är att Weathering with You kanske dubbas tills den (förhoppningsvis) släpps på DVD/Blu-Ray/VoD, men om det är TriArt som distribuerar filmen även då (ibland händer det att andra distributörer ansvarar för releaser på hemformat gentemot bio) tror jag inte chansen är så jättestor, då TriArt sällan brukar dubba något. :(

Inloggad gstone

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #1464 skrivet: 22 januari 2020 kl. 21:49:25 »
Credits till Spies in disguise vore väldigt trevligt och uppskattat ! :D ;D

Inloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 5 127
  • Jag är Gazelle, välkommen till Zootropolis.
    • Visa profil
« Svar #1465 skrivet: 22 januari 2020 kl. 23:18:28 »
När jag blivit frisk kan jag fråga Stefan Berglund om den saken. :)

Hur mår du just nu?  :)

Skulle du kunna fråga Stefan Berglund om vilka som är medlemmar i Öjebo-kören?  :) (samt Roséen-kören)

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #1466 skrivet: 23 januari 2020 kl. 00:48:37 »
Okej, tack! :D

Lite konstigt är det att dom inte på något sätt skyltar om detta då dom ju gjorde det på Torkel i knipa.
Det verkar tyvärr inte bli så lätt som jag trodde med Rutig ninja - Njutafilms har nu svarat att de inte dubbade filmen, utan att den gick upp på bio i textad originalversion. Det är alltså först till DVD och VoD som filmen dubbats, och det har de tydligen inte varit inblandade i. Men jag fick tips på företag och personer att kontakta, så jag ska höra med dem och kämpar vidare - skam den som ger sig... ;)

Hur mår du just nu?  :)

Skulle du kunna fråga Stefan Berglund om vilka som är medlemmar i Öjebo-kören?  :) (samt Roséen-kören)
Jag är lite halvkrasslig än, men ska försöka fråga Stefan om det. :)

Inloggad gstone

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #1467 skrivet: 23 januari 2020 kl. 16:03:01 »
Daniel, Hur går det med credits till  Spies in Disguise ?

Vem ska eller har du förresten fråga/frågat finns 20th country Fix kvar i Sverige ?

Eller vet vilken studio som dubbar filmen ?

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #1468 skrivet: 23 januari 2020 kl. 16:08:14 »
Jag har precis fått creditlista till Spies in Disguise nu. :) Den kommer upp på sajten så fort som möjligt.

Det är Eurotroll som dubbat filmen, och visst finns 20th Century Fox kvar i Sverige.

Tyvärr har jag dock inte fått creditlista till Dolittle än, men jag hoppas att den kommer snart...

Utloggad Simon Axelsson

• Filmfan
  • Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 899
  • Mannen på bilden är uppenbarligen inte jag.
    • Visa profil
« Svar #1469 skrivet: 23 januari 2020 kl. 16:17:14 »
visst finns 20th Century Fox kvar i Sverige

Kommer de byta namn till 20th Century Studios här i Sverige med eller är det bara i USA det kommer ske?