Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

sämsta dubbningarna

Startat av clash, 3 november 2005 kl. 19:53:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

A

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 30 november 2023 kl. 20:21:54Speciellt låten som börjar två minuter in är riktigt dålig man vet inte om man ska förvänta sig en film om en åsna eller en hjältinna!

Vad menar du med åsna?

Steffan Rudvall

Citat från: A skrivet 30 november 2023 kl. 20:35:18Vad menar du med åsna?
Jag tror hon menar att sättet de uttalar Mulan låter som att de säger Mulan alltså Mula i bestämd form.

Mathilda Gustafsson

FabulousSloth

"Amy" uttalas som "Ammy" i Bananer I Pyjamas (1992-2001). ???
Profilbild av SundaysPlayzone.

MOA

Citat från: FabulousSloth skrivet  7 december 2023 kl. 12:32:02"Amy" uttalas som "Ammy" i Bananer I Pyjamas (1992-2001). ???
Gammalt svenkt uttal antar jag men Amy låter mycket bättre,Lulu uttalas också som de låter. Mycket bättre på engelska

Oscar Isaksson

Har efter stor tveksamhet sett igenom Nötknäpparen och den magiska flöjten, mest för att uppleva dubbningen. Varken filmen eller dubbningen var väl något man ramlar baklänges av begeistring över, men de gifter sig väl utifrån kvalitetsribban som har satts. 
Det jag för egen del tycker skaver lite väl mycket i dubbningen, är att skådespelarnas röster är för lika varandra och det var svårt att skilja dem åt. Inte tillräckligt särpräglade och distinkta. Jag hade föredragit röster med karaktär och mer spel. För det hade behövts mer vägledning och regi till skådespelarna, så de kunde ta ut svängarna lite extra. Hade önskat att de fått mer stöd i att faktiskt kunna ha mer energi och riktigt kunna rikta och projicera med rösten, för jag hörde att många höll tillbaka och inte lekte loss. 
De som låter unika och håller det intressant att lyssna på är Håkan Mohede och Mikael Roupé, ingen nyhet då de är gamla proffs till självspelande pianon. Problemet blir då att man hör verkligen tydlig skillnad mellan skådespelarnas sätt att framföra sina repliker, det blir i slutändan en ojämn spelnivå i dialogerna. 

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 december 2023 kl. 03:49:45Har efter stor tveksamhet sett igenom Nötknäpparen och den magiska flöjten, mest för att uppleva dubbningen. Varken filmen eller dubbningen var väl något man ramlar baklänges av begeistring över, men de gifter sig väl utifrån kvalitetsribban som har satts.
Det jag för egen del tycker skaver lite väl mycket i dubbningen, är att skådespelarnas röster är för lika varandra och det var svårt att skilja dem åt. Inte tillräckligt särpräglade och distinkta. Jag hade föredragit röster med karaktär och mer spel. För det hade behövts mer vägledning och regi till skådespelarna, så de kunde ta ut svängarna lite extra. Hade önskat att de fått mer stöd i att faktiskt kunna ha mer energi och riktigt kunna rikta och projicera med rösten, för jag hörde att många höll tillbaka och inte lekte loss.
De som låter unika och håller det intressant att lyssna på är Håkan Mohede och Mikael Roupé, ingen nyhet då de är gamla proffs till självspelande pianon. Problemet blir då att man hör verkligen tydlig skillnad mellan skådespelarnas sätt att framföra sina repliker, det blir i slutändan en ojämn spelnivå i dialogerna.
Jag uppskattade att man använde mycket nya personer dock.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oscar Isaksson

Citat från: gstone skrivet 15 december 2023 kl. 08:15:20Jag uppskattade att man använde mycket nya personer dock.
Jo självfallet gör jag det oxå. 

MOA

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 december 2023 kl. 03:49:45Har efter stor tveksamhet sett igenom Nötknäpparen och den magiska flöjten, mest för att uppleva dubbningen. Varken filmen eller dubbningen var väl något man ramlar baklänges av begeistring över, men de gifter sig väl utifrån kvalitetsribban som har satts.
Nu vill jag också höra hur dåligt detta låter,undrar vilka dom okända rösterna e

Erika

Citat från: MOA skrivet 15 december 2023 kl. 12:50:23Nu vill jag också höra hur dåligt detta låter,undrar vilka dom okända rösterna e
Creditlista finns här.

MOA

Oscar Isaksson

Citat från: MOA skrivet 15 december 2023 kl. 12:50:23Nu vill jag också höra hur dåligt detta låter,undrar vilka dom okända rösterna e
Oj, sa jag att det var dåligt. Det är en fullt god dubbning som gjorde sitt jobb men det fanns mer att önska.

Steffan Rudvall

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 december 2023 kl. 15:12:01Oj, sa jag att det var dåligt. Det är en fullt god dubbning som gjorde sitt jobb men det fanns mer att önska.
Det tolkas ju på det sättet i och med trådens namn.

Oscar Isaksson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 december 2023 kl. 15:45:13Det tolkas ju på det sättet i och med trådens namn.
Hehe jo, det är ju klart. Såg att det var det som det hade pratats mest om filmen.

gstone

Nu kan jag tyvärr lägga till Nativity!
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"