Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 november 2025 kl. 18:16:19Jag skulle vilja se credits till Sofia Den Första, det är faktiskt på tiden.

Varje avsnitt har visserligen credits på @Alexander  Lundahls blogg, men bara från de två första säsongerna, och när serien gick på SVT så identifierade jag röster i diverse avsnitt från de två senare säsongerna (identifierade även röster på DVD-volymerna som jag har), med reservation för att felaktigheter kan förekomma, det bästa vore förstås om credits alltid var utförliga så att man slapp undra så länge, för Disney+ har tyvärr väldigt bristfälliga credits på TV-serierna.
Visst vore det på tiden med credits till Sofia den första, men som du själv har konstaterat verkar Disney+ dubbcredits vara bristfälliga; så finns det någon källa med tillförlitliga credits till Sofia den första som är någorlunda kompletta (d.v.s. att det helst inte saknas en massa skådespelare)...?

Förr i tiden kunde jag ju få Inventory Sheets (en förteckning över samtliga rollfigurer, vilka avsnitt de medverkar i och skådespelarens namn) från Disney Character Voices, men det verkar de ju tyvärr ha slutat med att skicka ut. Så vilka möjligheter finns det att få kompletta och bekräftade uppgifter? Jag kan ju tyvärr inte trolla fram credits från tomma intet...

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 november 2025 kl. 18:16:19Jag vill även att både Timon och Pumbaa och Lejonvakten publiceras på Disney+, det är faktiskt på tiden.
Menar du på Dubbningshemsidan, eller på Disney+ som du skrev?

Om du menar Dubbningshemsidan, så väntar jag på att @Oscar Isaksson skulle gå igenom olika källor och skriva ihop allt som finns om Timon och Pumbaa. Oklart hur det går med det, men den som väntar på nåt gott... :)

När det gäller Lejonvakten har jag kompletta uppgifter för säsong 1 (samtliga rollfigurer som medverkar), men inga uppgifter alls för säsong 2 och 3 - så frågan är om säsong 2 och 3 har kompletta credits på Disney+ eller någon annanstans...? Den serien kom tyvärr "i kläm", då det var precis då som Disney slutade skicka ut; så att jag hann få Inventory Sheets för säsong 1 men inte resterande säsonger.

Om du menade på Disney+, som du skrev, så får du förstås lov att skicka dina synpunkter dit.

Citat från: gstone skrivet  9 november 2025 kl. 21:18:14Hur hade du tänkt arr Daniel skulle få dessa credits

Det är ju inte bara att fråga Disney ?

vem tänker du ska bidra med dessa ?
Precis min tanke...

Citat från: gstone skrivet  9 november 2025 kl. 21:16:36Säsong 2 och 3 har väldigt utförliga credits på Disney Plus

Nästan alla karaktärer som medverkar i varje avsnitt står med , alla avsnitt från säsong 2 och 3 hav Elema från Avalon har individuella credits på Disney Plus
Tack för tipset, då ska jag försöka orka gå igenom de avsnitten för att kunna få creditlistan till Elena från Avalor mer komplett. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 november 2025 kl. 16:36:38Lite svagt dock att bara fem rollfigurer namnges i creditlistan, och resten under "Övriga röster", med tanke på att det bara är nio rollfigurer totalt som medverkar i filmen (en musfamilj på fyra personer, en människofamilj på fyra personer och en skadedjursbekämpare). När man ändå ska namnge alla nio skådespelare, vad sjutton tjänar man på att låta fyra av dem bara stå i grupp...? Det tar ju liksom upp lika mycket plats ändå... :(
Nu har jag skrivit till Johan Carlberg, och har fått en komplett rollista för Om ingen går i fällan med vem som spelar respektive rollfigur, så man slipper detta irriterande "Övriga röster". Det kommer ut vid nästa uppdatering. :)

Han sa också att han och Andreas Gustafsson hade tillsammans regisserat dubben, tvärtemot vad de officiella creditsen angav - så det ska jag också ändra, rätt ska vara rätt.

Han berättade att Bestiga Berg har funnits i några år, och är ett företag som drivs av Alexander Gustafsson. De (eller främst han) sysslar tydligen huvudsakligen med ljuddesign, men gör även lite dubbning och annat då och då.

MB

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 november 2025 kl. 20:25:02Han berättade att Bestiga Berg har funnits i några år, och är ett företag som drivs av Alexander Gustafsson. De (eller främst han) sysslar tydligen huvudsakligen med ljuddesign, men gör även lite dubbning och annat då och då.
Vad är det för dubbningar? Bestiga Berg hittar jag inte i någon annan creditslista

Daniel Hofverberg

Citat från: MB skrivet 11 november 2025 kl. 20:35:26Vad är det för dubbningar? Bestiga Berg hittar jag inte i någon annan creditslista
Inte jag heller, och han skrev tyvärr inte mer än så...

Ska fråga tillbaka och höra om han vet mer. Men det behöver ju inte nödvändigtvis röra sig om dubbning av långfilmer eller TV-serier, utan det kan ju även vara exempelvis reklamfilmer (som ju inte så sällan är dubbade); och sådana finns ju aldrig utsatt dubbcredits till.