Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Fel på Forumet?

Startat av TonyTonka, 2 mars 2009 kl. 14:03:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 mars 2026 kl. 01:32:06Jag har nu letat i loggfilerna, och hittar en bannlysning på din IP-adress från klockan 21:56:27, så det verkar stämma överens - du överskred tydligen gränsen på 160 laddade filer per sekund vid just det klockslaget, så då vet vi vad det är som har hänt.

Jag har själv inte lyckats komma upp i det, men när jag nu har testat besöka några forumtrådar som jag vet har ganska mycket bilder så har jag kommit upp i 142 filer på en sekund - då låter det inte helt orimligt att man kan överskrida 160 vid trådar där ännu fler filer behöver laddas.

Jag har nu ökat gränsen till 190 filer per sekund istället, så hoppas jag att det ska räcka för att inte oskyldiga ska bli utlåsta. :)
Ok, jag förstår. Det jag har märkt är att webbläsaren på paddan har en tendens att visa gamla (cachade) sidor. Därför har det blivit en vana för mig att ladda om sidor när jag misstänker att jag ser gammalt innehåll. Det kan förstås vara i onödan om rätt sida redan har laddats. I så fall blir det dubbla hämtningar av samma sida.

Eftersom allt görs med touch på paddan är det dessutom lätt hänt att "slinta" på knappen och ladda om en sida mer än en gång. Det är förmodligen allt som behövs för att man ska komma över gränsen och bli bannlyst.

Webbläsaren på datorn är mycket mera robust med sin musstyrning, och verkar för det mesta ha koll på om en sida behöver laddas om. Det kan vara förklaringen till att jag bara har sett problemet på paddan, aldrig på datorn.

Det tål kanske att undersökas varför samma webbläsare (Firefox) beter sig olika i de olika miljöerna.

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 mars 2026 kl. 06:32:39Det tål kanske att undersökas varför samma webbläsare (Firefox) beter sig olika i de olika miljöerna.
Jag ställde frågan till Google och fick följande AI-svar:
CitatYes, Firefox on iPad (and iOS generally) can appear to use cache more extensively or, more accurately, behave differently regarding cache compared to the desktop version. This is due to iOS's specific memory management, which forces browsers to cache more aggressively to create a "seamless" browsing experience on less powerful hardware compared to a desktop computer.
.

Anders M Olsson

Alldeles nyss (kl 13:07) blev jag utelåst igen efter lite surfande på paddan.

Blockeringen tycks gälla både forumet och sajten som helhet.

Efter det gick det inte att komma in via datorn heller. Nu har jag öppnat en VPN-anslutning så att jag kör via en annan (svensk) ip-adress, och då kommer jag in igen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 mars 2026 kl. 13:17:22Alldeles nyss (kl 13:07) blev jag utelåst igen efter lite surfande på paddan.

Blockeringen tycks gälla både forumet och sajten som helhet.

Efter det gick det inte att komma in via datorn heller. Nu har jag öppnat en VPN-anslutning så att jag kör via en annan (svensk) ip-adress, och då kommer jag in igen.
Aj då, då räckte det tydligen inte...

Jag har nu höjt gränsen igen till 210 sidanrop per sekund, så hoppas jag att det ska räcka även till de tyngsta sidorna. :)

Säg till om det händer igen, och det gäller givetvis alla andra också.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 mars 2026 kl. 13:57:22Den sistnämnda lösningen är ingen exakt vetenskap, utan det finns en liten risk att oskyldiga besökare kan uppnå gränsen och därmed bli utelåst. Det händer troligtvis bara vid sidor med väldigt många bilder på samma sida, exempelvis en del trådar här på forumet. Om du råkar ut för att sajten helt plötsligt dör och sidor returnerar Timeout eller "Sidan kan inte visas" i webbläsaren, så vänta en timme - då ska blockeringen automatiskt låsas upp, och sidan ska fungera igen. I så fall, meddela mig vilken sida du var på och vilken IP-adress du har, så kan jag justera upp inställningarna och vitlista din IP-adress. :)
(Om sajten verkar vara död längre tid än en timme, så är det troligtvis inte blockeringen utan att sajten faktiskt ligger nere; då blockeringen automatiskt ska hävas efter exakt en timme om allt funkar som det ska)
Nu har det gått en dryg timme sen jag senast blev utelåst, och mycket riktigt har blockeringen släppt så att jag inte längre behöver köra via VPN.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 mars 2026 kl. 14:12:03Nu har det gått en dryg timme sen jag senast blev utelåst, och mycket riktigt har blockeringen släppt så att jag inte längre behöver köra via VPN.
Okej, bra att veta att det fungerar som avsett med att Fail2ban tar bort blockeringen i brandväggen (Iptables) efter en timme.

Då får vi bara hoppas att jag har ställt värdena tillräckligt högt nu, så att det inte händer igen...

MOA

Mitt nätverk hatar dubbningshemsidan av någon anledning, hur kan jag fixa det & varför blir det så för?

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 23 mars 2026 kl. 13:28:51Mitt nätverk hatar dubbningshemsidan av någon anledning, hur kan jag fixa det & varför blir det så för?
Du får nog förklara lite närmare - vad är det som händer...? Är det samma som för Anders att du efter att ha besökt vissa forumtrådar blir utlåst i en timme (så att du får "Sidan kan inte visas"), och sen kommer in igen? Eller får du något konkret felmeddelande?

Det är mycket möjligt att det beror på skyddsåtgärderna för att reducera DDoS-attacker (ett par olika tilläggsmoduler till Apache), men jag behöver få veta exakt vilka symptom du får för att veta hur jag ska åtgärda problemet. :)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 mars 2026 kl. 14:47:47Du får nog förklara lite närmare - vad är det som händer...? Är det samma som för Anders att du efter att ha besökt vissa forumtrådar blir utlåst i en timme (så att du får "Sidan kan inte visas"), och sen kommer in igen? Eller får du något konkret felmeddelande?

Det är mycket möjligt att det beror på skyddsåtgärderna för att reducera DDoS-attacker (ett par olika tilläggsmoduler till Apache), men jag behöver få veta exakt vilka symptom du får för att veta hur jag ska åtgärda problemet. :)
Hur Många gånger jag försöker ladda om sidan blir det samma meddelande: Webbplatsen kan inte nås
Det inträffar bara på Dubbningshemsidan medans alla andra sidor funkar felfritt. Aldrig inträffat tidigare

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 23 mars 2026 kl. 17:02:32Hur Många gånger jag försöker ladda om sidan blir det samma meddelande: Webbplatsen kan inte nås
Det inträffar bara på Dubbningshemsidan medans alla andra sidor funkar felfritt. Aldrig inträffat tidigare
Jag har kollat i serverns fellogg, men hittar inte åt din IP-adress alls där. Så under förutsättning att du inte har bytt IP-adress från det att felen inträffade och att du skrev det här inlägget, så verkar felet inte ligga hos Dubbningshemsidan. Från din IP-adress ser jag många sidanrop i serverns access-logg, men förutom några File not Found har alla besvarats med antingen 200 (OK) eller 304 (Not Modified). Jag hittar överhuvudtaget inte åt något svar med 403 (Forbidden), eller något annat som tyder på att servern har blockerat anrop från dig eller att du har fått något felmeddelande.

Så jag kan bara gissa att felet antingen ligger hos din internetleverantör eller på vägen mellan din internetleverantör och serverhallen i Helsingfors. Kanske är det något tillfälligt strul hos någon mellanliggande server mellan dig och servern, vilket i så fall skulle förklara att andra sidor funkar felfritt.

Nästa gång du får felmeddelandet, starta Kommandotolken och skriv:
tracert www.dubbningshemsidan.se

Körningen kan ta en liten stund. Men när den är färdig, klistra in det svaret - antingen här eller i PM till mig - så kanske det kan säga något om var felet ligger. :)

MOA

Orkar inte skriva men detta är mitt resultat

Haap

Var tvungen att logga in via mitt gamla användarnamn 'BraKlassiker' för att komma in på detta kontot, glömde helt bort mitt förra användarnamn så var tvungen att logga in via e-posten i stället. Vill du ändra till mitt ordinarie namn i databasen?
@Daniel Hofverberg 

Daniel Hofverberg

Citat från: Haap skrivet 25 mars 2026 kl. 12:15:22Var tvungen att logga in via mitt gamla användarnamn 'BraKlassiker' för att komma in på detta kontot, glömde helt bort mitt förra användarnamn så var tvungen att logga in via e-posten i stället. Vill du ändra till mitt ordinarie namn i databasen?
@Daniel Hofverberg
Fixat! :)