Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Oliver och gänget

Startat av Elios, 4 augusti 2009 kl. 22:45:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam Larsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 april 2021 kl. 20:06:39
Men vem personen är lär vi aldrig få veta utan magisk spegel eller kristallkula och sådana är väldigt sällsynta och svåra att hitta så enkelt så lycka till!  ;)
Man kan ju fråga Daniel!

Disneyfantasten

Citat från: Adam Larsson skrivet 19 april 2021 kl. 20:15:49
Man kan ju fråga Daniel!

Som inte kommer att svara, varesig öppet eller via PM!

Adam Larsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 april 2021 kl. 20:17:05
Som inte kommer att svara, varesig öppet eller via PM!
Hur fick han ens reda på det?

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 19 april 2021 kl. 20:19:51
Hur fick han ens reda på det?
Genom samtal med en eller flera skådespelare som var med i originaldubben fick jag veta tillräckligt mycket för att kunna vara 90% säker på vem det var - även fast skådespelaren/skådespelarna jag pratade med inte ville namnge någon rakt ut, men gav tillräckligt mycket information för att jag med ganska stor säkerhet ska kunna pricka in rätt individ.

Men eftersom skådespelarna tydligen har tvingats skriva under sekretessavtal om att inte yppa det här för någon, så vill jag av förståeliga skäl inte att någon ska råka illa ut genom att det kan råka framkomma vem eller vilka som avslöjat saker de inte får avslöja. Sekretesskontrakt är ju ingenting man ska ta lättvindigt på, och brukar vara förknippat med höga böter, och därför avslöjar jag hellre för lite än för mycket. :)

Citat från: MOA skrivet 19 april 2021 kl. 17:11:29
Har han dubbat nåt annat?
Jag hittar ingenting som tyder på att Douglas Westman medverkat i fler dubbningar, men det är inte omöjligt att det kan ha förekommit någon enstaka annan dubb som det saknas uppgifter om på nätet. I så fall är väl 1970- eller 1980-talet mest sannolikt, och knappast efter 1992 - 1993 då han efter det nästintill försvunnit ur offentlighetens ljus.

Disneyfantasten

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 20 april 2021 kl. 00:26:41
Ändå synd att Disney beställde en ny dubbning, det var ju tur att dom la till original dubbningen på 2002 utgåvan på dvd av misstag istället för den nya dubbningen.

Som dock korrigerades snabbt och ersattes med omdubbningen!

Quasi

Hej allihopa!

Väldigt intressant att läsa allt ni skriver om filmen här i trådarna!!! :D :D

Jag blev lurad med att köpa original dubbningen på Tradera för ett par veckor sen!
Jag lade ett bud och vann. Fick den för 670 kr.
Jag betalade direkt för att det inte skulle uppstå några konstigheter.
Hörde av mig och meddelade säljaren om det. Bad då också om att den skulle skickas till c/o adress.
I min exaltering frågade jag om det verkligen var original dubbningen, så som man kan fråga när man är uppe i skyarna av glädje.
Fick inget svar.
Nu i efterhand förstår jag att det var den första varningssignalen. Men jag trodde då att säljaren tyckte att jag var dum som frågade när det så tydligt stod i annonsen.

Säljaren lovade att skicka filmen någon dag senare.
Men det blev trögt att få iväg den där filmen, pga olika omständigheter. Jag fick höra av mig mycket och tjata. Dålig kommunikation och ingen känsla för mig som väntade. Om man får förhinder tycker jag man kan höra av sig och säger det. Jag kan vänta ganska länge bara jag vet hur läget är. Men det var inget sånt. Så det var mycket ovisshet jag gick omkring med.
Tillslut på fredagen den veckan så sades det att den lades på lådan samma dag.
Jag väntade tålmodigt. Men ingen film dök upp veckorna efter det.

Idag var mina föräldrar iväg till min lägenhet och kollade posten och där i brevlådan... låg filmen.  :o :o 
Jag tror den kan ha legat där i 1,5 vecka.
Okej.  >:(

Jag öppnade kuvertet och kollade skivan för att verkligen dubbelkolla – pga all tidigare ovisshet så litade jag inte på någonting. Då jag även varit beredd på att anmäla, för jag trodde verkligen inte att hon hade nån film överhuvudtaget.

Och mycket riktigt, det var inte original dubbningen som låg där. Det var om dubbningen.  >:( >:( >:( >:(

Så nu har jag hela dagen skrivit till Tradera och gjort en till anmälan - då jag igår skrev ihop en anmälan utifrån att jag då inte hade fått nån film och säljaren varit ovillig att betala tillbaka pengarna vilket jag hade gett som ultimatum att hon skulle göra om den inte skulle komma på hela förra veckan.

Tradera har nu skickat ett meddelande till säljaren och uppmanat henne om att betala pengarna tillbaka till mig och att jag ska returnera filmen.

Jag hoppas säljaren har ett samvete. Jag blev ändå av med 694 kronor inklusive frakt.
Känner mig jättedum som gick på det här, men hur skulle jag kunnat veta? Det stod ju att det var original dubbningen och priset var högt.

En intressant grej var att denna säljare samma vecka som jag väntade på min film, hade lagt ut samma film till försäljning, men för ett mycket högre pris.
När jag nämnde detta för säljaren när jag skrev att jag skulle anmäla utebliven film så menade hon att de hade flera ex av filmen som var anledningen till det.
Och om filmen inte skulle komma fram till mig så skulle de skicka en ny. De hade t o m en tredje på gång.
Alltså...  >:( >:( >:( Vem har denna raritet på lager??
Herregud, ingen visste ju 2002 att detta skulle bli en raritet.

Om man dessutom ska ha kommit över dessa rariteter så ska man ha betalt ganska mycket pengar för att sen lägga ut och få tillbaka lika mycket pengar. Man tjänar ingenting på den affären!

Så det var första och sista gången jag handlade på Tradera.  :D :'(
Som tröst har jag idag tittat på original dubbningarna av låtarna på youtube.
Men jag hade ju såklart hellre velat titta på filmen just nu!
Som jag aldrig har sett, bara haft som musiksaga på kassettband under min uppväxt.

Quasi

EDIT: I annonsen med samma film som lades ut medans jag väntade på min film så stod där att det OCKSÅ var original dubbningen.
Jag tror inte ett dugg på det!! >:(

Daniel Hofverberg

Citat från: Quasi skrivet 18 maj 2021 kl. 19:20:49
Jag blev lurad med att köpa original dubbningen på Tradera för ett par veckor sen!
Jag lade ett bud och vann. Fick den för 670 kr.
Jag har också ganska nyligen köpt en DVD med "originaldubbningen" på Tradera, som även den visade sig vara omdubben. :(

Vet inte om det är samma säljare som du eller någon annan, men när jag kontaktade säljaren var hen i alla fall vänlig nog att betala tillbaka alla pengarna (och jag fick behålla filmen). Hen påstod sig ha trott att det var originaldubben, så att hen inte avsiktligt försökt lura någon; men svårt att säga om det är sant eller bara en ursäkt...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 maj 2021 kl. 20:45:47
Jag har också ganska nyligen köpt en DVD med "originaldubbningen" på Tradera, som även den visade sig vara omdubben. :(

Vet inte om det är samma säljare som du eller någon annan, men när jag kontaktade säljaren var hen i alla fall vänlig nog att betala tillbaka alla pengarna (och jag fick behålla filmen). Hen påstod sig ha trott att det var originaldubben, så att hen inte avsiktligt försökt lura någon; men svårt att säga om det är sant eller bara en ursäkt...

Rätta mig om jag har fel men jag har ett minne av att du någon gäng här på forumet nämnt att du äger ett ex av 2002-års utgåva med originaldubbningen?  ??? (och om jag minns rätt så gjorde du en jämförande recension med båda dubbningarna och gjorde även samma sak med såväl Peter Pan som Taran och Den Magiska Kitteln, medan du i fallet med Pinocchio, Bambi, Törnrosa och Pongo och De 101 Dalmatinerna enbart gripit dig an filmernas nuvarande dubbningar)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 maj 2021 kl. 20:45:47

Ja, om man har den minsta kunskap är det lätt att identifiera originaldubbningen. Det finns flera säkra och välkända kännetecken, både när det gäller hur rösterna låter och märkningen av skivan. Det är svårt att tro att någon som säljer omdubbningen som "originaldubbning" verkligen gör det "i god tro".

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 18 maj 2021 kl. 22:00:18
vad exakt betyder korrigerad?
Om jag skriver fel så korrigerar jag det alltså att ändra något eller rätta till något.

Adam Larsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 18 maj 2021 kl. 22:04:55
Okej då löser det mysteriet om det nya order "korrigerar".
På vilket sätt är ordet korrigera nytt?

gstone

Orginal dubbningen är bättre !
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 18 maj 2021 kl. 22:35:08
Orginal dubbningen är bättre !

Har inga problem alls med rösterna i omdubbningen, vissa av dem är faktiskt bättre i den nya enligt mig, men originaldubbningen är bättre på det sättet att "de" uttalas "dom" (som det brukar uttalas), i omdubbningen har skådespelarna misstolkat och uttalat "de"...

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 18 maj 2021 kl. 21:00:35
Var det här 2002 omslaget?
Ja, givetvis - men det är som sagt bara en liten andel av upplagan från 2002 som hade originaldubben, innan Disney upptäckte sitt misstag, drog in upplagan och ersatte den med en "rättad" version med "rätt" dubbning.

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 18 maj 2021 kl. 20:56:48
Ouch, är orginaldubbningen så sällsynt på tradera? Hur mycket betalade du för den dvd utgåvan med den nya dubbningen?
Jag vill minnas att jag betalade några hundra, vilket måste ses som ett ovanligt bra pris för DVD-utgåvan med originaldubben - som tyvärr är väldigt ovanlig och svår att få tag i, då det var en så pass liten upplaga som fick "fel" dubbning.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 18 maj 2021 kl. 21:04:59
Ja, om man har den minsta kunskap är det lätt att identifiera originaldubbningen. Det finns flera säkra och välkända kännetecken, både när det gäller hur rösterna låter och märkningen av skivan. Det är svårt att tro att någon som säljer omdubbningen som "originaldubbning" verkligen gör det "i god tro".
Jag håller med dig, men helt omöjligt är det ju inte. Jag kan tänka mig att det kan finnas personer som tror att alla exemplar utgivna 2002 hade originaldubben, och därför inte ens har kollat mer noggrant än att det är rätt omslag. Ingen som har kunskap skulle som sagt göra ett sådant misstag, men man kan väl inte utesluta möjligheten att somliga inte är lika insatta som vi är.

Det som gör att jag trots allt är beredd att hellre fria än fälla är det faktum att säljaren faktiskt betalade tillbaka pengarna (inklusive fraktkostnaden) utan att bråka, så att jag fick behålla den "felaktiga" varan (DVD:n med omdubben) och fick tillbaka alla pengar jag lagt ut. Om säljaren avsiktligt hade velat luras, så kan man ju tycka att hen inte borde ha betalat tillbaka pengarna så lättvindigt. Eller så chansade bara säljaren på att jag inte skulle märka något eller inte skulle orka ifrågasätta något, och avsiktligt sålde DVD:n som originaldubb för att tjäna en extra hacka och hoppas på att det skulle gå vägen...